لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

زنگنه: از شرکت «ترکمن‌گاز» ترکمنستان شکایت می‌کنیم


وزیر نفت ایران: تهران و عشق‌آباد، شکایت‌هایی را به طور متقابل علیه یکدیگر دنبال می‌کنند
وزیر نفت ایران: تهران و عشق‌آباد، شکایت‌هایی را به طور متقابل علیه یکدیگر دنبال می‌کنند

وزیر نفت ایران می‌گوید تهران قصد دارد از شرکت «ترکمن گاز» ترکمنستان به‌دلیل بابت «کیفیت گاز تحویلی» و نیز «قیمت بالای» آن به دیوان داوری بین‌المللی شکایت کند.

بیژن نامدار زنگنه روز دوشنبه نهم بهمن، با اعلام این موضوع به خبرگزاری دولتی ایرنا در مورد اختلاف گازی ایران و ترکمنستان گفت: تهران و عشق‌آباد، «شکایت‌هایی را به طور متقابل علیه یکدیگر دنبال می‌کنند».

ایران قبلا شرکت ترکمن گاز را تهدید کرده بود که بخاطر قطع ناگهانی صادرات گاز به ایران در روز ۱۱ دی، از این شرکت طلب خسارت و غرامت خواهد کرد.

وزیر نفت درباره شکایت ترکمنستان علیه ایران گفت که «آنها ادعا می‌کنند مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار از ایران بابت صادرات گاز طلب دارند، اما ما معتقدیم این رقم درست نیست».

پیش از این، قربانقلی بردی محمد‌اف، رئیس جمهوری این کشور، روز ۱۴ آذر دستورارجاع پرونده اختلاف گازی با ایران به دیوان دادرسی بین المللی را، صادر کرده بود.

آقای زنگنه درباره شکایت‌های ایران علیه ترکمنستان نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی معتقد است «قیمت آنها خیلی بالاست و باید کاهش یابد».

وزیر نفت٬ شکایت دیگر تهران از عشق‌آباد را «کیفیت گاز تحویلی» ترکمنستان عنوان کرد و افزود که ایران این شکایت را «مقابل شکایت دریافت طلب ترکمنستان» مطرح کرده است.

وی اضافه کرد که این شکایت‌ها باید به دیوان داوری بین‌المللی ارجاع شود و ایران تا زمان طرح شکایت خود به صورت رسمی٬ قصد ندارد میزان خسارت موردنظر از عشق‌آباد را اعلام کند.

حمیدرضا عراقی٬ معاون وزیر نفت، نیز پیش از این٬ کاهش قیمت را به عنوان «شرط» ایران برای از سرگیری واردات گاز از ترکمنستان عنوان کرده بود.

او اضافه کرده بود که «اگر ترکمنستان قیمت گاز را در آینده پایین بیاورد، از این کشور گاز می‌خریم و در صورت عدم موافقت عشق‌آباد با درخواست‌های ما، از اقدام این کشور در قطع گاز به دیوان داوری بین‌المللی شکایت خواهیم کرد».

ایران و ترکمنستان از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی وارد مناقشه گازی شدند و در نهایت، در اول ژانویه ۲۰۱۷، ۱۱ دی، به دلیل آنچه مقام‌های ترکمنستان٬ «طلب از ایران» نامیدند٬ عشق‌آباد به طور کامل صادرات گاز خود به جمهوری اسلامی را قطع کرد.

ایرنا با اعلام اینکه اختلاف بین دو کشور سابقه داشته است، افزود: پیش از این، با توجه به نیاز مناطق شمالی و شمال شرقی ایران به گاز، تهران تلاش می کرد «رضایت» عشق‌آباد را برای «تضمین» تامین گاز این مناطق جلب کند.

با این حال، جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تازه‌ترین اختلاف٬ حاضر به خرید گاز با قیمت بالاتر نشد و اختلاف تهران و عشق‌آباد در این زمینه در ابتدای سال ۲۰۱۷ به اوج خود رسید.

ترکمنستان در حالی ارسال گاز به ایران را به صورت یک‌جانبه قطع کرد که دو روز قبل از آن٬ تفاهم‌نامه ای را برای تمدید پنج‌ساله صادرات گاز به ایران امضا کرده بود.

شرکت ملی گاز ایران این اقدام ترکمنستان را «مغایر با چارچوب قرارداد» توصیف کرده و از مردم خواسته بود اندکی در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

در اطلاعیه‌ شرکت ملی گاز ایران آمده بود که «در سه سال اخیر میزان تولید گاز به حدی افزایش یافته که دیگر نیازی به واردات نداشته و صرفا با صرفه‌جویی در نیروگاه‌ها، صنایع و بخش خانگی در فصل زمستان می‌توان آن را جبران نمود.»

خبرگزاری ایرنا پیش‌بینی کرده است که با توجه به «نتیجه بخش نبودن مذاکرات»، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک پرونده اختلاف گازی ایران و ترکمنستان به دیوان داوری بین‌المللی ارجاع داده شود.

طی سال‌های گذشته، ترکیه نیز علیه ایران به خاطر «گران‌فروشی گاز» شکایت کرد که بنا به حکم دیوان داوری بین المللی، ایران باید ۱.۹ میلیارد دلار پول اضافی آن کشور از بابت خرید گاز به قیمت گران را باز گرداند. دو کشور توافق کردند که به‌جای پول نقد، ایران گاز تحویل ترکیه دهد. همسایه غربی ایران از ژانویه سال جاری پولی برای دریافت گاز ایران پرداخت نمی‌کند تا حساب بدهی تسویه شود.

خبرگزاری دولتی ایرنا و منابع خبری/ب.ب/ب.ک.
XS
SM
MD
LG