لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

بازگشایی مجدد پرونده مچ‌بند‌های سبز بازیکنان تیم ملی در صداوسیما


مهدی مهدوی کیا خطاب به افرادی که بازیکنان را وطن‌فروش خوانده بودند، نوشت: با چه جراتی به خود اجازه می‌دهید این گونه قضاوت کنید.
مهدی مهدوی کیا خطاب به افرادی که بازیکنان را وطن‌فروش خوانده بودند، نوشت: با چه جراتی به خود اجازه می‌دهید این گونه قضاوت کنید.

شبکه مستند صدا و سیما، متعلق به رادیو و تلویزیون رسمی ایران، بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی از مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ میلادی را به "عدم تلاش برای پیروزی" متهم کرده است.

بیست و هفتم خرداد ۱۳۸۸، پنج روز پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری، تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی، در سئول مقابل تیم ملی کره جنوبی قرار گرفت.

در فیلمی با عنوان "فوتبال علیه دشمن" ضمن پخش تصاویری از اعتراض های خیابانی به نتایج انتخابات سال ۸۸، همراه با تصویر بازیکنان تیم ملی که مچ‌بند سبز بسته‌ بودند، از عملکرد تیم ملی فوتبال ایران انتقاد شد.

در آن بازی، مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی، مسعود شجاعی، جواد نکونام، محمد نصرتی و حسین کعبی با مچ‌بند سبز بازی کردند.

تلویزیون ایران که غافلگیر شده بود، با گذشت چند دقیقه از زمان بازی، سانسور نماهای نزدیک را آغاز کرد. هر گاه دوربین یکی از این شش بازیکن را تعقیب کرد، تصاویر تکراری تماشاگران کره‌ای روی آنتن می‌رفت.

در نیمه دوم، مچ بندها باز شدند و در پایان بازی هم منصور پورحیدری، سرپرست تیم ملی، گفت: «مچ‌بندهای سبز بازیکنان به خاطر نذر حضرت ابوالفضل بود».

در گفتار متن فیلم «فوتبال علیه دشمن» که در تلویزیون پخش شد، آمده است: «گویی قرار است بازیکنان برای یک تیم بازی نکنند. گویی کسی قصدی برای پیروزی ندارد».

در گفتار متن، بارها نتیجه این بازی «شکست» عنوان شد در حالی‌که بازی هر دو تیم،‌هم در تهران و هم در سئول، با نتیجه یک بر یک به پایان رسیده بود.

در بازی سئول، پاس گل را نصرتی داد و زننده گل هم مسعود شجاعی بود. دو بازیکنی که به خاطر مچ‌بند سبز متهم شده‌اند قصدی برای پیروزی نداشته‌اند.

علی کریمی پس از بازی، درباره‌ خداحافظی‌اش از تیم ملی گفته بود: آخرین بازی ملی خودم را با تلخی تمام کردم. خیلی دوست داشتم با پیروزی آن را پشت‌سر می‌گذاشتیم اما قسمت طور دیگری رقم خورد.

مهدوی‌کیا نیز گفت: همیشه به جوان‌گرایی اعتقاد داشته‌ام و مدت‌ها قبل گفته بودم اگر تیم ملی به جام جهانی نرفت، بعد از بازی‌های مقدماتی خداحافظی می‌کنم.

روزنامه دولتی ایران در آن هنگام مدعی شد یک عضو جبهه مشارکت با پرداخت پول، بازیکنان تیم ملی را به بستن مچ‌بندها ترغیب کرده بود.

در این گزارش آمده بود «برخی منابع موثق خبر دادند یک عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و فعال در لابی‌های پشت صحنه ورزش، با پرداخت مبالغی خواستار بستن مچ‌بند سبز از سوی آنها شده».

اما درگزارش این روزنامه اشاره ای به هویت این منابع موثق و نیز عضو جبهه مشارکت نشد.

در همان مقطع، رسانه‌ها اخباری مبنی بر احتمال برخورد فدراسیون فوتبال ایران با بازیکنان یاد شده منتشر کردند و پس از آن، فیفا در مورد اخبار منتشر شده توضیح خواست.

