لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۰

اندی، نخستین هنرمند ایرانی دارای ستاره در خیابان مشاهیر هالیوود


سخنرانی اندی مددیان در مراسم رونمایی از ستاره‌اش در پیاده‌روی ستارگان هالیوود
سخنرانی اندی مددیان در مراسم رونمایی از ستاره‌اش در پیاده‌روی ستارگان هالیوود

آندرانیک مددیان، خواننده پرآوازه ایرانی، از روز جمعه ۲۷ دی به نخستین هنرمند ایران مبدل شد که ستاره زرین نامش در خیابان ستارگان هالیوود حک شده است.

ستاره اندی با نشان گرامافون که علامت ویژه چهره‌های برجسته عرصه موسیقی است، در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود حک شده و از مدتی پیش از رونمایی، آماده مراسم بود.

پیاده‌روی مشاهیر هالیوود بیش از سه هزار و ششصد ستاره به نام هنرمندان فیلم، تلویزیون، رادیو، تئاتر و موسیقی آمریکا و جهان دارد ولی اکنون اندی در میان هنرمندان ایرانی، پیشگام دارندگان این ستاره طلایی است.

مراسم رونمایی از ستاره اندی با شرکت هنرمندان، دوستداران و بستگان و نزدیکان این خواننده ایرانی ارمنی‌تبار برگزار شد؛ شانی، همسر اندی و بهروز وثوقی از حاضران در این آیین بودند.

لاتویا جکسون، خواهر مایکل جکسون، که در سال ۲۰۱۶ ترانه «باید برم به تهران» را مشترکاً با اندی اجرا کرد و ویدیوهای آن بیش از ده میلیون بیننده داشته، در این مراسم در کنار اندی بود.

اندی در سخنانی کوتاه به فارسی تأکید کرد که با وجود ۴۱ سال زندگی دور از ایران، نام زادگاهش از زبانش نیفتاده است.

او همچنین به انگلیسی در حالی که مراسم از شبکه‌های آمریکایی به ویژه رسانه‌های هنری هالیوود به‌طور زنده پخش می‌شد، گفت این ستاره متعلق به همه ایرانی‌ها، آمریکایی‌ها و ارمنی‌ها است.

او بر دوستی مردم ایران و آمریکا تأکید کرد و از وقوع سیل ویرانگر این روزها در سیستان و بلوچستان سخن گفت و از آمریکاییان دعوت کرد از راه‌های لازم به آسیب‌دیدگان کمک کنند.

لاتویا جکسون و برخی از چهره‌ها در این آیین سخنانی کوتاه در مورد زندگی، فعالیت هنری و آشنایی و دوستی‌شان با اندی بیان کردند؛ خانم جکسون از جمله گفت، اندی نماد راستین و زنده «رؤیای آمریکایی» است که محقق شده است.

اندی بعد از این آیین نیز در مصاحبه با شبکه‌های آمریکایی، بیشترین تأکید را بر لزوم دوستی میان ملت‌ها نهاد و از اوضاع سخت مردم ایران در هفته‌های اخیر و مصائبی مانند سیل جاری در جنوب شرق کشور و از درگیر شدن دولت‌های آمریکا و ایران سخن گفت.

اندی در این مصاحبه‌ها خود را هنرمندی ایرانی، ارمنی و آمریکایی که به شش زبان ترانه اجرا می‌کند و همواره در کنار فعالیت هنری، برای امور بشردوستانه نیز تلاش کرده، توصیف کرد.

اندی مددیان بخاطر نائل شدن به این جایگاه از برگزاری جشن به خاطر همدردی با مردم ایران در رویدادهای جاری خودداری کرد و خواسته بود که مراسم رونمایی از ستاره‌اش نیز فروتنانه و به‌دور از شادی باشد.

امسال اسامی ۳۵ هنرمند برگزیده از سوی مسئولان نهادی در هالیوود برای ثبت ستاره‌شان در پیاده‌روی مشاهیر معرفی شده بود؛ آیین‌های بقیه برگزیدگان به‌طور جداگانه برگزار می‌شود.

اندی، ۶۱ ساله، زاده تهران، تا پیش از انقلاب در گروه‌های نوجوانان آهنگ می‌زد و به انگلیسی ترانه می‌خواند و تمامی دوران بعد از انقلاب را در آمریکا زندگی و فعالیت کرده است.

اندی همراه با کوروس شاهمیری کار حرفه‌ای را با نوازندگی گیتار در گروه شهرام شب‌پره آغاز کرد و سپس با کار مستقل دونفره در اواسط دهه ۶۰ خورشیدی، آلبوم‌هایی تهیه کرده و به شهرت رسیدند.

اندی و کوروس سپس هریک به تنهایی راه هنری خود را ادامه داده ولی دوستی خود را حفظ کردند.

موفقیت اندی که چهره‌ای پیشگام در امور بشردوستانه نیز هست، در تمامی سال‌های گذشته ادامه یافته؛ در سراسر جهان کنسرت دارد و اکثر کلیپ‌های ترانه‌هایش در یوتیوب همچنان میلیون‌ها بیننده دارد.

اندی در میان فارسی‌زبانان در تاجیکستان و افغانستان نیز بسیار مشهور است. محبوبیت او در ارمنستان که در آن‌جا کنسرت‌های متعدد نیز داشته، فراگیر است.

XS
SM
MD
LG