لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

درخواست لاریجانی:‌ سپنتا نیکنام تا تغییر قانون شوراها، در شورای شهر یزد شرکت کند


به دنبال شکایت یکی از نامزدهای شکست‌خورده در انتخابات شورای شهر یزد، دیوان عدالت اداری حکم تعلیق عضویت سپنتا نیکنام را صادر کرد.
به دنبال شکایت یکی از نامزدهای شکست‌خورده در انتخابات شورای شهر یزد، دیوان عدالت اداری حکم تعلیق عضویت سپنتا نیکنام را صادر کرد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس روز سه‌شنبه ۱۶ آبان، خبر داد که علی لاریجانی، رئیس مجلس، در نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار آن شده است که تا زمان تغییر قانون شوراها، سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، امکان حضور در جلسات این شورا را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد جواد کولیوند خبر داد که رئیس مجلس در این نامه خواستار تعویق اجرای حکم دیوان عدالت اداری درباره سپنتا نیکنام شده است.

آقای کولیوند اعلام کرد که در صورت موافقت آیت‌الله صادق لاریجانی، سپنتا نیکنام می تواند تا زمان تغییر قانون انتخابات شوراها در جلسات شورای شهر یزد شرکت کند.

وی اضافه کرد: «اگر رئیس قوه قضائیه با استمهال رای دیوان عدالت اداری موافقت نکند طبیعتا باید تا زمان اصلاح قانون انتخابات صبر کرد».

سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد که در دوره چهارم نیز عضو این شورا بود، در دوره پنجم شوراهای شهر و روستای این شهر، با ۲۱ هزار و ۷۱۷ رأی به عنوان نفر هفتم به عضویت شورای شهر یزد درآمد.

با این حال به دنبال شکایت علی‌اصغر باقری، یکی از نامزدهای شکست‌خورده در انتخابات شورای شهر یزد، دیوان عدالت اداری در شهریور ماه حکم تعلیق عضویت او را صادر کرد.

دیوان عدالت اداری اعلام کرده که این حکم با استناد به نظر آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، که عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا را ممنوع دانسته صادر شده‌است.

با این همه علی لاریجانی این حکم دیوان عدالت اداری را «غیرقابل قبول» خوانده و اعلام کرده‌است که اگر اختلاف نظر با شورای نگهبان حل نشود، این موضوع را از طریق هیئت حل اختلاف قوا پیگیری خواهد کرد.

در مقابل، برخی از اعضای شورای نگهبان از جمله آیت‌الله محمد یزدی ضمن اصرار بر لازم اجرا بودن نظر این شورا درباره عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد، خواستار اصلاح قانون انتخابات شوراها شده‌اند.

در این زمینه با هدف «اصلاح تبصره یک ماده ۲۶ قانون انتخابات»، ماده مربوط به حضور اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراها، کارگروهی در کمیسیون شوراهای مجلس تشکیل شده‌است.

درهمین حال، آقای کولیوند پیش بینی کرد که اصلاح قانون انتخابات شوراها حدود دو ماه دیگر در صحن علنی مجلس بررسی شود.

در صورت تصویب این قانون، حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا، مانند نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس براساس سهمیه تعیین شده در قانون خواهد بود. زرتشتیان ایران می‌توانند یک نماینده درمجلس داشته باشند.

به گفته علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز دوشنبه، ۱۵ آبان، در جلسه ای با اعضای این شورا گفته که در این باره نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است.

فقهای شورای نگهبان با استناد به آیه‌ای از قرآن با عنوان «نفی سبیل»، عضویت اقلیت‌های مذهبی در شورای شهر را «غیرشرعی» می‌خوانند.

این قاعده به این معنا است که «کفار» نباید بر مسلمانان مسلط باشند و فقهای شورای نگهبان تصمیم‌گیری یک اقلیت مذهبی در شورای شهر را «سلطه» بر مسلمانان و «غیرشرعی» می‌خوانند.

با این حال، آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، و نیز علی مطهری، نایب رئیس مجلس، اعلام کرده‌اند که عضویت در شورای شهر به معنای «ولایت و استیلا» بر مردم نیست.

قانون انتخابات شوراها یک قانون عادی است که پیش از این تصویب و از سوی شورای نگهبان تأیید شده است.

طبق قوانین ایران، شورای نگهبان حداکثر ۲۰ روز برای اعلام نظر درباره قوانین مصوب مجلس وقت دارد و اگر اعلام نظر از سوی شورای نگهبان انجام نشود، رئیس مجلس مصوبه مجلس را ابلاغ می‌کند.

در همین حال علی لاریجانی روز هفتم آبان گفته بود که اظهار نظر مجدد شورای نگهبان در مورد قوانینی که قبلاً تصویب شده «معنا ندارد».

XS
SM
MD
LG