لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

افزایش قدرت شبکه تبلیغاتی «چندهمسری» در ایران


پوستر کارگاه آموزشی چند همسری در روزهای اخیر جنجال‌برانگیز شده است.
پوستر کارگاه آموزشی چند همسری در روزهای اخیر جنجال‌برانگیز شده است.

انتشار یک تبلیغ درباره «کارگاه آموزشی مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چند همسری» بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

تبلیغ کارگاه‌های آموزشی چندهمسری نخستین بار در صفحه اینستاگرام موسسه «حیات حسنی» منتشر شده است. نام کامل این موسسه «وطن توحیدی حیات حسنی» است.

در وب‌سایت این موسسه آمده که موسسه «حیات طیبه حسنی» در سال ۱۳۹۰ توسط «جمعی از مشتاقان و دلسوزان امت اسلامی» تاسیس شده ولی به نام مدیران آن اشاره نشده است.

این موسسه همچنین با «موسسه آفتاب نجف» در شهر عراق همکاری دارد و در طول راهپیمایی اربعین هم برای شرکت‌کنندگان در این رویداد، کلاس‌های ویژه ازدواج و ازدواج بین‌فرهنگی برگزار می‌کند که منظور آنها ازدواج شهروندان ایرانی و عراقی است.

موسسه «حیات حسنی» یکی از اهداف خودش را گسترش «ازدواج‌های چند همسری اسلامی در سطوح محلی، ملی و بین‌الملل» اعلام کرده است.

کارگاه‌های این موسسه به صورت رایگان برگزار می‌کند. موسسه «حیات حسنی» تاکنون در شهر اصفهان دو دوره و در شهر تهران یک دوره برگزار کرده است.

در همین حال، خبرگزاری ایسنا در گزارشی به نقل از یکی از مدیران برگزارکننده این دوره ها نوشته که این کارگاه پنجمین کارگاه آموزشی است که در شهرهای مختلف برگزار می‌شود.

این مدیر که نامش اعلام نشده، گفته است در این کارگاه‌ها، اساتید «روان‌شناسی و دینی» درباره «ضرورت و احکام» چند همسری سخنرانی می‌کنند.

در این کارگاه همچنین اساتید برای «مردان متاهلی که شرایط و زمینه را داشته باشند برای اختیار کردن همسر دوم وساطت خواهند کرد».

این مسئول هدف از برگزاری این کارگاه‌ها را «احیای چند همسری» و کمک به پنج میلیون دختری که امکان ازدواج ندارند، دانسته است.

علاوه بر این در سال‌های اخیر، افزایش جمعیت ایران به یک دغدغه مهم مسئولان جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

در همین راستا آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار افزایش جمعیت ایران تا ۱۵۰ میلیون نفر شده است. در سال‌های اخیر برای تحقق این خواسته، مسئولان دولت ایران تلاش‌هایی برای آسان کردن ازدواج انجام داده‌اند.

ترویج چند همسری می‌تواند بخشی از فعالیت‌های سیستماتیک نظام جمهوری اسلامی برای آسان شدن ازدواج و افزایش جمعیت نیز تلقی شود.

در کارگاه‌ها چه می‌گذرد؟

بررسی موضوع کارگاه‌های این موسسه در وب‌سایت آن نشان می‌دهد که علاوه بر بحث‌های چند همسری، موضوعاتی چون «نقش تاریخی دشمن در تخریب نسل شیعیان» و رابطه ازدواج‌های چند فرهنگی و «تمدن‌سازی» هم مورد بحث قرار می‌گیرد.

مسئولیت این موسسه بر عهده حجت‌اسلام نوروزی است که در سال‌های اخیر در این زمینه سخنرانی‌های متعددی داشته است.

از دیگر اساتید مشهور این موسسه می‌توان به علی غلامی، استاد دانشگاه امام صادق، اشاره کرد که مرداد امسال از سوی ابراهیم رئيسی، رئيس قوه قضاییه، به عنوان کاندیدای عضویت در شورای نگهبان معرفی شد ولی سپس گفته شد که به دلیل مخالفت احمد جنتی مجبور به انصراف شده است.

از سوی دیگر، در وب‌سایت و اکانت‌های موسسه در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده سخنرانی‌های حجت‌الاسلام غلامرضا قاسیمان، مشاور بنیاد ملی نخبگان و مدیر حوزه علمیه «مشکات» منتشر شده است.

غلامرضا قاسمیان از مشهورترین روحانیونی است که در سال‌های اخیر در زمینه ترویج چند همسری در ایران فعالیت کرده است.

او به تازگی در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» که در پنج قسمت از شبکه ۳ تلویزیون حکومت ایران پخش شد، به دفاع از چند همسری پرداخت.

سال ۹۵ کلیپی از آقای قاسمیان منتشر شد که او را در حال آواز خواندن نشان می‌داد و سبب شد که او بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این روحانی در این فیلم می‌گوید که در جلسه‌ای با حضور آیت‌الله خامنه‌ای، نیز آواز خوانده است و پس از آن به «روضه خصوصی» رهبر دعوت شده و آیت‌الله خامنه‌ای از او خواسته است که بیشتر آواز بخواند.

یک فیلم دیگر مشهور آقای قاسمیان مربوط به آوازخوانی او در حضور محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران است که سبب شد برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی به او لقب «بلبل قالیباف» بدهند که نشان‌دهنده روابط نزدیک این دو نفر هم بود.

غلامرضا قاسمیان که اردیبهشت ۹۷ در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران در لیست حامیان قالیباف حضور داشت، از محمدباقر قالیباف به عنوان «نابغه عرصه اجرایی کشور» نام برده است.

قاسمیان و قالیباف در ماه‌های گذشته جمعی با عنوان «فعالان حرکت جهادی» راه‌اندازی کرده‌اند. این مجموعه الگویی شبیه «اردوهای جهادی» دارد که شامل اعزام گروه‌های مختلف به مناطق محروم است.

آقای قاسمیان همچنین یک موسسه به نام «قرارگاه جهادی امام رضا» را اداره می‌کند که به فعالیت در مناطق محروم و کمک به ازدواج فعالیت دارد. وی همچنین در یک مصاحبه با برنامه «تهران ۲۰» که از شبکه تهران پخش شده است، گفته است «قرارگاه امام رضا» در زمینه حمایت از «زنان خیابانی» فعالیت می‌کند و با «لباس مبدل» به منطقه سکونت این زنان رفت‌وآمد می‌کند.

منبع درآمد این قرارگاه و سایر فعالیت‌های آقای قاسمیان مشخص نیست.

مجموعه فعالیت‌های این چهره‌ها که در قالب یک شبکه بهم پیوسته در حال گسترش تبلیغات و دوره‌های آموزشی خود هستند و دسترسی مناسبی به رسانه‌های مهمی چون صداوسیمای جمهوری اسلامی دارند، نشان می‌دهد که رویکرد آنها با سیاست‌های کلان تبلیغاتی و اجتماعی جمهوری اسلامی همخوانی دارد.

XS
SM
MD
LG