لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

۳.۷ میلیون تومان؛‌ سبد معیشت ماهانه خانوارهای کارگری در سال جاری


حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری ۹۳۰ هزار تومان است
حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری ۹۳۰ هزار تومان است

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اعلام کرد که سبد معیشت ماهانه یک خانوار کارگری، ۳.۷ میلیون تومان است. این رقم در شرایطی اعلام شده که حداقل دستمزد ماهانه کارگران ۹۳۰ هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هادی ابوی با اعلام اینکه نتایج تحقیقات و گزارش‌های به دست آمده این کانون به شورای عالی کار ارائه شده است، افزود: سال گذشته، هزینه سبد معیشت خانوار چهار نفره کارگری ۳.۲ میلیون تومان بود که در شورای عالی کار به رقم ۲.۵ میلیون تومان رسیده بودند.

اشاره دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران به رقم اعلام شده از سوی کمیته مزد، وابسته به شورای عالی کار بود. با این همه، شورای عالی کار در روزهای پایانی اسفند ماه حداقل دستمزد ماهانه کارگران را ۹۳۰ هزار تومان اعلام کرد؛‌ تصمیمی که اعتراض گسترده تشکل‌های کارگری را به همراه داشت.

تشکل های کارگری همواره اشاره می کنند که حداقل دستمزد ماهانه کارگران باید بر اساس دو تبصره ماده ۴۱ قانون کار تعیین شود؛ یعنی بر اساس نرخ تورم و هزینه زندگی یک خانوار در ماه. اما به گفته این تشکل‌ها، شورای عالی کار همواره بر اساس تبصره نخست تصمیم گیری می‌کند.

در این میان، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکشنبه شب ۱۳ اسفند، در برنامه ای تلویزیونی با تایید این موضوع که قدرت خرید کارگرها، به ویژه در شهرها، کفاف زندگی آنان را نمی دهد، افزود: «فقر شهری بسیار وحشتناک تر از فقر روستایی است»

با این همه،‌ او مخالفت خود را با افزایش حداقل دستمزد کارگران به دو میلیون تومان در ماه ابراز داشت و گفت که «باید مراقب کارفرمایان نیمه جان»‌ هم باشد.

این سخنان در شرایطی ابراز شد که به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، صدیف بدری، نماینده مجلس از اردبیل، نمین، نیر و سرعین، روز چهارشنبه در تذکر شفاهی خطاب به حسن روحانی،‌رئیس جمهوری ایران، و علی ربیعی، با اشاره به اینکه بین «نرخ تورم اعلامی دولت و نرخ واقعی آن در جامعه تفاوت فاحش وجود دارد»، افزود: «تمام درآمدهای یک کارگر صرف مسکن، پوشاک، درمان، آموزش کودکان و تغذیه حداقلی می‌شود که همان تورم را افزایش می‌دهد».

این عضو کمیسیون عمران مجلس با هشدار به دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار آن شد که تعیین حداقل حقوق کارگران در سال آینده براساس «نرخ تورم واقعی» باشد.

در این میان، به نوشته ایسنا، هادی ابوی در مورد چگونگی تعیین رقم ۳.۷ میلیون تومان به عنوان سبد معیشت ماهانه یک خانوار کارگری گفت: «ملاک عمل ما، ارقام کف بازار و هزینه‌های ملموس زندگی کارگران است و بخشی از این هزینه، حداقل کالری مورد نیاز بدن یک خانواده چهار نفره را شامل می‌شود که با محاسبه هزینه‌های ابتدایی و بدون تفریحات و سفر خرید اقلام لوکس است».

آقای ابوی اشاره کرد که رقم ۳.۷ میلیون تومان در شرایطی به دست آمد که «سفره کارگران را کوچک‌تر کرده‌ایم».

در این ارتباط،‌ علی اصلانی، عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور،‌ به خبرگزاری ایلنا گفت: «حدود ۸۰ درصد از جامعه کارگری زیر خط فقر هستند و سال‌هاست که فاصله بین دستمزد کارگران با خط فقر، جامعه کاگری را اذیت می‌کند و باید راه‌حلی برای این مسئله پیدا کنند».

پیشتر به نوشته ایلنا، ناصر چمنی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری آذربایجان شرقی، هفته پیش گفته بود: «حدود ۴۲ میلیون خانوار کارگر هستیم و اگر خانواری قدرت خرید نداشته باشد،‌ یقین داشته باشید ما در یکی دو سال آینده دچار بحران‌های اجتماعی، رکود اقتصادی شدیدتر همراه با تورم خواهیم بود».

پیش از آن نیز به گزارش ایلنا، فرامرز توفیقی، رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، روز ۲۴ دی با اشاره به اینکه فاصله ای ۱۷۰ درصدی بین سبد معیشت و حداقل دستمزد وجود دارد،‌ گفته بود: «فاصله عمیقی بین سبد معیشت و حداقل دستمزد کارگران وجود دارد و کارگران دیگر طاقت ندارند سفره‌های‌شان بیش از این کوچک‌ شود».

بحث ها در مورد حداقل دستمزد ماهانه کارگران در شرایطی ادامه دارد که تشکل های مستقل کارگری با اشاره به اینکه دستمزد کنونی، «کفاف ۱۰ روز زندگی» خانواده‌های کارگری را نمی‌دهد، خواستار تعیین ۵ میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه سال آینده شده‌اند.

از جمله اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلز کرمانشاه، سندیکای نقاشان استان البرز، کانون مدافعان حقوق کارگر و کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری ایران در بیانیه خود پیش‌بینی کرده‌اند که نمایندگان نهادهای دست‌ساز کارگری، امضای خود را پای حداقل مزد چندین برابر زیر خط فقر خواهند گذاشت.

پیش از این نیز سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و گروه اتحاد بازنشستگان در بیانیه مشترکی در روز ۱۵ بهمن خواستار تعیین «پنج میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه برای کارگران» شده بودند.

در این میان، کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری حمایت خود را از بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و گروه اتحاد بازنشستگان اعلام کرد و به شیوه فعلی تعیین حداقل دستمزد کارگران اعتراض کرد.

این تشکل کارگری نوشت: تعیین دستمزد کمتر از ۵ میلیون تومان به معنای به تاراج بردن آشکار ماحصل دسترنج نیروی کار خواهد بود.

خبرگزاری های ایسنا، ایرنا و ایلنا،‌ تلویزیون دولتی ایران و منابع کارگری/ب.ک
XS
SM
MD
LG