لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

چطور گوسفندان رومانیایی سر از فرودگاه امام درآوردند؟


محموله گوسفندان رومانیایی روز چهارشنبه وارد تهران شد.
محموله گوسفندان رومانیایی روز چهارشنبه وارد تهران شد.

در روزی که محمود حجتی، ‌وزیر جهاد کشاورزی، وعده داد که صفوف گوشت قرمز در ایران «برچیده» خواهد شد، محموله‌ای شامل دو هزار رأس گوسفند زنده،‌ وارد فرودگاه امام خمینی تهران شد.

این محموله بامداد چهارشنبه ۲۴ بهمن تحت عنوان «دام زنده سبک» با یک فروند هواپیمای باری ایرباس ۳۳۰ از رومانی به تهران منتقل شد.

در هفته‌های اخیر، همزمان با افزایش قیمت گوشت قرمز که ‌به گفته مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به ۱۲۰ هزار تومان رسیده، گزارش‌ها و تصاویری نیز در مورد صف‌های طولانی برای خرید گوشت قرمز و یا مرغ به قیمت دولتی منتشر شده است. این موضوع انتقادهایی را از دولت به همراه داشته است.

حال بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها،‌ قرار است ۵۰ هزار رأس گوسفند زنده از رومانی وارد ایران شود. با این همه،‌ به گزارش وب‌سایت خبرآنلاین به نقل از حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، هفته‌ای ۵۰ هزار رأس دام از این طریق وارد می‌شوند تا به توصیف او، نیاز بازار تأمین و قیمت گوشت در بازار تعدیل شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، واردات گوسفند زنده از رومانی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در راستای تنظیم بازار و پس از قرنطینه‌ای ۲۱ روزه انجام می‌شود. البته همزمان قرار است واردات گوشت منجمد قرمز از کشورهایی مانند برزیل هم ادامه یابد.

در این ارتباط،‌ محمد جعفری، مدیرکل تامین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام، روز چهارشنبه اعلام کرد که برنامه واردات و عرضه گوشت قرمز و دام زنده تا شکستن قیمت‌ها ادامه‌ دارد و این شرکت از همه پتانسیل‌های کشور و همه شیوه‌های ممکن از جمله زمینی، دریایی و هوایی برای واردات دام زنده استفاده می‌کند.

در همین حال، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز چهارشنبه به نقل از علی اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، ‌نوشت که «سهم روسیه در تأمین گوشت، به ویژه گوشت گوسفندی به ایران بالا رفته و با توجه با آمار سال گذشته،‌ صادرات گوشت روسیه به ایران تقریبا سه برابر افزایش یافته است».

او در گفت‌وگو با اسپوتنیک همچنین در مورد مشکلات مربوط به گرانی قیمت گوشت قرمز و کمبود آن گفت که این مشکلات ناشی از کمبود گوشت نیست، بلکه ناشی از این است که گوشت‌هایی که در ایران بوده، با تغییر نرخ ارز، افزایش قیمت داشته است.

این مقام دولتی اضافه کرد: «گوشت‌هایی که در ایران برای تنظیم بازار و از سایر کشورها وارد می‌شود، با ارز ارزان قیمت‌گذاری می‌شود و به دلیل ارزان‌تر بودن این گوشت‌ها، تقاضای گروهی از مردم به این سمت کشیده می‌شود و ایجاد صف می‌کنند».

از سوی دیگر، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، روز چهارشنبه از تصمیم این وزارتخانه برای «عرضه هدفمند» گوشت قرمز به «گروه‌های هدف» خبر داد و افزود: «با این کار، صفوف ایجاد شده بر چیده می‌شود».

در این حال، تنها گوشت قرمز نیست که شاهد کمبود عرضه و افزایش قیمت بوده است. گزارش ها حاکی از افزایش قیمت مرغ است.

همچنین وب‌سایت اقتصادآنلاین روز یکشنبه به نقل از جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغییرات قیمتی کالاهای اساسی در آبان ماه سال جاری، نوشت که قیمت سیب در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته «رشد نزدیک به ۱۱۳ درصدی» داشته است.

بر اساس این آمار، «گوجه‌فرنگی ۶۴ درصد، برنج ۹۶ درصد، سیب زمینی ۷۲ درصد، جو داخلی ۴۷ درصد، تخم مرغ ۵۱ درصد، خرمای مضافتی ۳۱ درصد، ذرت داخلی ۴۶ درصد و خیار ۳۷ درصد» افزایش قیمت داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، «قیمت روغن موتور دست‌کم ۳۱ درصد،‌ میلگرد بیش از ۱۰۲ درصد و تیرآهن ۹۱ درصد» نیز افزایش یافته است.

خبرگزاری‌ها و منابع خبری/ر.ب
XS
SM
MD
LG