لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

حمایت‌ علنی فرماندهان ارشد نظامی از اقدامات رئیسی در قوه قضائیه


از اسفند ۹۷ که ابراهیم رئیسی با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عنوان رئيس قوه قضائیه منصوب شد، تبلیغات رسانه‌ای درباره کارنامه و شخصیت او به شدت افزایش یافته است.
از اسفند ۹۷ که ابراهیم رئیسی با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عنوان رئيس قوه قضائیه منصوب شد، تبلیغات رسانه‌ای درباره کارنامه و شخصیت او به شدت افزایش یافته است.

محمد باقری، رئيس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در نامه‌ای به ابراهیم رئيسی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، «برای هر گونه همکاری» اعلام آمادگی کرده است.

نامه آقای باقری که روز سه‌شنبه سوم تیرماه منتشر شده، به مناسبت هفته قوه قضاییه نوشته شده است ولی از سال ۹۵ تا کنون که او ریاست ستاد کل نیروهای مسلح ایران را بر عهده دارد، نخستین بار است که در هفته قوه قضائیه چنین نامه‌ای می‌نویسد.

آقای باقری در این نامه از ابراهیم رئیسی به عنوان «فقیه وارسته، انقلابی و شجاع» نام برده و نوشته است اقدامات آقای رئيسی موجب «امیدواری و رضایت‌مندی مشهودی نزد آحاد مختلف ملت» شده است.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، نیز روز دوم تیرماه در نامه‌ای به ابراهیم رئيسی نوشت که اقدامات رئيس قوه قضائیه «روح امید و اعتماد» را در جامعه «دمیده است».

هر دو فرمانده ارشد نظامی در پیام‌های خود از اقدام قوه قضائیه در برخورد با «فساد اقتصادی» قدردانی کرده‌اند.

این دو پیام را می‌توان در ادامه تبلیغات گسترده‌ای دانست که برای اعلام افزایش محبوبیت رئيس قوه قضائیه در حال انجام است.

از اسفند ۹۷ که ابراهیم رئیسی با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عنوان رئيس قوه قضائیه منصوب شد، تبلیغات رسانه‌ای درباره کارنامه و شخصیت او به شدت افزایش یافته است.

عمده این تبلیغات با محوریت مبارزه با فساد صورت می‌گیرد و بر «قاطعیت» رئيس قوه قضائیه در برخورد با فساد تمرکز دارد.

یکی از مشهورترین پرونده‌های فساد قضایی که در روزهای اخیر در حال بررسی است، مربوط به یک باند ارتشا در قوه قضائیه است که طبق کیفرخواست، حدود ۱۵ سال زیر نظر اکبر طبری، معاون اجرایی دفتر صادق لاریجانی در دوران ریاست او بر قوه قضائیه، فعالیت می‌کردند.

این پرونده فساد قضایی با توجه به حمایت سرسختانه آقای لاریجانی از اکبر طبری ابعاد سیاسی نیز به خود گرفته و به نمادی از جدال سیاسی پنهان صادق لاریجانی و ابراهیم رئيسی تبدیل شده است.

به موازات این گمانه‌زنی‌های سیاسی، در طول چهار سال گذشته همواره رابطه ابراهیم رئيسی با فرماندهان ارشد نظامی به ویژه سپاه مورد توجه رسانه‌ها بوده است.

خرداد سال ۹۵، اندکی پس از انتصاب آقای رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی حضور فرماندهان ارشد سپاه در مشهد و سخنرانی رئيسی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

پس از آن نیز با انتصاب آقای رئيسی به عنوان رئيس قوه قضائیه، موج حمایت‌های فرماندهان ارشد سپاه از او افزایش یافت.

چنین پیام‌هایی از این نظر مورد توجه قرار می‌گیرند که در سال‌های اخیر به موازات رشد جایگاه حقوقی آقای رئيسی در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال انتخاب او به عنوان جانشین علی خامنه‌ای نیز افزایش یافته است.

رهبر جمهوری اسلامی بر اساس تشریفات قانونی باید توسط مجلس خبرگان رهبری انتخاب شود. ریاست این مجلس در حال حاضر بر عهده احمد جنتی ۹۳ ساله است و ابراهیم رئيسی، نایب رئيس اول مجلس خبرگان است.

ابراهیم رئيسی که به خاطر پرونده‌های نقض حقوق بشر و نقش کلیدی در اعدام‌های گسترده تابستان ۶۷ در فهرست تحریم اروپا قرار دارد، از آبان ۹۸ نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

دولت آمریکا آقای رئیسی را بخشی از حلقه اطراف رهبر ایران معرفی کرده که با اجرای «سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده» علی خامنه‌ای، به «پیشبرد دستور کار ترور و سرکوب» کمک می‌کنند.

در طول یک سال و نیم گذشته که ابراهیم رئيسی ریاست قوه قضائیه را بر عهده گرفته، سیاست‌های سرکوب مخالفان حکومت تشدید شده است.

صدور حکم اعدام برای سه نفر از معترضان شرکت‌کننده در ناآرامی‌های آبان ۹۸، صدور چندین حکم زندان برای معترضان به سرنگونی هواپیمای مسافربری توسط سپاه پاسداران، زندان و برخورد شدید با معترضان صنفی به ویژه کارگران، صدور احکام سنگین قضایی علیه دانشجویان و زنان، از جمله مواردی بوده است که به گفته نهادهای حقوق‌ بشری نشان‌دهنده تشدید سرکوب در دوره آقای رئيسی است.

XS
SM
MD
LG