لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

سندیکای کارگران شرکت اتوبوس رانی تهران خواستار آزادی رضا شهابی شد


سندیکای کارگران شرکت اتوبوس رانی تهران، مسئولیت هرگونه مشکل جسمانی برای رضا شهابی را بر‌ عهده زندانبان و مسئولین قضایی دانست.
سندیکای کارگران شرکت اتوبوس رانی تهران، مسئولیت هرگونه مشکل جسمانی برای رضا شهابی را بر‌ عهده زندانبان و مسئولین قضایی دانست.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه با اعلام خبر انتقال رضا شهابی، عضو زندانی هیئت مدیره این تشکل، به زندان اوین، ‌خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط او شد.

به گزارش کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، آقای شهابی که «از نظر جسمانی، درشرایط وخیمی به‌سر می‌برد»، به جای آزادی از زندان و یا انتقال به بیمارستان، از زندان رجایی شهر کرج به زندان اوین منتقل شد.

این سندیکا با اعلام اینکه «مسئولیت هرگونه مشکل جسمانی برای رضا شهابی را بر‌ عهده زندانبان و مسئولین قضایی می‌داند» خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این فعال کارگر زندانی شد.

پیشتر کمیته دفاع از رضا شهابی اعلام کرده بود که وی دوشنبه شب ۱۸ دی، از زندان رجایی شهر کرج به زندان اوین منتقل شده و این در شرایطی است که به او قول داده شده بود در بیمارستان بستری و پس از انتقال به زندان اوین آزاد خواهد شد.

در این میان، مقام های قوه قضائیه تاکنون در مورد انتقال رضا شهابی به زندان اوین سکوت کرده اند.

پیش از این، ‌آقای شهابی خواستار درمان خود و سپس انتقال به زندان اوین شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، آقای شهابی از بیماری‌های متعدد رنج می‌برد. و پزشک متخصص بیمارستان «امام خمینی»‌ تهران اعلام کرده بوده که جسم وی تحمل زندان را ندارد و باید در خارج از زندان تحت درمان قرار گیرد.

در این میان، اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که داود رفیعی، کارگر کارخانه پارس خودرو که به گفته این تشکل «با رای غیر قانونی اداره کار و اعمال نفوذ پارس خودرو از کار اخراج شده است» در حالی که روز سه شنبه ۱۹ دی، در مقابل ساختمان وزارت کار با در دست داشتن پلاکاردی دست به اعتراض زده بود، ‌از سوی «مامورین حراست این وزارت‌خانه مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس به دست ماموران انتظامی بازداشت و به کلانتری ۱۰۸ منتقل شد».

به نوشته کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، آقای رفیعی روز چهارشنبه ۲۰ دی، نیز همچنان در بازداشت نگه داشته شد و قرار بود روز پنجشنبه ۲۱ دی، به دادسرای خوش منتقل شود.
اتحادیه آزاد کارگران ایران ضرب و شتم و بازداشت داود رفیعی در مقابل وزارت کار را بیانگر «اوج به‌کار گیری سیاست ارعاب علیه کارگران» از سوی آن وزارت خانه دانست و افزود: «بازداشت داود رفیعی و احتمال هر گونه پرونده سازی علیه او را قویا محکوم می‌کند و خواستار آزادی فوری و بازگشت به‌کار وی و رسیدگی به صدور رای غیر قانونی اخراجش در اداره کار و رفتار خشونت بار ماموران حراست وزارت کار» با این کارگر است.

همچنین بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری، ‌در توئیتی نوشت که ادریس شریفی، فعال کارگری و عضو کمیته معیشت و کار در مریوان، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

آقای ابراهیم زاده توضیح بیشتری در این مورد نداده است.

در این میان،‌ خبرگزاری هرانا در گزارشی خبر داد که آقای شریفی که به دست نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده بود، با تودیع وثیقه آزاد شده است.

دیدگاه برخی از اتحادیه های بین المللی کارگری

سه اتحادیه بین المللی کارگری در روزهای اخیر درباره تظاهرات در ایران و نیز برخورد حکومت جمهوری اسلامی ایران با تشکل های کارگری اعلام موضع کرده اند.

در این ارتباط، فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل خواستار آزادی رضا شهابی، عضو زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه شد.

به نوشته وب‌سایت فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، استیو کاتن، دبیرکل این اتحادیه، هفته گذشته به نیابت از طرف سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشته و خواستار آزادی رضا شهابی شده است.

آقای کاتن در این نامه با اشاره به وضعیت وخیم جسمانی رضا شهابی نوشته است که این فعال کارگری باید به دلیل تعهدات ایران به مقاوله‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار آزاد شود.

در همین حال،‌ فدراسیون جهانی کارگران صنایع غذایی،‌ کشاورزی و خدمات در بیانیه‌ای با اشاره به برخورد حکومت جمهوری اسلامی با معترضان شرکت کننده در روزهای اخیر نوشت که هزاران ایرانی با تظاهرات در خیابان‌ها، ‌نارضایتی و خشم خود از فقر و فساد را نشان دادند.

به نوشته وب‌سایت این اتحادیه کارگری،‌ در پی کشته شدن بیش از ۲۰ تن و بازداشت صدها تن، «تظاهرات در حال حاضر فروکش کرده است اما بازداشت‌ها ادامه دارد و بازداشت شدگان با احتمال شکنجه و آزار و اذیت مواجهند».

فدراسیون جهانی کارگران صنایع غذایی،‌ کشاورزی و خدمات با طرح این پرسش که اعتراض‌ها به کدام سو پیش می رود، افزود: «نیروهای امنیتی، دشمنان خارجی را مسئول می‌دانند».

این اتحادیه کارگری در بخش دیگری از مطلب خود به مشکلات کارگران شرکت بزرگ نیشکر هفت‌تپه پرداخت که دستمزدشان از چند ماه پیش پرداخت نشده است.

به نوشته فدراسیون جهانی کارگران صنایع غذایی،‌ کشاورزی و خدمات، این موضوع باعث شده است که نانوایی ها و مغازه ها از فروش نسیه‌ای نان و کالاهای غذایی به کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خودداری کنند.

این اتحادیه کارگری با اشاره به واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی در اسفند سال ۹۴ نوشت:‌ «هیچکس نمی‌تواند توضیح دهد که چگونه این واحد به دو مرد جوان فاقد تجربه کار در صنعت غذایی واگذار شده است».

پس از واگذاری مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی، انتقادهایی مطرح شد و حتی یک نماینده مجلس از شوش، از این واگذاری انتقاد کرد. پس از آن نیز کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه بارها در جریان اعتراض‌ها و اعتصاب‌های خود خواستار بازگردانده شدن مالکیت این واحد به دولت شده‌اند؛ ‌خواست‌هایی که موافقت دولت را به همراه نداشته است.

فدراسیون جهانی کارگران صنایع غذایی،‌ کشاورزی و خدمات در پایان بیانیه خود حمایتش را از «مبارزه شجاعانه کارگران ایرانی برای دستیابی به ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری تحت شرایط دشوار موجود در ایران» اعلام کرد.

پیش از این نیز کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری با اشاره به تجمع‌ها و تظاهرات روزهای اخیر در شهرهای ایران اعلام کرده بود که «ایران به اصلاحات بنیادین نیاز دارد».

به نوشته وب‌سایت کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، «‌سرکوب تظاهرات باعث نخواهد شد که «نارضایتی اجتماعی و اقتصادی» در سراسر ایران برطرف نخواهد شد.

کانال‌های تلگرامی و وب‌سایت‌های کارگری/ب.ک.
XS
SM
MD
LG