لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

فون در لاین: باید مقابل «گروه جدید مستبدان» شامل روسیه، ایران و کره شمالی آماده باشیم


اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا

رئیس کمیسیون اروپا هشدار داد که کشورهای این قاره باید برای دفاع از خود در برابر تهدیدات گروه کشورهای استبدادی شامل روسیه، ایران و کره شمالی گام بلندی به جلو بردارند.

اورسولا فون در لاین روز چهارشنبه ۲۹ فروردین در اجلاسی در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که جهان بعد از چند نسل به محلی «خطرناک» تبدیل شده و اروپا در «مرکز» این خطر است.

رئیس کمیسیون اروپا روسیه، ایران و کره شمالی را «گروه جدید مستبدان» خواند که به گفته او نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون را زیرپا می‌گذراند و «به دموکراسی‌های ما تا حد فروپاشی فشار می‌آورند.»

خانم فون در لاین حمله اخیر ایران به اسرائیل را جدیدترین نشانه نیت این گروه مستبدان خواند و نتیجه گرفت که «به همین دلیل زمانش رسیده اروپا برای دفاع و امنیت خود بیدار شود.»

به گفته او کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به‌سرعت و طی پنج سال آینده ظرفیت صنایع دفاعی خود را ارتقا دهند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا با اشاره به این که خطر جنگ «شاید قریب‌الوقوع نباشد اما غیرممکن هم نیست» خواستار آمادگی اروپا شد و گام اول را «بازسازی، تجدیدقوا و دگرگون کردن» نیروهای نظامی کشورهای عضو عنوان کرد.

اتحادیه اروپا ماه گذشته یک و نیم میلیارد یورو به افزایش تولید دفاعی کشورها اختصاص داد، اما عده‌ای از کارشناسان معتقدند این میزان کافی نیست.

اورسولا فون در لاین در حالی درباره تهدیدهای جدید هشدار داده که قرار است اتحادیه اروپا و آمریکا بابت حمله ایران به اسرائیل تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران تصویب و اعمال کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه پس از یک کنفرانس ویدئویی اضطراری با وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرد که اتحادیه اروپا در واکنش به حمله هوایی تهران به اسرائیل، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا هم روز سه‌شنبه گفت ایالات متحده تحریم‌های جدیدی با هدف کاهش ظرفیت صادرات نفت ایران علیه این کشور اعمال خواهد کرد.

جمهوری اسلامی نیمه‌شب ۲۶ فروردین ۱۷۰ پهپاد، ۳۰ موشک کروز و ۱۲۰ موشک بالستیک را به تلافی آنچه که دست داشتن اسرائیل در کشته‌شدن هفت فرمانده نظامی جمهوری اسلامی خواند، به خاک این کشور شلیک کرد.

اسرائیل می‌گوید ۹۹ درصد این پرتابه‌ها توسط سامانه دفاعی گنبد آهنین و همچنین مشارکت آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن رهگیری و منهدم شدند.

از سوی دیگر وزرای خارجه گروه «جی ۷»، هفت کشور صنعتی جهان، نیز روز چهارشنبه قرار است به شکل جداگانه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مذاکره کنند.

مقام‌های ارشد اسرائیل وعده «پاسخ» به حمله ایران داده‌اند و نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز چهارشنبه بعد از دیدار با وزرای خارجه بریتانیا و آلمان تأکید کرد اسرائیل حق خود می‌داند که درباره تصمیم برای حمله تلافی‌جویانه به ایران تصمیم بگیرد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ع.م
XS
SM
MD
LG