لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

ایران از افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در «سطح بی‌سابقه‌ای» خبر داد


تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز (عکس ازآرشیو)
تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز (عکس ازآرشیو)

یک روز پیش از سفر کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه از افزایش «بی سابقه» ظرفیت غنی سازی این کشور خبر داده است.

محمد اسلامی گفته است: «قانون اقدام راهبردی، قانون خوبی برای توسعه صنعت هسته ای بود و امروز اجرای این قانون غنی سازی را به سطحی رساند که در حال حاضر ظرفیت غنی سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت رسیده است. »

قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که آذر سال ۱۳۹۹ به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید، دولت حسن روحانی را به آغاز غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد و تعلیق اجرای پروتکل الحاقی مکلف کرد. طبق این قانون دولت موظف به خروج از تعهدات خود در توافق هسته‌ای، ‌برجام، شد.

در همین راستا، جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم با غظلت ۶۰ درصد را توسعه داده است و در آبان‌ماه سال جاری از آغاز غنی‌سازی با غلظت ۶۰ درصد در سایت فردو خبر داد. این خبر واکنش آمریکا و سه کشور اورپایی را در پی داشت.

در حالی محمد اسلامی از دو برابر شدن ظرفیت غنی سازی خبر داده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سه ماهه خود در ۱۹ آبان اعلام کرده بود که حجم اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد ایران نزدیک‌به ۶۲.۳ کیلوگرم برآورده شده است که این رقم نسبت به آخرین گزارش آژانس در ماه سپتامبر افزایشی ۶.۷ کیلوگرمی داشته است.

غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد، گام کوتاه و فنی در مسیر غنی‌سازی ۹۰ درصدی برای دستیابی به بمب هسته‌ای است. کارشناسان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در ماه‌های اخیر هشدار داده‌اند که ایران اکنون اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی کافی برای افزایش غلظت و تبدیل به سوخت حداقل یک بمب هسته‌ای را دارد.

آژانس بین المللی در گزارش ۱۹ آبان تصریح کرده بود که کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با کاهشی ۲۶۷ کیلوگرمی تا ۳۰ مهر امسال به حدود سه تُن و ۶۷۴ کیلوگرم رسیده است.

در همین حال، روز چهارشنبه سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که یک تیم فنی این نهاد روز یکشنبه با هدف رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده، به تهران سفر خواهند کرد.

سفر تیم فنی آژانس به ایران در حالی قرار است انجام شود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته در قطعنامه‌ای از عدم همکاری کامل تهران با آژانس و خودداری جمهوری اسلامی از ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» درباره پرونده ذرات اورانیوم غنی‌شده یافت شده اظهار تاسف کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هفته گذشته با رد اتهام فعالیت‌های مخفی هسته‌ای جمهوری اسلامی ادعا کرد ذرات آلوده به اورانیوم که بازرسان سازمان ملل در کشور پیدا کرده‌اند مربوط به «ضایعاتی است که از عراق و کشورهای مختلف وارد ایران شده است».

پیش از این قرار بود که هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر به تهران سفر کند، اما این سفر انجام نشد.

توافق هسته‌ای وین با هدف ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شکل گرفت، اگرچه ایران همواره اتهام تلاش برای تولید این سلاح‌ها را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG