لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

افت «۸۵ درصدی» صادرات فرش ایران در میانه تشدید تحریم‌های بین‌المللی


آلمان به صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی مجوز شرکت نمایشگاه فرش و کف‌پوش «دموتکس» را نداد؛ این رویداد از ۲۲ تا ۲۵ دی‌ماه در شهر هانوفر برگزار شد
آلمان به صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی مجوز شرکت نمایشگاه فرش و کف‌پوش «دموتکس» را نداد؛ این رویداد از ۲۲ تا ۲۵ دی‌ماه در شهر هانوفر برگزار شد

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف ایران می‌گوید هم‌زمان با رکورد چشمگیر صادرات کشور در بازار فرش دستباف، اخیرا مجوز شرکت در نمایشگاه آلمان نیز به صادرکنندگان ایرانی داده نشد.

مسعود سپهرزاد روز جمعه ۳۰ دی‌ماه به خبرگزاری ایلنا گفت که بیش از ۸۵ درصد صادرات ایران در بازار فرش دستباف جهان ریزش کرده و در عوض هند، افغانستان، پاکستان و ترکیه بازارهای ایران را تصاحب کرده‌اند.

او تصریح کرد که «حتی تبلیغ قالی و پرچم دوم کشور در بازارهای خارجی» ناممکن شده است و صادرکنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های اروپایی «با مشکل مواجه‌اند».

آقای سپهرزاد اظهار داشت که «مجوز شرکت در نمایشگاه‌ اخیر در آلمان به ما داده نشد».

دولت آلمان روز دوم دی‌ماه اعلام کرد که تمام ضمانت‌نامه‌های اعتباری و سرمایه‌گذاری برای توسعه تجارت با جمهوری اسلامی را به خاطر سرکوب معترضان در ایران «رسماٌ تعلیق کرده است».

صادرات فرش دستباف ایرانی در دوران پیش‌از تحریم‌های بین‌المللی، سالانه بیش‌ از یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود، اما این رقم در سال گذشته خورشیدی به ۶۴ میلیون دلار سقوط کرد؛ حتی سال ۱۳۹۹ این رقم حدود ۵۵ میلیون دلار بود.

تناقض‌های یک راهکار برای جبران صادرات

به گفته این فعال صنفی، مسئولان حکومت ایران به صادرکنندگان فرش توصیه کرده‌اند که «روی بازار اوراسیا و ونزوئلا متمرکز شویم، اما این بازارها کشش خرید قالی ایرانی را ندارند».

ارائه چنین راهکاری از سوی مسئولان حکومت در شرایطی است که در سال‌های گذشته ونزوئلا با تورم «۱۰ میلیون درصدی» مواجه بوده و مردم حتی در تامین خوراک خود دچار مشکل هستند.

در همین حال، آن‌طور که رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف ایران تاکید کرده است خریدار اصلی فرش ایرانی «بازار اروپا، آمریکا و کشورهای عربی است».

در گذشته، آمریکا بزرگ‌ترین مشتری فرش دستباف ایران بود، اما پس از خروج از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ بار دیگر واردات فرش ایرانی را تحریم کرد.

گزارش مرکز آمار آمریکا نیز نشان می‌دهد کل واردات این کشور از ایران در سال گذشته میلادی تنها ۱۱ میلیون دلار بوده است. این رقم حتی در سال ۲۰۲۱ به یک میلیون دلار نیز سقوط کرده بود.

آقای سپهرزاد با اشاره به رکورد بیش از ۸۰ درصدی صادرات فرش دستباف افزود: «شاید هفته‌ای یک تا دو محموله فرش از کشور خارج ‌شود.»

این رکود شدید در شرایطی است که در سال‌های گذشته صادرکنندگان ایرانی نوبت می‌گرفتند مجوز ورود فرش‌های صادراتی را به انبارهای گمرک دریافت کنند.

این فعال صنفی در بخش دیگری از مصاحبه با ایلنا به بیان مشکلات تولیدکنندگان و فروشندگان قالی دستباف در ایران پرداخته و گفته که آن‌ها دیگر تمایلی برای خرید و فروش ندارند چرا که نمی‌دانند بعد از فروش محصول تولیدی باچه قیمتی می‌توانند مواد اولیه را تهیه کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف ایران راهکار مناسب برای حل معضلات یاد شده را «ثابت ماندن قیمت ارز» در کشور دانست، به‌طوری که به گفته او بتوان فروش، تولید و صادرات را بر مبنای یک نرخ مشخص تنظیم کرد.

این فعال صنفی تصریح کرده که تجار ایرانی تمایل دارند در نمایشگاه فرش که نوروز امسال در دبی برگزار می‌شود، شرکت کنند اما نمی‌دانند که «با چه ارزی باید قالی خریداری کنیم و در آنجا غرفه اجاره کنیم».

به گفته آقای سپهرزاد، اقدامات دستوری دولت ابراهیم رئیسی برای کنترل نرخ ارز نیز نتوانسته است تاکنون راه‌گشا باشد.

اشاره او به تغییر رئیس بانک مرکزی در ادامه جهش نرخ دلار تا ۴۴ هزار تومان در اوایل ماه جاری بود، اما این روش نیز منجر به ثبات بازار نشد و هم‌اکنون دوباره دلار آمریکا در بازار آزاد ایران با نرخ بالای ۴۳ هزار تومان معامله می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های خبری ایلنا، گمرک ایران، مرکز آمار آمریکا؛ د.خ/آ.ت.
XS
SM
MD
LG