لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

کاهش چشمگیر تجارت ایران و آمریکا


فرش و پسته از محصولات سنتی صادراتی ایران به آمریکا هستند.
فرش و پسته از محصولات سنتی صادراتی ایران به آمریکا هستند.

گزارش تازه اداره آمار آمریکا حاکی است که تجارت دو جانبه ایران و ایالات متحده طی ۹ ماه سال جاری میلادی به ۱۴۰ میلیون دلار رسیده که نزدیک ۶۷ درصد آن شامل صادرات آمریکا به ایران است.

بر اساس این گزارش که روز یکشنبه ۱۴ آبان منتشر شد، صادرات آمریکا به ایران طی این دوره ۹۳.۳ میلیون دلار بوده که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۲۳.۲۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

صادرات ایران به آمریکا نیز ۴۶.۷ میلیون دلار بوده است که کاهشی ۳۴ درصد نشان می‌دهد.

آمارهای یاد شده حاکی از این است که تجارت ایران و آمریکا از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در ژانویه سال جاری، در مجموع نزدیک ۲۷ درصد کاهش یافته است.

تجارت ایران و آمریکا در سال گذشته حدود ۲۶۰ میلیون دلار بود که دو سوم آن شامل صادرات کالاهای آمریکایی به ایران بود.

آمریکا بیشتر محصولات کشاورزی و پزشکی به ایران صادر می‌کند و محصولات سنتی صادراتی ایران به آمریکا نیز فرش و پسته است.

تجارت هفت ماهه ایران

گمرک ایران نیز سه شنبه هفته گذشته کلیاتی از تجارت هفت ماهه سال ۱۳۹۶ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در هفت ماه سال‌جاری به میزان ۲۷ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نزدیک ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

عمده کالاهای وارداتی ایران محصولات کشاورزی، قطعات یا خود خودرو بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با ۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار بوده‌اند.

به رغم افزایش ۱۵ درصدی واردات، صادرات غیرنفتی ایران نیز در ۷ ماهه سال‌ جاری به ۲۴ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، نزدیک ۲.۲ درصد کاهش داشته است.

عمده کالاهای صادراتی ایران میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک که از میادین گازی تولید می شود)، پروپان و بوتان (نوعی از گازهای خام سنگین تر از از متان و اتان) و محصولات پتروشیمی بوده‌اند. ایران بسیاری از محصولات خام نفتی را در سبد صادرات غیرنفتی محسوب می‌کند.

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در هفت ماهه سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش ۵ میلیارد و ۲۲ میلیون دلار، عراق با ۴ میلیارد و ۱۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۴۷۱ میلیون دلار، جمهوری کره با ۲ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار بوده‌اند

XS
SM
MD
LG