لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

۳۴ کارگر بازداشتی نیشکر هفت‌تپه آزاد شدند


خبرگزاری ایلنا: کارگران بازداشتی با «سپردن تعهد» آزاد شدند اما از محتوای این تعهد، اطلاعی در دست نیست
خبرگزاری ایلنا: کارگران بازداشتی با «سپردن تعهد» آزاد شدند اما از محتوای این تعهد، اطلاعی در دست نیست

اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که تمامی ۳۴ کارگر بازداشت شده شرکت نیشکر هفت‌تپه آزاد شده‌اند.

این تشکل کارگری در بیانیه ای که روز یکشنبه ۱۵ بهمن،‌ منتشر شد،‌ توضیح بیشتری در مورد چگونگی آزادی این کارگران نداد. بازداشت این گروه به دست ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی که از شنبه شب در محوطه شرکت نیشکر هفت‌تپه مستقر شده بودند، انجام شد.

در این میان، به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران بازداشتی عصر روز یکشنبه با «سپردن تعهد» آزاد شدند اما از محتوای این تعهد، اطلاعی در دست نیست. همچنین اعلام نشده است که این کارگران به چه اتهامی بازداشت شدند.

در سالیان اخیر، کارگران و فعالان کارگری و صنفی به اتهام های امنیتی بازداشت و یا محکوم به زندان شده‌اند. پیش از این نیز، برای دستکم ۷۰ کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه پرونده قضایی تشیل شده بود. آنها پس از اعتصاب بزرگ کارگران نیشکر هفت‌تپه در شهریور ماه بازداشت و یا احضار شده بودند.

پیش از این، راضی نوری، نماینده شوش در مجلس، روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایلنا از پیگیری وضعیت بازداشتی‌های هفت‌تپه خبر داده بود.

در این حال، اتحادیه آزاد کارگران ایران بازداشت ۳۴ کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه را «سناریوی از پیش طراحی شده»‌ کارفرمای خصوصی این واحد و با همدستی مسئولان شهر شوش دانست و نوشت که هدف از آن این بود تا «خواست پرداخت مطالبات معوقه از سوی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه به خواست آزادی همکاران بازداشتی آنان تبدیل شود و با آزادی کارگران دستگیر شده، اعتصاب بدون پرداخت ریالی به کارگران خاتمه پیدا کند».

بازداشت ۳۴ کارگر، ‌از جمله چهار تن از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه در چهارمین روز اعتصاب کارگران این واحد انجام شد.

کارگران خواستار دریافت مطالبات خود، از جمله هشت ماه پول بن، دستمزد آذرماه و دو پاداش بهره برداری بودند. ضمن آنکه تاکنون دستمزد مهر ماه به کارگران رسمی شرکت نیشکر هفت تپه پرداخت نشده است .

در این میان،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشت که کیومرث کاظمی، قائم مقام مدیر عامل شرکت نیشکر هفت‌تپه، قول پرداخت بخشی از مطالبات کارگران در هفته آینده را داده است.

اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و برخورد همزمان با ده‌ها تن از آنان در شرایطی انجام شد که کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در روزهای اخیر از ۳۳۱ سندیکا و اتحادیه عضو خود در ۱۶۳ کشور خواسته بود نسبت به آنچه «آزار و اذیت» فعالان کارگری و «نقض سیستماتیک»‌ حقوق کارگران و نیز تشکل‌یابی آنان نامید، به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران اعتراض کنند.

این فراخوان پس از آن داده شد که گزارش‌هایی در مورد افزایش برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان کارگری و کارگران و نیز تشدید مشکل پرداخت نشدن چند ماهه دستمزد کارگران در مناطق مختلف ایران، از جمله در شرکت نیشکر هفت‌تپه انتشار یافته است.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در فراخوان خود اشاره کرده بود که کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خواستار پرداخت به موقع دستمزدها، به رسمیت شناخته شدن سندیکای کارگران این شرکت به عنوان‌ نماینده کارگران، بازگشت به کار به کارگرانی که به توصیف این فراخوان، «به ناحق اخراج شده‌اند» و نیز بازگرداندن مالکیت این واحد به دولت هستند.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری خواستار آن شد که سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری عضو این کنفدراسیون از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بخواهند تمام اتهام‌های امنیتی علیه کارگران و فعالان کارگری را لغو کنند، تمامی فعالان کارگری و صنفی زندانی را آزاد کنند، دستمزدها و مزایای کارگران بازنشسته نیشکر هفت‌تپه را بپردازند، ‌سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه را به رسمیت بشناسند، کارگران اخراجی این شرکت را به سر کارشان برگردانند و مالکیت این واحد خصوصی‌سازی شده را به دولت بازگردانند.

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بارها در تجمع های خود خواستار بازگردانده شدن مالکیت این واحد به دولت شده‌اند. این درخواست در شماری از کارخانه‌های واگذار شده به بخش خصوصی نیز مطرح شده است.

این کارگران با اشاره به مشکلات اقتصادی و ورشکستگی پس از واگذاری به بخش خصوصی، می‌گویند که این وضعیت در دوره مالکیت دولت وجود نداشت. با این همه، دولت حسن روحانی بر ادامه سیاست خصوصی سازی تاکید می‌کند.

کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، خبرگزاری ایلنا و منابع خبری/ب.ک
XS
SM
MD
LG