لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

تجمع معلولان در اعتراض به وضع معیشت و کاهش بودجه در چند شهر


عکسی که از تجمع اعتراضی افراد دارای معلولیت در تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
عکسی که از تجمع اعتراضی افراد دارای معلولیت در تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

شماری از افراد دارای معلولیت روز شنبه، ۱۳ آذرماه، در تهران و سایر شهرها در اعتراض به وضع معیشت و کاهش سهم قانون حمایت از معلولان از بودجه سال آینده کشور تجمع کردند.

بر اساس عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، تعدادی از این افراد با در دست داشتن بَنرهایی در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران تجمع کردند و خواستار اجرای قانون معلولان شدند.

در همین حال گزارش‌هایی از تجمع‌های اعتراضی مشابه در سایر شهرها از جمله در مقابل استانداری خراسان رضوی در مشهد نیز منتشر شده است.

ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول با اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های دولتی و عمومی، استانداردسازی ساختمان‌ها و اماکن عمومی برای تردد معلولان و بیمه خدمات درمانی و مکمل از جمله موارد قانون ۱۶ ماده‌ای حمایت از حقوق معلولان در ایران است که اردیبهشت ۹۷ از سوی دولت دوازدهم ابلاغ شد.

با این حال بسیاری از تشکل‌ها و حامیان حقوق افراد دارای معلولیت در سال‌های گذشته از تحقق نیافتن مواد این قانون و بی‌توجهی مسئولان انتقاد کرده‌اند.

در همین حال آن چه مورد اعتراض اخیر جامعه معلولان ایران است کاهش سهم قانون حمایت از حقوق معلولان از بودجه سال آینده است. بودجه اختصاصی به اجرای این قانون در سال ۱۴۰۰، دو هزار میلیارد تومان بوده، اما در لایحه بودجه سال آینده این رقم ۱۳۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

این تجمع‌های اعتراضی به‌ مناسبت روز جهانی معلولان در حالی رخ می‌دهد که لغو مراسم روز جهانی معلولان که قرار بود در روز جمعه، ۱۲ آذر، با حضور ابراهیم رئیسی و صد معلول از سراسر ایران در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شود، موجب سرگردانی مهمان‌ها شده بود.

این مراسم «بدون اطلاع قبلی» لغو شد و پس از آن که از دولت به همین دلیل انتقاد شد،‌ ابراهیم رئیسی شبانه جلسه‌ای با گروهی از مدیران انجمن‌های معلولان داشت؛ با این حال به گفته حساب کاربری «کمپین معلولان» در توییتر در این جلسه «هیچ توضیحی» درباره دلیل لغو مراسم صبح جمعه داده نشده است.

این حساب کاربری که در توییتر به اخبار و تحولات مربوط به افراد دارای معلولیت می‌پردازد، در توییتی به «بی‌اعتنایی» ابراهیم رئیسی به افراد دارای معلولیت در روز جهانی معلولان اعتراض کرده بود.

جلسه ابراهیم رئیسی با مدیران انجمن‌های معلولان که شنبه شب برگزار شد
جلسه ابراهیم رئیسی با مدیران انجمن‌های معلولان که شنبه شب برگزار شد

در همین حال این کمپین معلولان در بیانیه‌ای که به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت در سوم دسامبر (۱۲ آذر) منتشر کرده با اشاره به پیامدهای کرونا برای افراد دارای معلولیت گفته است که بودجه تخصیص‌یافته در سال آینده به هیچ‌ وجه با تورم اقتصادی و نیازهای واقعی افراد دارای معلولیت همخوانی ندارد.

در این بیانیه همچنین با انتقاد از «شعارهای پرطمطراق دوره انتخابات» آمده است که دولت و مجلس برنامه‌ای برای تغییر وضعیت نابسامان موجود و تحقق مفاد کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان ندارند.

آمارهای متفاوتی درباره تعداد افراد دارای معلولیت در ایران منتشر شده است.

بر اساس آخرین آمار سازمان بهزیستی، بیش از یک میلیون و ۷۱۰ هزار نفر معلول در ایران دارای پرونده هستند، اما همایون هاشمی، نماینده مجلس ایران، در سال ۱۳۹۷ گفته بود که ۱۰ میلیون معلول در ایران وجود دارد که از این تعداد چهار میلیون نفر دچار معلولیت شدید و یا بسیار شدید هستند.

XS
SM
MD
LG