لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

اتفاق تاریخی: شطرنج‌بازان تیم ملی ایران با حریف اسرائیلی بازی کردند


پرهام مقصودلو و محمد امین طباطبایی
پرهام مقصودلو و محمد امین طباطبایی

در مسابقات شطرنج سریع اسپانیا، دو ستاره تیم ملی ایران حاضر به انصراف در برابر حریف اسرائیلی نشدند و پشت میز بازی نشستند.

رادیو فردا مطلع شده است محمدامین طباطبایی و پرهام مقصودلو روز دوشنبه در تورنمنت سیتخس اسپانیا با نماینده اسرائیل به رقابت پرداخته و هر دو نیز به برتری رسیده‌اند.

ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۸۳ اجازه رویارویی با حریفان اسراییلی را ندارند. موضوعی که امسال منجر به تعلیق فدراسیون جودوی ایران شد.

طباطبایی در در رقابت‌های بلیتس یا شطرنج برق‌آسا با کسب ۸ امتیاز به مقام قهرمانی رسید. اگر مطابق معمول از بازی با حریف اسرائیلی خودداری می‌کرد موفق به کسب عنوان قهرمانی نمی‌شد.

صبح روز سه‌شنبه صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک ایران بدون اشاره به این بدعت‌شکنی گفت: «با ظریف، شمخانی و مقامات امنیتی جلسه داشتیم. کمیسیونی تشکیل شد که در خصوص برون‌رفت از چالش رژیم صهیونیستی صحبت شود».

امین در دور چهارم، روی میز چهار در برابر گورشتین ایدو (استاد فیده) قرار گرفت و با مهره سیاه به برتری رسید.

همین بازیکن اسراییلی در دور هفتم و روی میز شماره شش با پرهام مقصودلو رویارو شد که پرهام نیز توانست با مهره سفید به برتری برسد.

در این مسابقات نمایندگان هندوستان دوم و سوم شدند. داوید لارینو از اسپانیا چهارم شد. ترنت لارنس (انگلیس) پنجم و سرگئی لوبانف (روسیه) به مقام ششم رسیدند. پرهام مقصودلو در رده هفتم ایستاد.

دو ماه پیش امین طباطبایی به عنوان بخت شماره یک مسابقات جوانان جهان از مبارزه با اور برنشتاین (اسرائیل) انصراف داد.

لحظه اعلام پیروزی و مصاحبه شطرنج‌باز اسراییلی پس از پایان فرصت ۱۵ دقیقه‌ای برای دست به مهره شدن امین، بازتاب رسانه‌ای یافت.

برنشتاین گفت: «ناامیدکننده است. این همه راه نیامده‌ام تا از این طریق [انصراف حریف] امتیاز بگیرم. این اولین بار نیست که رقیب ایرانی از بازی با من اجتناب می‌کند».

ChessBase India در زیرنویس این مصاحبه ویدیویی تاکید کرد: «می‌دانیم ایرانی‌ها دوست دارند بازی کنند اما می‌ترسند».

نایجل شورت نایب‌رئیس فدراسیون جهانی شطرنج نیز پس از کناره‌گیری آرین غلامی در برابر الکساندر زلاتین (اسرائیل) در مسابقات جوانان جهان واکنش تندی نشان داد.

آقای شورت نوشت: «فدراسیون جهانی اهداف سیاسی را تحمل نمی‌کند. در صورتی که تغییراتی صورت نگیرد اقدامات قاطعانه‌ای صورت خواهد گرفت».

اینک به نظر می‌رسد تغییرات مدنظر فدراسیون جهانی صورت گرفته. از سویی در همین رقابت‌ها، بخش استاندارد (فکری) در جریان است و دو ورزشکار ایرانی همچنان در اسپانیا حضور دارند.

با توجه به حضور نمایندگان اسراییلی، ممکن است نمایندگان ایران در این بخش نیز با آنها مواجه شوند. فدراسیون شطرنج ایران از درج خبر پیروزی امین و پرهام در برابر حریف اسرائیلی خودداری کرده است.

XS
SM
MD
LG