لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

محمود صالحی، فعال کارگری مبتلا به بیماری کلیه، بازداشت شد


کلیه‌های محمود صالحی باید دو بار در هفته دیالیز شوند. این فعال کارگری همچنین از بیماری قلبی رنج می‌برد.
کلیه‌های محمود صالحی باید دو بار در هفته دیالیز شوند. این فعال کارگری همچنین از بیماری قلبی رنج می‌برد.

محمود صالحی، فعال کارگری در استان کردستان ایران، که مبتلا به بیماری کلیه است، روز شنبه پس از دیالیز کلیه‌هایش در بیمارستان «امام خمینی» سقز به دست ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و زندانی شد.

سازمند صالحی، فرزند این فعال کارگری، با اعلام این موضوع در گفت‌وگو با رادیو فردا اشاره می‌کند که دادگاه سقز حکم یک سال زندان پدرش را ابلاغ کرده و او به زندان سقز منتقل شده است.

پیش از این، ‏آقای صالحی به ۹ سال زندان محکوم شده بود که دوره زندانش به یک سال زندان کاهش یافت.

سارمند صالحی درباره اتهام پدرش می گوید که هنوز معلوم نیست به چه جرمی حکم زندان برای او صادر شده است. با این همه،‌ فرزند محمود صالحی اشاره می کند که حکم ۹ سال زندان برای پرونده‌های دهه ۶۰ خورشیدی پدرش صادر شده بود که همان زمان نیز به خاطر آنها زندانی شده ودوره حبس خود را سپری کرده است.

محمود صالحی که کلیه‌هایش را در بازداشتگاه اطلاعات سنندج از دست داده، پیشتر به ۹ سال زندان محکوم شده بود. بر اساس گزارش‌ها، محکومیت او به یک سال کاهش یافته است.

محمود صالحی که از فعالان شناخته شده کارگری در ایران است، در شرایطی زندانی شده است که کلیه‌های او باید هفته‌ای دو بار دیالیز شوند.

او قبل از این اعلام کرده بود که پس از بازداشت در اردیبهشت سال ۹۴،‌ کلیه‌هایش را به دلیل عدم رسیدگی و عدم تحویل داروهایش در بازداشتگاه اطلاعات سنندج از دست داده است.

این موضوع هیچگاه از سوی وزارت اطلاعات و یا دولت حسن روحانی تکذیب نشده است.

در این ارتباط،‌ سارمند صالحی، فرزند این فعال کارگری، در گفت و گو با رادیو فردا با اعلام آنکه خانواده آقای صالحی از دیالیز نشدن کلیه‌های پدرش در زندان نگرانند، ‌اشاره می‌کند که او در عین حال،‌ بیماری قلبی نیز دارد و در سال جاری دو بار عمل شده است.

او اضافه می‌کند که این دو موضوع روز یکشنبه هفتم آبان در دیدار با دادستان سقز اطلاع داده شده است و او نیز به مقام های زندان سقز دستور رسیدگی داده و از آنان خواسته است تا پرونده پزشکی این فعال کارگری را به پزشکی قانونی بفرستند.

سارمند صالحی در این گفت‌وگو خواستار آن شد که پدرش با توجه به بیماری‌هایش آزاد شود.

واکنش‌ها به بازداشت محمود صالحی

بازداشت محمود صالحی با انتقاد برخی از تشکل‌ها و فعالان کارگری مواجه شده است.

از جمله اتحادیه آزاد کارگران ایران با اشاره به بازداشت فعالان جنبش معلمان؛ اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، محسن عمرانی و مختار اسدی، و فعالان کارگری همچون رضا شهابی، نوشت که بازداشت آقای صالحی به رغم بیماری حاد قلبی و دیالیز دائم کلیه، «چیزی جز بیانگر تشدید سرکوب عریان و چنگ و دندان نشان دادن به طبقه کارگر برای تمکین به شرایط برده وار موجود و مهار سیل اعتراض‌های کارگران و معلمان و مردم زحمتکش ایران نیست».

این تشکل کارگری با انتقاد از «بازداشت سیستماتیک فعالان برجسته جنبش کارگری و معلمان»،‌ بازداشت محمود صالحی را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی تمامی فعالان کارگری و صنفی زندانی شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران همچنین مسئولیت وارد شدن هر گونه لطمه جسمانی به محمود صالحی را بر عهده بالاترین مقام‌های امنیتی، قضایی و شخص حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری ایران،‌ دانست.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه هم در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی محمود صالحی نوشت که این فعال کارگری نیاز مبرم هفتگی به دیالیز دارد و در غیر این‌صورت «مرگش حتمی خواهد بود».

این تشکل کارگری همچنین از آنچه «احضارها، اذیت و آزارهای مداوم، بازداشت و زندانی کردن پی‌درپی چهره‌ها و فعالان سرشناس جنبش کارگری و معلمان در یک سال اخیر» ‌نامید، انتقاد کرد.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه نیز خواستار آزادی محمود صالحی و همه فعالان زندانی در ایران و پایان هرگونه تعقیب، اذیت و آزار فعالان کارگری و صنفی شد.

XS
SM
MD
LG