لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

شورای ملی مقاومت به دلیل «اعدام‌های ۶۷» از ابراهیم رئیسی در بریتانیا شکایت کرد


حسین عابدینی (سمت چپ) عضو شورای ملی مقاومت و استروان استیونسون، نماینده سابق پارلمان اروپا از اسکاتلند
حسین عابدینی (سمت چپ) عضو شورای ملی مقاومت و استروان استیونسون، نماینده سابق پارلمان اروپا از اسکاتلند

شورای ملی مقاومت روز چهارشنبه ۲۱ مهر اعلام کرد که شکایت خود از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، به دلیل نقض حقوق بشر و مشارکت در نسل‌کشی را به پلیس اسکاتلند ارائه کرده است.

حسین عابدینی، از اعضای شورای ملی مقاومت، در یک نشست خبری گفت ابراهیم رئیسی به دلیل مشارکت در کشتار حدود ۳۰ هزار زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ باید تحت پیگرد قرار گرفته و محاکمه شود.

شورای ملی مقاومت در شکایت خود از پلیس اسکاتلند خواسته است که در صورت شرکت ابراهیم رئیسی در اجلاس اقلیمی سازمان ملل که از روز ۳۱ اکتبر در گلاسکو آغاز می‌شود او را بازداشت کند.

حسین عابدینی افزود: «نباید اجازه داده شود که او وارد کشورهای دیگر شود و به همین دلیل ما یک شکایت رسمی تسلیم پلیس اسکاتلند کرده‌ایم تا در صورت سفر ابراهیم رئیسی به اسکاتلند برای شرکت در اجلاس اقلیمی سازمان ملل در شهر گلاسکو او را به جرم جنایت علیه بشریت بازداشت کنند».

شکایت مشابهی نیز به پلیس انگلستان تسلیم شده که دستگاه قضایی جداگانه‌ای دارد.

موضوع محوری این شکایت نقش ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از دادستان‌های دخیل در اعدام‌های گسترده زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ است.

آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در تابستان سال ۶۷ فتوای اعدام بسیاری از اعضاء و هواداران سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های سیاسی چپ را صادر کرد. به گفته خانواده‌های قربانیان و گروه‌های مدافع حقوق بشر، تمامی زندانیانی که در جلسات بسیار کوتاه دادگاه به اسلام و جمهوری اسلامی اعلام وفاداری نکردند، اعدام شدند.

رقم دقیق اعدام‌ها کاملا مشخص نشده ولی گروه‌های مدافع حقوق بشر رقم آن را حداقل بین سه هزار تا پنج هزار نفر اعلام کرده‌اند.

استروان استیونسون، نماینده سابق پارلمان اروپا از اسکاتلند، گفت به نیابت از سوی شورای ملی مقاومت به رئیس پلیس اسکاتلند نامه نوشته و در آن تقاضا کرده است که اتهامات وارده به ابراهیم رئیسی در مورد مشارکت در نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت را بررسی کند.

آقای استیونسون افزود: «در این نامه به رئیس پلیس اسکاتلند توضیح دادم که شاکیان ادعا می‌کنند خود آن‌ها و یا اعضای خانواده و یا هم سلولی‌های آنان در زندان‌های ایران مورد شکنجه‌های شدیدی قرار گرفته و تعداد زیادی از زندانیان به شکل فراقانونی اعدام شده‌اند».

«آن‌ها در شهادت و اظهارات خود در مورد حوادث تابستان ۱۳۶۷ می‌گویند که زندانیان را برای شرکت در یک محاکمه سه دقیقه‌ای به زندان گوهردشت می‌بردند و آن‌جا ابراهیم رئیسی به عنوان دادستان از آن‌ها سئوال می‌کرد که آیا هنوز طرفدار سازمان مجاهدین خلق هستید».

آقای استیونسون گفت ابراهیم رئیسی به عنوان «قصاب تهران» شهرت دارد و در فهرست ناقضان حقوق بشر دولت آمریکاست.

عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر از مدت‌ها پیش خواستار پیگرد و محاکمه آقای رئیسی به اتهام نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG