لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

شکایت یک دستگاه دولتی از گردانندگان سایت «تاینی‌موویز»


مهدی یزدانی،دبیر ستاد صیانت از محصولات فرهنگی-هنری: هیچ درخواست مجوزی از سوی این سایت ارائه نشده بود.
مهدی یزدانی،دبیر ستاد صیانت از محصولات فرهنگی-هنری: هیچ درخواست مجوزی از سوی این سایت ارائه نشده بود.

دبیر ستاد صیانت از محصولات فرهنگی-هنری،‌ وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز دوشنبه ۱۵ آبان، اعلام کرد که گردانندگان سایت پخش فیلم «تاینی‌موویز» با شکایت این ستاد تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مهدی یزدانی با اشاره به اینکه ستاد صیانت از محصولات فرهنگی-هنری، مرجع شکایت از سایت تاینی موویز بوده است، افزود: «ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیر مجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری، چه به صورت فیزیکی و چه در فضای مجازی، با همکاری پلیس فتا و قوه قضائیه با هرگونه عرضه غیرقانونی محصولات فرهنگی برخورد می‌کند».

وی در این مورد که آیا گردانندگان سایت تاینی‌موویز برای اخذ مجوز قانونی به منظور عرضه محصولات فرهنگی درخواست کرده بودند، ‌گفت: «هیچ درخواست مجوزی از سوی این سایت ارائه نشده بود».

از تاینی‌موویز به عنوان «محبوب‌ترین» سایت دانلود فیلم و سریال‌های خارجی در ایران نام برده می‌شود.

پیشتر و به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره بازداشت امیر احمدی، مدیر، و پنج تن از کارکنان سایت تاینی موویز در شهریور سال جاری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز هفتم مهر گفته بود که این سایت فیلتر نشده اما به دلیل دستگیری گردانندگان آن و خاموش شدن سرورهایش تعطیل شده است.

محمد جواد آذری جهرمی، در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، ‌وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، گفته بود که این سایت فیلتر نشده است و این وزارتخانه و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی در تعطیلی آن «نقش نداشته‌اند».

وی افزوده بود که اطلاعات بیشتری درباره پرونده گردانندگان این سایت در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست.

عباس جعفری‌ دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز چهارم مهر از بازداشت شش نفر در رابطه با تهیه،‌ دوبله و فروش فیلم‌های به گفته او «مبتذل و مستهجن» خبر داده بود.

وی گفته بود که گردانندگان این سایت در مدت سه سال گذشته، ۱۸ هزار فیلم و سریال خارجی را پس از دوبله پخش کرده‌اند.

در همین حال، وب‌سایت «دیجیاتو» از سایت‌های فعال در حوزه اینترنت، بر اساس «شایعات» دلیل تعطیلی سایت «تاینی موویز» را «شکایت شبکه‌ها و سایت‌های پخش آنلاین فیلم‌ رقیب» از این وب سایت اعلام کرده بود.

به گفته این وب سایت، هزینه اشتراک وب‌سایت «تاینی موویز» ماهانه چهار هزار تومان بود و هر ماه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در این وب‌سایت ثبت نام می‌کردند.

بر اساس این گزارش، «سرعت بالای این وب‌سایت در ترجمه و دوبله محصولات سینمایی در حدی بالا بود که حتی صداوسیمای ایران نیز چندین بار فیلم‌هایی را منتشر کرد که توسط این وب‌سایت دوبله شده بود».

در همین حال، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که نحوه اجرای قوانین حمایت از حقوق مولفان و هنرمندان، در ایران درباره محصولات فرهنگی هنری غیر ایرانی «عملا به ایجاد انحصار در عرضه این محصولات کمک می‌کند».

به گفته این کمپین، به عنوان نمونه اگر یک شرکت در ایران برای نخستین بار مجوز پخش فیلم یک فیلم سینمایی یا بازی کامپیوتری خارجی را از نهادهای دولتی مانند وزارت ارشاد و یا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دریافت کند، حق تکثیر و پخش انحصاری این فیلم متعلق به این شرکت خواهد بود.

انتشار این گزارش در حالی است که در قوانین ایران کپی‌رایت برای فیلم‌ها و آثار مکتوب و دیجیتالی خارجی وجود ندارد.

مقامات دولت حسن روحانی در سال‌های گذشته و به خصوص پس از توافق اتمی وین بر حمایت از کسب‌وکار اینترنتی تاکید کرده‌اند.

با این حال، در سال‌های گذشته تعدادی از فعالان حوزه کسب‌وکار اینترنتی در ایران بازداشت شده‌اند.

از جمله آرش زاد سردبیر وب‌سایت «وبلاگینا» نهم شهریور ماه ۹۴ هنگام خروج از ایران، در فرودگاه «امام خمینی» تهران «به دست نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران» بازداشت شد.

وب‌سایت «وبلاگینا» که او سردبیر و موسس آن بود، از مشهورترین‌ها در حوزه فناوری اطلاعاتی در ایران است.

وی همچنین از جمله موسسان انجمنی به نام «کفشدوزک» برای «افزایش مشارکت زنان در حوزه تکنولوژی و کسب‌وکار اینترنتی» است.

XS
SM
MD
LG