خبرگزاری فرانسه نوشت فدراسیون جهانی فوتبال برای پیگیری این موضوع در نامه‌ای به ایران خواستار اطلاعات دقیق‌تر شده است.

سخنگوی فیفا به این خبرگزاری گفت: «به فدراسیون ایران نامه نوشته‌ایم که در مورد اتفاقاتی که برای بعضی از بازیکنان پس از بازی با کره‌جنوبی رخ داده، توضیحات روشن و شفافی بدهند».

فدراسیون فوتبال ایران در پاسخ به فیفا تاکید کرد خبر برخورد با ملی پوشان واقعیت ندارد و محرومیتی برای بازیکنان تیم ملی اعمال نشده است.

با این حال، در این جوابیه از فیفا خواسته شد چنانچه حرکت بازیکنان در بستن مچ‌بندها نقض ماده شش کدهای اخلاقی فیفاست، موضع و تصمیم لازم را به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کند.

این در حالی بود که خود مسئولان فدراسیون و تیم ملی اعلام کرده بودند بستن مچ‌بندها به اعتقادهای مذهبی بازیکنان مربوط می‌شود و جنبه‌ سیاسی ندارد.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران که با دو موضع کاملاً متفاوت به نامه فیفا واکنش نشان داده بود، در مصاحبه با ایسنا گفت: «به فیفا پاسخ دادیم، خبر محرومیت‌شان صحت ندارد. ضمناً پرسیدیم آیا اگر برای‌مان مسجل شد که حرکت بازیکنان به دلیل مسائل سیاسی بوده، چه جریمه‌ای برایشان در نظر بگیریم؟»

کفاشیان تاکید کرد: این حق را برای خود قائلیم که اگر به یقین رسیدیم بازیکنان به دلیل مسائل سیاسی مچ‌بندها را بسته بودند، با آنها برخورد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه ممکن است پورحیدری و مهدی تاج بگویند به دلیل اعتقاد‌های مذهبی بوده، اما در نامه‌ به فیفا، حرکت بازیکنان را بخوانید،‌گفت: «کاری ندارم که دیگران چه گفتند، مگر نذر، یک نیمه‌ای می‌شود؟»

منصور پورحیدری گفته بود: «بازیکنان تیم ملی برای رسیدن به پیروزی، مچ‌بندها را با نیت نذر حضرت ابوالفضل بسته بودند که در بین دو نیمه با این تشخیص که ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد، باز کردند».

مهدوی‌کیا در واکنش به پیگیری فدراسیون فوتبال ایران، با صدور اطلاعیه‌ای نوشت: «بررسی تخلفات فقط بر عهده فدراسیون جهانی است. نه هیچ فرد و سازمان دیگری».

کاپیتان وقت تیم ملی ایران، خطاب به افرادی که بازیکنان را وطن‌فروش خواندند، نوشت: «شما با چه جراتی به خود اجازه می‌دهید این گونه قضاوت کنید. توصیه می‌کنم شب هنگام که سر بر بالین می‌گذارید، کمی به شرف و وجدان فکر کنید».

مهدوی‌کیا افزود: «کارنامه ما هرچه هست روشن است، از شما تقاضا دارم با ارائه نام و کارنامه خود، به ما این افتخار را بدهید تا با ورق زدن کارنامه زرین وطن پرستی‌تان، ما نیز بر وطن‌ پرستی خود بیفزاییم، مردم به خوبی بین ما وطن‌فروشان و شما وطن‌پرستان قضاوت خواهند کرد».

او در نامه‌اش که سایت خبرآنلاین منتشر کرد، یادآور شد: «بازیکنان تیم ملی همیشه سعی کرده‌اند، نماینده شایسته‌ای برای مردم کشورشان باشند. در این دوره نیز تیم ما کمترین تخلفات را داشت و به عنوان کاپیتان، از تک تک بازیکنان متشکرم و از آنها دفاع می‌کنم».

در این میان، فیفا در ای‌میلی به فدراسیون فوتبال ایران نوشت: «ما گزارش بازی را دریافت کردیم اما در این گزارش هیچ اشاره‌ای به مچ‌بندها نشده بود. این بدین معنی است که هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نخواهد شد».

XS
SM
MD
LG