لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۷

لیلا حاتمی: شرم‌آور است که مردم فقط می‌توانند به قیمت جان‌شان اعتراض کنند


لیلا حاتمی از اوایل دهه ۱۳۷۰ به طور جدی وارد سینما شد و در سه دهه گذشته در ۳۳ فیلم ایفای نقش کرده است.
لیلا حاتمی از اوایل دهه ۱۳۷۰ به طور جدی وارد سینما شد و در سه دهه گذشته در ۳۳ فیلم ایفای نقش کرده است.

لیلا حاتمی بازیگر سینما که در این دوره از جشنواره فیلم برلین حضور یافته است با اشاره به اعتراضات سراسری دی‌ماه در ایران از سرکوب معترضان ابراز تاسف و خشم کرد.

خانم حاتمی در کنفرانس خبری فیلم سینمایی «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی که در بخش مسابقه جشنواره برلین به نمایش درآمده بود، گفت: «می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و خشم و تاسف عمیق‌ام را نسبت به نحوه برخورد اخیر با معترضان در ایران ابراز کنم».

بازیگران معروف سینمای ایران کمتر به صراحت درباره رخدادهای سیاسی کشور موضع‌گیری می‌کنند، مگر در فواصلی مانند انتخابات، همان‌طور که لیلا حاتمی نیز در سخنان خود عنوان می‌کند «برای اولین بار است در مسائل سیاسی دخالت می‌کند».

اما اعتراضات دی‌ماه که حدود صد شهر کشور را فرا گرفت، باعث شد شماری از هنرپیشگان ایرانی اعلام موضع کنند از جمله ترانه علیدوستی و مهناز افشار که از نیروهای امنیتی و انتظامی خواستند از «برخورد فیزیکی» با معترضان خودداری کنند.

حمید فرخ‌نژاد نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت که «حکومت با کفر باقی می‌ماند، اما با ظلم دوامی نخواهد داشت». و هدیه تهرانی در متن بلندتری، نابسامانی‌های اجتماعی و سیاسی متعددی که جامعه ایران را تهدید می‌کند برشمرد و نوشت که بالاخره پس از مدت‌ها «تحمل در خویشتن خویش و یا خود را به خواب زدن و امید به فردا داشت، فریادهای درون به بیرون و به کوچه‌ها کشیده شد».

در این حال موضع‌گیری لیلا حاتمی در جشنواره برلین اعتراض برخی رسانه‌های وابسته به حکومت ایران را به دنبال داشته است و از جمله باشگاه خبرنگاران جوان آن را «عجیب» نامید و نوشت که او از «آشوبگران» حمایت کرده است.

لیلا حاتمی در ادامه سخنان خود با اشاره به کشته شدن شماری از معترضین گفت: «شرم‌آور است که در کشورم مردم فقط می‌توانند به قیمت جان‌شان اعتراض کنند».

گزارش‌های دولتی در ایران حکایت از آن دارد که در جریان اعتراضات دی‌ماه امسال دستکم ۲۵ نفر کشته و نزدیک به پنج هزار نفر نیز بازداشت شدند.

لیلا حاتمی از اوایل دهه ۱۳۷۰ به طور جدی وارد سینما شد و در سه دهه گذشته در ۳۳ فیلم ایفای نقش کرده و جوایز متعدد سینمایی دریافت کرده است. از معروفترین فیلم‌های وی می‌توان به «دلشدگان»، «لیلا» و «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد.

اظهارات او در جشنواره فیلم برلین موجی از واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته که در حمایت یا علیه او بوده است. کاربری به اسم «بهار» در توئیتر نوشت: «واقعا کاش لیلا حاتمی و مسعود شجاعی‌ها تکثیر بشن. کاش اونقد شرف داشته باشیم که در برابر ظلم‌سکوت نکنیم و بی پروا با تریبونی که در اختیار داریم حقایق رو بازگو کنیم».

انتقاد لیلا حاتمی از برخورد با معترضان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:28 0:00

اما از سویی مخالفان نیز عنوان کرده‌اند که چرا خانم حاتمی مقابل خارجی‌ها چنین سخنانی گفته یا کاربری مدعی شده همین سخنان لیلا حاتمی «نشان‌دهنده آزادی در ایران است».

بر اساس فیلم اظهارات لیلا حاتمی و گزارش‌های رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG