لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

جمعی از هنرمندان: خون پاک جوانان بر خاک ریخته شد


سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در اعتراضات اخیر ایران دست‌کم ۱۶۱ نفر کشته شده اند.
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در اعتراضات اخیر ایران دست‌کم ۱۶۱ نفر کشته شده اند.

گروهی از هنرمندان ایران در حوزه های سینما و موسیقی و تئاتر شنبه ۹ آذر در بیانیه‌ای به سرکوب «خشونت» بار و «خونین» تظاهرات آبان ماه اعتراض کرده‌اند. رخشان بنی اعتماد، اصغر فرهادی، حسین علیزاده، فاطمه معتمدآریا، داریوش مهرجویی و کیهان کلهر از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.


در این بیانیه که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، آمده است:« در این روزهای تلخ که از پسِ آبان ۹۸ گذشته‌است، لحظه‌ای چهره‌ جوانان جان‌باخته، مردمان زخم‌خورده، مادران داغدار و پدران بی‌تاب از برابر چشم دور نمی‌شود. جوانانی که خون پاک آن‌ها با بی‌تدبیری بر خاک ریخته شد و با انتساب‌شان به بیگانگان سعی بر نادیده گرفتن‌شان شده‌است.»

به دنبال افزایش بهای بنزین در ۲۴ آبان ، بسیاری از شهرهای ایران برای چند روز شاهد تظاهرات بی‌سابقه بود که گفته می شود ،شمار زیادی توسط نیروهای امنیتی کشته‌اند.

در ادامه بیانیه این هنرمندان آمده است:«مردمانی که امروز از پسِ غبار غلیظ بی‌خبری و بی‌ارتباطی، نام و نشان یکان‌یکان‌شان آشکار می‌شود، به کدام گناه کشته شده‌اند؟ آن‌ها فقط به‌جان‌آمدگانی بودند که چون هیچ گوش شنوایی نیافتند، ناکارآمدی‌ها را در کوی و برزن فریاد زدند.»

نویسندگان این بیانیه تصریح کرده اند:‌«با مردم چه می‌کنید؟ کدام روزن را برای شنیدن صدای مردم باز گذاشته‌اید؟ کدام تجمع اعتراضیِ مردم را تاب آورده‌اید؟ کدام حزب و تشکیلاتی که بتواند بیانگر خواست‌های مردم باشد را باقی گذاشته‌اید؟ هم‌چنان برآنید تا با خشونت، مردم را از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و بدیهی‌ترین نیازهای شهروندی‌شان محروم کنید؟»

رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، فرهاد توحیدی، مجتبا میرتهماسب، حسین علیزاده، کیهان کلهُر، لی‌لی گلستان، بهمن فرمان‌آرا، داریوش مهرجویی، رضا دُرمیشیان، جعفر پناهی، مصطفا آل‌احمد، محمد رسول‌اف، حسین سناپور، ارشد طهماسبی، امیر اثباتی، فاطمه معتمدآریا، نغمه ثمینی، محسن امیریوسفی، مجید برزگر، منیژه حکمت، نگار اسکندرفر، امیرشهاب رضویان، جابر قاسمعلی، کتایون شهابی، تهمینه میلانی، محمد رضایی‌راد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، مصطفا خرقه‌پوش، مهتاب نصیرپور، محمد رحمانیان، فیروزه صابر، حبیب رضایی، محمدرضا موئینی، میثم موئینی و جمال رحمتی، این بیانیه را امضا کرده‌اند.

مقام‌های حکومت ایران هنوز به طور رسمی آمار کشته شدگان اعتراضات اخیر را اعلام نکرده‌اند.

اما طبق برآوردهای رادیو فردا و سازمان عفو بین‌الملل، پاسخ حکومت به اعتراض ناراضیان دست‌کم ۱۶۱ کشته و حدود پنج هزار بازداشتی به دنبال داشته است. وب‌سایت کلمه تعداد افراد کشته شده در جریان اعتراضات آبان را ۳۶۶ نفر اعلام کرده است.

این در حالی است که دادستان کل کشور روز شنبه آمار منتشر شده درباره شمار کشته‌ها و بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران را رد کرد. وی اما در عین حال هیچ آماری ارائه نداد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور درباره تعداد افراد کشته و بازداشت‌شده در جریان اعتراضات گفت: «من آخرین آمار را ندارم.»

وی اضافه کرد: «خوشبختانه افرادی که خارج از کشور هستند هیچ دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند؛ آمارهای مختلفی می‌دهند و هیچ کدام از آنها اعتبار ندارد.»

جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور، نیز ضمن «نامعتبر دانستن» آمار اعلام شده درباره کشته‌شدگان اعتراضات آبان وعده داد که دادستانی کل کشور بر اساس آمار دریافتی از پزشکی قانونی آمار را اعلام خواهد کرد.

با این حال، وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی روز شنبه خبر داد که پیکر ۱۵۶ نفر از قربانیان اعتراضات اخیر ایران در بهشت زهرای تهران دفن شده و ۸۰ پیکر دیگر نیز به شهرستان‌های ایران فرستاده شده است.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG