لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

سارا خادم‌الشریعه، شطرنج‌باز ایرانی، برای عدم بازگشت به کشور «هشدار» دریافت کرده است


منابع آگاه به روزنامه ال‌پائیس گفتند که خانم خادم‌الشریعه و همسرش یک آپارتمان در اسپانیا دارند و قصد دارند در یک شهر این کشور که نامش ذکر نشده اقامت کنند
منابع آگاه به روزنامه ال‌پائیس گفتند که خانم خادم‌الشریعه و همسرش یک آپارتمان در اسپانیا دارند و قصد دارند در یک شهر این کشور که نامش ذکر نشده اقامت کنند

سارا خادم‌الشریعه، شطرنج‌باز ایرانی، که در جریان مسابقات جهانی شطرنج سریع در آلماتی قزاقستان بدون حجاب اجباری شرکت کرده بود، پیام‌های هشدارآمیز برای عدم بازگشت به کشور دریافت کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول منابعی نزدیک به او که به خاطر حساسیت موضوع نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، روز سه‌شنبه ۱۳ دی‌ گزارش داد که خانم خادم‌الشریعه بعد از حضور بدون حجاب اجباری در مسابقات، تماس‌های تلفنی از ایران دریافت کرده و به او هشدار داده‌اند که به کشور بازنگردد.

این گزارش می‌گوید برخی از تماس‌های تلفنی نیز به او وعده داده‌اند که «مشکل را حل خواهند کرد و باید به کشور بازگردد».

سارا خادم‌الشریعه ۲۵ ساله که تنها نماینده زن تیم ایران در مسابقات قهرمانی جهان شطرنج سریع بود، با وجود فشارهای حکومتی که در حال حاضر در داخل کشور جریان دارد، هفته گذشته بدون حجاب در مسابقات حاضر شد و مخالفت خود را با حجاب اجباری اعلام کرد.

رویترز می‌نویسد بعد از مسابقات جهانی آلماتی و تماس‌های هشدارآمیز با خانم خادم‌الشریعه، سازمان‌دهندگان مسابقات تصمیم گرفتند مقابل اتاق هتل او چهار محافظ شخصی از نیروهای پلیس قرار دهند.

این خبرگزاری می‌افزاید که نتوانسته است موضع وزارت خارجه ایران را در رابطه با این موضوع دریافت کند و خانم خادم‌الشریعه نیز به تماس رویترز پاسخ نداده است.

منابع نزدیک به این شطرنج‌باز ایرانی بدون توضیحات بیشتر به رویترز گفته‌اند که بستگان و والدین او که در ایران زندگی می‌کنند نیز پیام‌های تهدیدآمیز دریافت کرده‌اند.

به‌گفته آن‌ها، خانم خادم روز سه‌شنبه وارد اسپانیا شده است.

پیشتر، روزنامه‌های ال‌پائیس اسپانیا و گاردین بریتانیا گزارش دادند در شرایطی که جمهوری اسلامی پیشتر ورزشکاران زنی را که در مسابقات بین‌المللی به حجاب اجباری تن ندادند به شدت سرکوب کرده، این شطرنج‌باز قصد دارد همراه با همسر و فرزند خردسال خود از این پس در اسپانیا ساکن شود.

منابع آگاه به روزنامه ال‌پائیس گفتند که خانم خادم‌الشریعه و همسرش یک آپارتمان در اسپانیا دارند و قصد دارند در یک شهر این کشور که نامش ذکر نشده اقامت کنند.

هنوز مشخص نیست که آن‌ها قبلا حق اقامت در اسپانیا را دریافت کرده‌اند یا این که قصد پناهندگی دارند.

حجاب اجباری و ممنوعیت مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی دو محدودیتی است که در سال‌های اخیر باعث شده که تعدادی از شطرنج‌بازان ایرانی تصمیم مشابهی بگیرند.

دو سال پیش نیز اعلام شد غزل حکیمی‌ فرد، شطرنج‌باز ملی‌پوش ایرانی، با تغییر تابعیت قصد دارد با پرچم سوئیس در مسابقات بین‌المللی شرکت کند.

همچنین شهره بیات، سرداور ایرانی فدراسیون جهانی شطرنج که بدون حجاب اجباری به قضاوت در مسابقات جهانی پرداخته بود، اعلام کرد قصد بازگشت به ایران را ندارد.

علیرضا فیروزجا، دیگر شطرنج‌باز ایرانی نیز از زیر پرچم ایران خارج شد و پس از آن، زیر پرچم فدراسیون جهانی مسابقه داد.

آذر ۱۳۹۸ در مسابقات شطرنج سریع اسپانیا، پرهام مقصودلو و محمدامین طباطبایی حاضر به انصراف در برابر حریف اسرائیلی نشدند و پشت میز بازی نشستند و هر دو نیز پیروز شدند.

مسئولان فدارسیون شطرنج ایران برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادی تصمیم گرفتند تیم ملی را به مسابقات جهانی مسکو نفرستند.

سارا خادم‌الشریعه درباره علیرضا فیروزجا به رسانه‌های بین‌المللی گفته بود: «تاسف‌آور است که او را از دست دادیم، اما این برای آینده‌اش تصمیم درستی بود».

او همچنین درباره منع مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی تاکید کرد: «این تصمیمی نیست که ما گرفته باشیم. این از عهده ما خارج است. واقعاً امیدوارم تغییراتی رخ بدهد».

پیشتر کیومرث بیات، رئیس هیئت شطرنج گیلان، از فشار وزارت ورزش برای کناره‌گیری او از فعالیت‌های ورزشی «به دلیل رعایت نکردن حجاب توسط دخترش» خبر داده بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG