لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

اخبار متناقض درباره آزادی چهار کارگر بازداشتی؛ اعتراض کارگران هفت‌تپه‌ ادامه دارد


رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفته که کارد به استخوان کارگران رسیده است
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفته که کارد به استخوان کارگران رسیده است

همزمان با ادامه اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه در شوش، اخبار متناقضی درباره وضعیت چهار نماینده بازداشتی کارگران این شرکت انتشار یافته است. بر اساس برخی گزارش‌ها، آنها آزاد شده‌اند ولی شماری از تشکل‌های کارگری این خبر را تکذیب کرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا روز چهارشنبه گزارش داد که پنج بازداشتی روز یکشنبه در این شهر،‌ شامل چهار نماینده کارگران، و سپیده قلیان، آزاد شدند.

کانال تلگرامی امتداد،‌ نزدیک به اصلاح طلبان،‌ نیز خبر داد که دو هزار کارگر معترض «با تحصن در مقابل فرمانداری شوش و همراه با رایزنی‌های وکیل و نمایندگان کارگران با مسئولین این شهرستان، موفق به آزادی همکاران دربند خود شدند».

اما شبکه های اجتماعی متعلق به کارگران نیشکر هفت تپه و اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر آزادی را تکذیب کردند. اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشت که تا حدود ساعت سه بعدازظهر چهارشنبه «به رغم تبدیل قرار بازداشت به کفالت و آزادی، هیچیک از آنان آزاد نشده اند و اداره اطلاعات شوش اعلام کرده است چهار نماینده کارگران اسماعیل بخشی، محمد خنیفر، مسلم آرمند، حسن فاضلی و فعال مدنی سپیده قلیانی تا اطلاع ثانوی همچنان در بازداشت خواهند ماند».

ساعاتی پیشتر،‌ سندیکای کارگران شرکت نيشكر هفت‌تپه اعلام کرده بود که با تبدیل قرار بازداشت به کفالت و آزادی این گروه موافقت شده است.

اسماعیل‌ بخشی، محمد خنیفر، مسلم‌ آرمند و حسن‌ فاضلی همراه با سپیده قلیان، فعال مدنی، روز یکشنبه به دست ماموران امنیتی بازداشت شده و پرونده آنان امنیتی اعلام شده بود. روز یکشنبه دست‌کم ۱۹ تن در شوش بازداشت شده بودند که پس از یک روز آزاد شدند.

همزمان با هفدهمین روز اعتصاب و تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه در مقابل فرمانداری شوش، محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، اعلام کرده بود که «موضوع تجمع‌ها در جلساتی در وزارت کشور و همچنین در جلسه شورای امنیت کشور مطرح و قرار شد دستگاه قضایی تعامل بیشتری داشته باشد و کمک کند تا گره مشکلات این کارگران گشوده شود».

در این حال، بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی متعلق به کارگران نیشکر هفت‌تپه، آنها همچنان در کنار تاکید بر لزوم پرداخت ۴ ماه دستمزد معوقه خود،‌ خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران و اداره آن از سوی یک شورای کارگری یا بازگرداندن مالکیت شرکت به بخش دولتی با نظارت شورای کارگری هستند. آنها این موضوع را مهم‌ترین خواسته خود می‌دانند.

این خواسته تاکنون با پاسخ منفی مقام‌های دولت حسن روحانی، به ویژه علی اشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، مواجه شده است.

به نوشته خبرگزاری تسنیم،‌ وی در مصاحبه‌ای گفت: «در کمونیستی‌ترین کشور‌های روی کره زمین هم چنین حرف‌هایی زده نمی‌شود.»

«دستگاه قضایی تعامل بیشتری داشته باشد»

محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت تجمع‌های اعتراضی کارگران نیشکر هفت‌تپه گفت: «موضوع تجمع‌ها در جلساتی در وزارت کشور و همچنین در جلسه شورای امنیت کشور مطرح و قرار شد دستگاه قضایی تعامل بیشتری داشته باشد و کمک کند تا گره مشکلات این کارگران گشوده شود.»

وی افزود: «شرکت نیشکر هفت‌تپه، چه قرار باشد به بخش خصوصی واگذار شود و چه دولتی اداره شود، باید بر اساس یک برنامه و مکانیسم مشخص مدیریت شود. متاسفانه هم‌اکنون این شرکت وضعیت مشخصی ندارد، بودجه‌ای هم وجود ندارد و مجموعه کارگرانی که در این شرکت کار می‌کنند، سردرگم مانده‌اند.»

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که بازداشت کارگران معترض، راه‌ حل مشکل شرکت هفت‌تپه نیست و گفت: «مطمئناً با بازداشت معترضان نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم. متاسفانه در حال حاضر، کارد به استخوان کارگران رسیده است.»

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش از کارگران خواست «به‌نحوی مطالبات‌شان را پی بگیرند که احیاناً مخل آرامش دیگر شهروندان نباشد».

اشاره این نماینده اصولگرای مجلس به راهپیمایی‌ها و تجمع‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه در شهر شوش بود که در اخبار انعکاس گسترده‌ای پیدا کرده است.

در این حال، اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه و بازداشت حدود ۲۰ تن در روز یک‌شنبه انعکاس گسترده‌ای در ایران داشته است.

در کنار بازتاب وسیع اخبار این اعتراض‌ها و همچنین انتقادها از برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران نیشکر هفت تپه در شبکه‌های اجتماعی،‌ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری،‌ سندیکای کارگران فلزکار مکانیک، اتحادیه پیشکسوتان کارگری، کانون عالی شوراهای اسلامی کار و خانه کارگر خواستار آزادی بازداشت‌شدگان شده‌اند.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز در روزهای اخیر در حمایت از کارگران هفت‌تپه و بازداشت شدگان شعار داده‌اند.

همچنین شماری از معلمان و دانشجویان در برخی از مناطق ایران نیز همبستگی خود را با کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده‌اند. در این ارتباط، ‌شماری از دانشجویان دانشگاه تهران روز سه‌شنبه در تجمعی در حمایت از کارگران نیشکر هفت‌تپه شعار دادند.

علاوه بر این، به گفته شبکه‌های اجتماعی متعلق به کارگران نیشکر هفت تپه،‌ گروهی از دانشجویان دانشگاه چمران اهواز نیز روز چهارشنبه در شوش در تجمع کارگران نیشکر هفت تپه شرکت کردند.

بر اساس این گزارش، کارگران معترض شعار داده‌اند: «دانشجوی چمرانی، تشکر تشکر» و «دانشجوی تهرانی، تشکر تشکر».

در این میان، به نوشته کانال تلگرامی امتداد،‌ نزدیک به اصلاح طلبان، معلمان شهرستان شوش نیز در پیامی اعلام کرده بودند که در صورت آزاد نشدن کارگران زندانی تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه، روز پنجشنبه در حمایت از مطالبات کارگران شرکت هفت‌تپه، به همراه خانواده‌های خود در جمع متعرضین ملحق خواهند شد.

منابع: شبکه‌های اجتماعی کارگران نیشکر هفت‌تپه،‌ خبرگزاری‌های ایلنا و تسنیم و منابع خبری/ ر. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG