لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

نیروهای مورد حمایت ایران در یمن و عراق به آمریکا در مورد دخالت در اسرائیل هشدار دادند


تجمع در حمایت از حملات حماس علیه اسرائیل در ایران.
تجمع در حمایت از حملات حماس علیه اسرائیل در ایران.

رهبران ارشد گروه‌های عراقی و یمنی متحد جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۸ مهر هشدار دادند که اگر آمریکا در جنگ اسرائیل با حماس در نوار غزه دخالت کند اهداف آمریکایی را در سطح منطقه مورد حمله قرار خواهند داد.

دولت آمریکا در روزهای اخیر ضمن تاکید بر حمایت همه‌جانبه خود از اسرائیل اعلام کرد مهمات بیشتری برای آن کشور ارسال خواهد کرد و یک ناو هواپیمابر و ناو‌گروه همراه آن را به شرق دریای مدیترانه اعزام کرد.

رهبر حوثی‌های یمن هشدار داد که این گروه با حملات پهپادی، موشکی و سایر گزینه‌های نظامی به دخالت آمریکا در نوار غزه واکنش نشان خواهد داد. او افزود حوثی‌ها آماده‌اند اقدامات نظامی خود را با سایر اعضای «محور مقاومت» هماهنگ کنند.

«محور مقاومت» عنوانی است که برای گروه‌های شبه‌ نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی نظیر حماس،‌جهاد اسلامی، حزب‌الله لبنان، گروه‌های شیعه عراقی و پیکارجویان شیعه مستقر در سوریه به کار برده می شود.

در روزهای اخیر چندین درگیری بین نیروهای حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل روی داده است و کارشناسان معتقدند که گشایش جبهه دیگری در شمال اسرائیل ممکن است ارتش این کشور را تحت فشار قرار دهد.

شورشیان حوثی در طول جنگ داخلی هشت ساله یمن بارها نقاط استراتژیک و به خصوص تاسیسات نفتی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی را با موشک و پهپاد هدف حمله قرار داده‌اند.

در پی به نتیجه رسیدن مذاکرات‌آتش بس و ادامه گفتگوهای صلح در یک سال گذشته آرامش نسبی در یمن برقرار شده است.

در عراق هادی العامری، عضو مجلس و یکی از شخصیت‌های اصلی ائتلاف حامی دولت که با حکومت ایران مناسبات نزدیکی دارد روز دوشنبه در سخنرانی خود در یک اجتماع قبیله‌ای در بغداد در مورد حمله به اهداف آمریکایی هشدار داد.

او گفت:«اگر آنها می توانند دخالت کنند ما هم می توانیم دخالت کنیم. اگر آمریکایی‌ها به طور مستقیم و علنی در این درگیری دخالت کنند ما تمامی اهداف آمریکایی را مشروع تلقی کرده و در حمله به آنها تردید نخواهیم کرد.»

هادی العامری رئیس ائتلاف گروه‌های شیعه به نام فتح و از رهبران حشد الشعبی (تشکیلات شبه نظامی شیعیان عراق) است که بخش مهمی از نیروهای مسلح موسوم به بسیج مردمی عراق است.

نیروهای بسیج مردمی عراق در گذشته بارها «حمایت همه جانبه» خود از گروه‌های مسلح فلسطینی که با اسرائیل می‌جنگند اعلام کرده است. دولت عراق نیز در موضع گیری خود تهاجم اخیر پیکارجویان فلسطینی به خاک اسرائیل را نتیجه طبیعی «سیاست‌های سرکوبگرانه اسرائیل» توصیف کرد.

در سال‌های قبل شبه نظامیان شیعه عراقی بارها با راکت به پایگاه‌ها و سفارت آمریکا در عراق حمله می کردند ولی در پی توافقی که سال گذشته صورت گرفت این حملات متوقف شد و عراق در آرامش نسبی بوده است.

حدود دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در عراق و حدود ۹۰۰ سرباز دیگر در سوریه مستقر هستند که ماموریت آنها حمایت و کمک به نیروهای محلی در مبارزه با پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG