لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

محمد رسول‌اف در «سلول انفرادی» زندان اوین «تحت بازجویی است»


محمد رسول‌اف، فیلم‌ساز تحسین‌شده ایرانی در مراسم فوتوکال شصت‌وششمین جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۳
محمد رسول‌اف، فیلم‌ساز تحسین‌شده ایرانی در مراسم فوتوکال شصت‌وششمین جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۳

تهیه‌کننده فیلم‌های محمد رسول‌اف به رادیو فردا گفت که این سینماگر پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی در روز جمعه، به سلول انفرادی در بازداشتگاه اوین منتقل شده و هم‌اکنون تحت بازجویی است.

کاوه فرنام با استناد به اطلاعاتی که از سوی وکلای آقای رسول‌اف به خانواده این فیلم‌ساز منتقل شده است، افزود که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به بهانه یک حکم قضایی که پنج سال پیش صادر شده، محمد رسول‌اف را عصر ۱۷ تیرماه دستگیر کردند.

اطلاعات ارائه شده حاکی است که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در سال ۱۳۹۶، محمد رسول‌اف را به دلیل ساخت فیلم سینمایی «لِرد» به یک سال حبس محکوم کرده و این رای از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده بود.

به گفته تهیه‌کننده آثار آقای رسول‌اف هم‌زمان با اجرای این حکم قدیمی، دو پرونده دیگر نیز در شعبه سوم بازپرسی دادسرای ناحیه ۳۳ تهران موسوم به «شهید مقدس» که مختص رسیدگی به «جرایم امنیتی» است، علیه این نویسنده و کارگردان سینما گشوده شده است.

در حال حاضر، محمد رسول‌اف در رابطه با این دو پرونده تحت بازجویی و تفهیم اتهام قرار دارد.

از مصادیق اتهام‌های ادعایی یکی به ساخت فیلم مستند «جنایت عمدی» اشاره شده؛ مستندی که «عمدی بودن» مرگ بکتاش آبتین، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران، را بررسی کرده است. دیگری هم امضای بیانیه معروف به «تفنگت را زمین بگذار» است.

آقای فرنام در مصاحبه با رادیو فردا از وضعیت مصطفی آل احمد، دیگر سینماگر منتقد حکومت که همزمان با آقای رسول‌اف بازداشت شده، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

خبرگزاری ایرنا، رسانه رسمی جمهوری اسلامی، شامگاه جمعه ضمن اعلام خبر دستگیری آقایان رسول‌اف و آل احمد، این دو فیلم‌ساز را به «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در جریان ریزش متروپل آبادان متهم کرده بود.

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه بازداشت این دو سینماگر سرشناس ایرانی را «نقض فاحش آزادی بیان» و «آزادی‌های اساسی شهروندان» اعلام کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آن‌ها شد.

با استفاده از خبر اختصاصی و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG