لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

پرویز قاضی سعید، نویسنده سرشناس پیش از انقلاب ۵۷، درگذشت


پرویز قاضی سعید همچنین برای سال‌ها مفسر سیاسی تلویزیون پارس بود
پرویز قاضی سعید همچنین برای سال‌ها مفسر سیاسی تلویزیون پارس بود

پرویز قاضی سعید، رمان‌نویس و پاورقی‌نویس سرشناس دوره پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و مفسر سیاسی، روز پنج‌شنبه در سن ۸۳ سالگی در ایالات متحده درگذشت.

خانواده آقای قاضی‌ سعید در گفت‌وگویی با صدای آمریکا اعلام کردند که درگذشت او شب گذشته در سن خوزه ایالت کالیفرنیا رخ داده است. این گزارش علت مرگ آقای قاضی سعید را «بیماری» عنوان کرده است.

پرویز قاضی سعید در شمار نویسندگان عامه‌پسند ایران محسوب می‌شد، نویسنده‌ای با حدود ۵۰ عنوان کتاب که بسیاری از آنها بارها تجدید چاپ شدند.

از ژانرهای مورد علاقه آقای قاضی سعید، ژانر پلیسی بود که او در آن با خلق شخصیتی به نام کارآگاه لاوسون مخاطبان خود را درگیر معماها و ماجراهای جنایی می‌کرد. «معبد مرگ»، «لاوسون در جزیره وحشت» و «وحشت در ساحل نیل» از جمله این آثار است که لاوسون داستان آنها را پیش می‌برد.

او همچنین به همراه ر.اعتمادی از پاورقی‌نویسان شناخته شده ایران بود که برای روزنامه اطلاعات داستان‌های عاشقانه می‌نوشت.

آقای پرویز قاضی سعید پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران دچار سانسور شد، اما تا سال‌ها این کتاب‌ها به صورت زیرزمینی منتشر می‌شدند، کتاب‌هایی که همگی در قطع جیبی بودند.

پرویز قاضی سعید اما خارج از ایران به کار روزنامه‌نگاری و نوشتن ادامه داد و از آن جمله در روزنامه کیهان لندن می‌نوشت. همچنین مفسر سیاسی در تلویزیون پارس نیز بود.

از جمله دیگر آثار او می‌توان به کتاب‌های «تپه‌های بلند اندوه»، «قلاب ماهی»، «مردی که دو چهره داشت»، «در ویتنام همیشه باران می‌بارد»، «دوزخی‌ها»، «تابوت سرخ» و «آرزوهای بر باد رفته، از انقلاب مشروطیت تا توطئه‌های جهانی علیه ایران» نام برد.

XS
SM
MD
LG