لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

بازداشت رسول‌اف و آل احمد، سینماگران امضاکننده بیانیه «تفنگت را زمین بگذار»


مصطفی آل احمد (راست) و محمد رسول‌اف، دو سینماگر منتقد حکومت
مصطفی آل احمد (راست) و محمد رسول‌اف، دو سینماگر منتقد حکومت

خبرگزاری دولتی ایرنا از بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، دو سینماگر سرشناس ایرانی و از امضاکنندگان بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خبر داد.

این رسانه رسمی جمهوری اسلامی در خبر کوتاهی که شامگاه جمعه ۱۷ تیر ماه منتشر کرد، این دو فیلم‌ساز را به «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در جریان ریزش متروپل آبادان متهم کرده است.

بیش از صد نفر از سینماگران ایرانی روز هشتم خرداد با انتشار بیانیه‌ای از نظامیانی که به نوشته آن‌ها «تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند»، خواسته بودند که سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و «به آغوش ملت بازگردند».

اشاره بیانیه اخیر سینماگران، به ریزش برج متروپل در آبادان است که اعتراض‌های گسترده‌ای را در این شهر و نیز چند شهر دیگر ایران به دنبال داشت. این بنا با وجود هشدارها درباره عدم استحکام ساختمان به دلیل تخلفات صورت‌گرفته در ساخت، روز دوم خرداد به‌طور ناگهانی فرو ریخت و در پی آن ۴۱ نفر کشته شدند که از میان آن‌ها ۱۶ نفر کارگران حاضر در ساختمان بودند.

آقای رسول‌اف روز دهم خرداد با انتشار متنی در اینستاگرام از فشار شدید نهادهای امنیتی بر سینماگران امضاکننده این بیانیه خبر داده بود.

بنابر اعلام این کارگردان منتقد حکومت، تماس‌های زیادی از سوی نهادهای مختلف با سینماگران امضاءکننده این بیانیه گرفته شده و از آن‌ها خواسته بودند که امضای خود را پس بگیرند یا با خبرگزاری‌ها برای «بی‌اعتبار کردن» این بیانیه گفت‌وگو کنند.

محمد رسول‌اف، در گذشته هم به اتهام انتسابی «تبلیغ علیه نظامی» به یک‌سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

با استفاده از خبرگزاری ایرنا، برنا و توییتر و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG