لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۸

صلاحیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد تایید شد


دبیر هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان یزد روز پنجشنبه ۳۰ شهریور، از تایید صلاحیت مجدد عضو زرتشتی شورای شهر یزد در کمیته حقوقی این هیئت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی افخمی گفت: «با توجه به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام، کمیته سه نفره حقوقی هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان یزد تشکیل جلسه داد و ضمن تایید صلاحیت مجدد آقای نیکنام اعلام کرد که روند کاندیداتوری، تایید صلاحیت و انتخاب ایشان قانونی بوده و با توجه به تایید هیات اجرایی و نظارت مشکل قانونی نداشته است».

وی با بیان اینکه اصل ورود دیوان عدالت اداری به موضوع توقف فعالیت یک عضو شورای شهر مورد مناقشه است، افزود: «هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا در استان یزد بعد از تشکیل جلسه طی نامه ای نظر کمیته حقوقی و نتیجه بررسی خود را به دیوان عدالت اداری اعلام خواهد کرد».

پیش از این، نماینده زرتشتیان در مجلس حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف موقت فعالیت سپنتا نیکنام را «یک بدعت» خوانده و معاون سیاسی استانداری یزد نیز اعلام کرده بود که دراین باره پاسخی به این دیوان ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس، روز پنجشنبه گفت:« این بدعت دیوان عدالت اداری در صورتی که دائمی شود می تواند تمام انتخابات هایی که در آینده برگزار می شود را تحت تاثیر قرار دهد».

وی اعلام کرد که هیئت نظارت بر انتخابات شوراها برای رفع این مشکل «قول مساعد» داده‌اند.

به دنبال شکایت علی اصغر باقری، یکی از نامزدهای شکست خورده شورای شهر یزد، دیوان عدالت اداری حکم تعلیق موقت عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد را صادر کرده بود.

درهمین حال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، اعلام کرد که استانداری «پاسخ حقوقی مستدلی تهیه » و به دیوان عدالت اداری ارسال کرده و منتظر پاسخ این دیوان است.

در حکم دیوان عدالت اداری به نظر فقهای شورای نگهبان مبنی بر ممنوعیت انتخاب اقلیت‌های مذهبی به عنوان عضو شورای شهر استناد شده است.

این نظر فقهای شورای نگهبان در زمان برگزاری انتخابات شوراها نیز موضوع اختلاف این شورا و هیئت ‌نظارت بر انتخابات، وابسته به مجلس، بود و در نهایت، این هیئت،‌ نظر شورای نگهبان را نپذیرفت.

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز ۲۶ فروردین در نامه‌ای با استناد به اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی، مواد ۱۹ و ۲۱ آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان و نظریه فقهای این شورا راجع به تبصره یکم ماده ۲۶ قانون شوراها، خواستار رد صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های غیرمسلمان در مناطقی شده بود که اکثر جمعیت آنها مسلمان است.

این ابلاغیه واکنش منفی برخی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت و قاسم میرزایی و اسفندیار اختیاری، دو نماینده مجلس، خبر دادند که علی لاریجانی، رئیس مجلس، به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها دستور داده که قانون در این انتخابات اجرا شود و به این ترتیب عملاً ابلاغیه دبیر شورای نگهبان را رد کرده است.

در نهایت هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراها صلاحیت تعدادی از اقلیت‌های دینی را تأیید کردند.

شورای اسلامی شهر یزد دارای ۱۱ عضو اصلی و هفت عضو علی البدل است و سپنتا نیکنام به عنوان نفر هفتم شورای شهر انتخاب شده است.

XS
SM
MD
LG