لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

اعتراض تشکل‌های کارگری به دستمزدهای زیر خط فقر،‌ گرانی و تورم


 اتحادیه آزاد کارگران ایران: جنبش مطالباتی مردم روز به روز قدرتمندتر و تعرضی‌تر به جلو آمده و مبارزه کارگران به نقطه ثقل تحولات در جامعه بدل شده است
(تصویر آرشیوی است)
اتحادیه آزاد کارگران ایران: جنبش مطالباتی مردم روز به روز قدرتمندتر و تعرضی‌تر به جلو آمده و مبارزه کارگران به نقطه ثقل تحولات در جامعه بدل شده است (تصویر آرشیوی است)

شماری از تشکل‌های کارگری در ایران به مناسبت روز جهانی کارگر، اول ماه مه،‌ به دستمزدهای زیر خط فقر، گرانی و تورم و پیامدهای این وضعیت برای کارگران اعتراض کردند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه روز پنجشنبه، پنجم اردیبهشت، اعلام کرد که در روز جهانی کارگر، تجمعی را در تهران برگزار می‌کند؛ تجمعی که قرار است «در اعتراض به تعیین دستمزد زیر خط فقر، گرانی و تورم افسارگسیخته مایحتاج اولیه و معیشت کارگران، بازنشستگان و تمام مزدبگیران، ممانعت از ایجاد سندیکا و دیگر تشکل‌های مستقل کارگری» برگزار شود.

از دیگر مشکلاتی که این سندیکا به آنها اشاره کرده است، «خصوصی‌سازی و پولی‌سازی آموزش و پرورش، قراردادهای سفید امضاء، تبعیض و نابرابری حقوق زن و مرد، افزایش بی‌رویه کودکان کار، بازداشت یا زندانی کردن کارگران و معلمان و دیگر فعالان صنفی» هستند.

«سیستم حاکم هیچ روزنه‌ای باقی نگذاشته است»

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم در بیانیه‌ای از «سیستم حاکم که هیچ روزنه‌ای برای بهبود زندگی میلیون‌ها خانواده کارگری و اقشار گسترده‌ای از جامعه باقی نگذاشته است»، انتقاد کرد.

این تشکل کارگری اشاره کرد که به دلیل تورم و افزایش چند برابری قیمت مایحتاج زندگی نسبت به سال گذشته و «افزایش ناچیز حداقل دستمزد کارگران در سال جاری، آنان چندین برابر بیشتر زیر خط فقر رانده شده و خانواده‌های کارگری و اقشار کم درآمد جامعه به لب پرتگاه نابودی کشانده شده‌اند».

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است. این در شرایطی است که کمیته مزد شورای عالی کار در بهمن سال پیش،‌ سبد معیشت یک خانوار سه و سه دهم نفری را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

در بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران همچنین به نتایج «خصوصی‌سازی واحدهای صنعتی و تولیدی؛ ‌یعنی ورشکستگی و تعطیلی این واحدها، اخراج و بیکاری ده‌ها هزار کارگر و در عین حال، برخوردهای امنیتی و قضایی با اعتراض‌های کارگران» اشاره شده است.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، «جنبش عظیم مطالباتی مردم روز به روز قدرتمندتر و تعرضی‌تر به جلو آمده و مبارزه کارگران به نقطه ثقل تحولات در جامعه بدل شده است».

این تشکل کارگری در این ارتباط با اشاره به اعتصاب کارگران هپکو، فولاد اهواز و نیشکر هفت‌تپه و تحصن‌های گسترده معلمان و رانندگان و تجمع‌های بازنشستگان افزود که این اعتراض‌ها، «تمامی جامعه را معطوف به خود کرد».

اتحادیه آزاد کارگران ایران خواستار «افزایش فوری حداقل دستمزد به هفت میلیون تومان، پرداخت بیمه بیکاری به کارگران بیکار و جوانان آماده کار، تامین فوری مسکن برای سیل‌زدگان، تامین بیمه بیکاری و جبران خسارات» آنان شد.

«پایان دادن به امنیتی کردن اعتراض‌های صنفی و مدنی، لغو مجازات اعدام و شلاق و همچنین لغو تمامی احکام صادر شده علیه فعالان کارگری، معلمان و دیگر جنبش‌های آزادی‌خواه و برابری طلب و آزادی بی‌قید و شرط همه فعالان سیاسی و اجتماعی زندانی» از دیگر مطالباتی هستند که اتحادیه آزاد کارگران ایران به آنها اشاره کرده است.

این تشکل کارگری همچنین خواستار آزادی ایجاد تشکل‌های مستقل و اعتراض صنفی، تامین امنیت شغلی و توقف اخراج سازی‌ها، برچیده شدن قراردادهای موقت، برچیده شدن شرکت‌های پیمانکاری، قرار گرفتن کارگران شاغل در کارگاه‌های کوچک، مناطق آزاد و ویژه تحت پوشش کامل قانون کار و افزایش نیافتن مبلغ بیمه کارگران ساختمانی شد.

خارج شدن طرح تغییر قانون تامین اجتماعی از دستور کار مجلس، ممنوعیت کار کودکان و فراهم کردن امکانات زندگی، تحصیل رایگان و برابر برای همه آنان نیز در این بیانیه مورد توجه قرار گرفته است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران خواستار برقراری «بالاترین استانداردهای ایمنی کار در تمامی محیط‌های کارگری، برچیده شدن حجاب اجباری و تمامی قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان؛ برابری کامل و بی‌قید و شرط حقوق زنان و مردان و به رسمیت شناخته شدن حق شهروندی برای مهاجران افغانستانی و دیگر مهاجران و منع هر گونه اعمال تبعیض‌آمیز علیه آنان» شده است.

این تشکل در پایان بیانیه خود تاکید کرده است که روز جهانی کارگر بايد تعطيل رسمی اعلام شود و هر گونه ممنوعيت و محدوديت برگزاری مراسم اين روز ملغی شود.

در سالیان اخیر، شماری از فعالان کارگری در پی شرکت در مراسم روز جهانی کارگر، از جمله در تهران و سنندج بازداشت شده‌اند.

گروه اتحاد بازنشستگان هم با اعلام اینکه روز جهانی کارگر، «روز اعتراض بین‌المللی کارگران و روز اعلام مطالبات سرکوب شده آنان است»، گفت که برای اعلام خواسته‌ها و تقویت همبستگی میان همه زحمتکشان جامعه، از برگزاری تجمع اعتراضی کارگران در روز جهانی کارگر حمایت می‌کند.

احضار فعالان کارگری در سنندج

در این حال، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری خبر داد که در آستانه اول ماه مه، شماری از فعالان کارگری سنندج به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند.

به گفته این تشکل کارگری، از این فعالان کارگری خواسته شده است که در مراسم روز جهانی کارگر شرکت نکنند. اما این فعالان ضمن رد این تقاضا گفته‌اند که این روز را غیرقانونی نمی‌دانند و شرکت در مراسم روز جهانی کارگر را حق مسلم خود می‌دانند.

پیش از این، اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرده بود که غالب حسینی به حراست سپاه پاسداران و مظفر صالح‌نیا به اطلاعات نیروی انتظامی شهر سنندج احضار شده‌اند.

در سالیان گذشته هم گزارش‌های مشابهی در مورد احضار فعالان کارگری در برخی از شهرهای ایران در روزهای قبل از روز جهانی کارگر انتشار یافته بود.

XS
SM
MD
LG