لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۲

ارتش اوکراین از سرنگونی یک پهپاد ساخت ایران در جبهه‌های جنگ با روسیه خبر داد


نمونه‌ای از پهپاد نظامی «شاهد» که مدل‌های مختلفی دارد
نمونه‌ای از پهپاد نظامی «شاهد» که مدل‌های مختلفی دارد

ارتش اوکراین روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور برای نخستین‌ بار ادعا کرد که یک پهپاد انتحاری بدون سرنشین ساخت ایران را در منطقه کوپیانسک، شناسایی و سرنگون کرده است.

این خبر را یک مقام نظامی و وب‌سایت اداره ارتباطات راهبردی ارتش اوکراین منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تصاویری از این پهپاد نیز منتشر شده است که شکل مثلثی دارد و شبیه پهپاد نظامی «شاهد» است.

مسکو و تهران هنوز این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

نهادهای امنیتی آمریکا حدود دو ماه پیش گزارش داده بودند که تهران قصد دارد ده‌ها پهپاد نظامی را برای کمک به ارتش روسیه در جنگ اوکراین، به آن کشور منتقل کند.

بر اساس اعلام مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، ایران حداقل ۴۶ پهپاد تحویل روسیه داده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز گفته بود که روسیه از ایران خواسته است «صدها پهپاد بدون سرنشین» با قابلیت حمل تسلیحات به این کشور تحویل دهد تا در تهاجم نظامی خود علیه اوکراین از آن‌ها استفاده کند.

این در حالی است که وزیر خارجه ایران ۲۴ تیرماه امسال در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، ضمن تکذیب ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین گفت که طرح این ادعا از سوی آمریکا «در راستای اهداف و اغراض سیاسی خاص» صورت گرفته است.

حدود یک ماه بعد، یعنی مردادماه، مقام‌های آمریکایی در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کردند که ایران آموزش نیروهای روسی برای استفاده از پهپادهای رزمی ایرانی را از چند هفته پیش در این کشور آغاز کرده است.

یک مقام آمریکایی به شبکه سی‌ان‌ان گفته بود: «آموزش نیروهای روسی به عنوان بخشی از توافقنامه انتقال پهپاد از ایران به روسیه صورت گرفته است و (این افراد) طی چند هفته گذشته آموزش‌هایی را در ایران فرا گرفته‌اند».

چند روز پس از انتشار این خبر، نیروی هوافضای سپاه پاسداران برگزاری تمرین‌های مشترک پهپادی با روسیه در پایگاه هوایی کاشان را تأیید کرد.

تمرین‌های مشترک پهپادی سپاه پاسداران با روسیه و دو کشور متحد آن، بلاروس و ارمنستان، در کاشان در حالی برگزار شد که وزیر دفاع اسرائیل پایگاه هوایی کاشان را «نقطه کلیدی در صدور تروریسم هوایی ایران به منطقه» معرفی کرده است.

خبر شناسایی و سرنگونی پهپاد ایرانی توسط ارتش اوکراین چند روز پس از آن منتشر می‌شود که مقامات دولت آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند روسیه برای استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین به «مشکلات فنی» برخورده است.

این مقامات بدون اشاره به جزئیات، تنها گفته بودند که پهپادهای ایرانی «نقایص بسیاری» دارند.

روسیه که به‌دلیل تهاجم نظامی به اوکراین با تحریم‌های گسترده اقتصادی و محدودیت منابع مواجه است، برای تامین تسلیحات خود به ایران روی آورده است که از متحدان کلیدی آن محسوب می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۱۷ شهریور اعلام کرد که چهار شرکت و یک فرد ایرانی را مورد تحریم قرار داده است. یکی از این شرکت‌های ایرانی، به‌دلیل مشارکت در ارسال پهپادهای ایران به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین تحریم شده است.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری آسوشیتدپرس و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG