لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

دولت چین از نمایش فیلم ایرانی «بی‌پایان» در یک جشنواره این کشور جلوگیری کرد


نمایی از فیلم «بی‌پایان» ساخته نادر ساعی‌ور
نمایی از فیلم «بی‌پایان» ساخته نادر ساعی‌ور

سازندگان فیلم «بی‌پایان» به کارگردانی نادر ساعی ور و با فیلمنامه مشترک او و جعفر پناهی، می گویند این فیلم به دلیل «سانسور حکومت چین» از بخش مسابقه اصلی جشنواره بین‌المللی هاینان حذف شده است.

«آرت‌هود اینترتینمنت»، شرکت پخش‌کننده فیلم «بی پایان»، به نشریه هالیوود ریپورتر گفت مدیریت جشنواره سینمایی هاینان روز ۲۸ آبان گزینش «بی پایان» در بخش مسابقه اصلی را تائید کرده بود. ولی در روزهای اخیر به این شرکت اطلاع داده که «به دلیل فشارهای سیاسی و قوانین سانسور حکومت چین» ناگزیر شده است فیلم را از جشنواره حذف کند.

این جشنواره از روز ۲۵ آذر تا اول دی برگزار می‌شود.

داستان فیلم «بی‌پایان» که برای گریز از سانسور حکومتی در ایران به شکل زیرزمینی ساخته شده است، داستان شهروندی است که ناخواسته درگیر یک پرونده امنیتی می‌شود و ماموران امنیتی جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند او را با تهدید و برخلاف خواسته خودش درگیر روندی از اتفاقات برای رسیدن به اهدافشان کنند.

جشنواره سینمایی هاینان با حمایت یکی از بزرگترین رسانه‌های دولتی چین و دولت محلی ایالت هاینان و زیر نظر اداره دولتی فیلم چین برگزار می‌شود.

امسال در کنار تعدادی از بازیگران و کارگردان‌های سینمای چین، فیلمسازانی مانند جمله نوری بیلگه جیلان، کارگردان شناخته‌شده اهل ترکیه، و شهرام مکری، فیلمساز ایرانی، از اعضای هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره هستند.

پخش‌کننده فیلم «بی‌پایان» در ادامه بیانیه خود نوشته است: «ما شرایط جشنواره‌های سینمایی را که تحت فشار حکومت‌های سرکوبگر برگزار می‌شوند درک می‌کنیم و حفظ استانداردهای هنری به رغم سانسور حکومتی را تحسین می کنیم. با این همه، از این تصمیم بسیار متعجب و ناامید شدیم.»

از سوی دیگر، نادر ساعی ور، کارگردان این فیلم نیز در نامه‌ای خطاب به مدیریت جشنواره هاینان نوشته است ترجیح می‌دهد در«جشنواره‌ای که الزامات سانسور را اجرا می‌کند» شرکت نکند.

او در ادامه گفته است: «سانسور در کشور من نیز از خلق و اکران بسیاری از آثار خوب سینمایی جلوگیری کرده است. همین دیدگاه از هنر در کشور من بسیاری از فیلمسازان و آزادیخواهان، از جمله چندین هنرمند زن را زندانی کرده است. متاسفانه جشنواره شما نیز در مورد هنر همین دیدگاه را دارد و سانسور اعمال می کند.»

«بی‌پایان» را می‌توان نماینده دیگری از جریان قدرت گرفته ماه‌های اخیر سینمای ایران دانست که بی‌اعتنا به مجوزها و رعایت سانسورهای حکومتی، مضامین کمتر گفته شده‌ای از مسائل امروز جامعه ایران را بیان می‌کنند.

این فیلم در چند جشنواره‌ از جمله بوسان و کارلووی‌واری به نمایش درآمده بود. «نامو»، فیلم پیشین آقای ساعی‌ور، نیز پیشتر در جشنواره برلین نمایش داده شده بود.

اوهمراه با جعفر پناهی برای فیلم «سه‌رخ» به کارگردانی آقای پناهی، جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن ۲۰۱۸ را به دست آورده بود.

به گزارش شرکت آرت‌هود، نادر ساعی‌ور در حال آماده‌سازی فیلم بعدی خود است که فیلمنامه آن نيز مثل «بی‌پایان» کار مشترک او و جعفر پناهی است و باز هم مضمونی سیاسی دارد و با انتقاد از حکومت ایران بر اهمیت حقوق بشر تاکید می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های هالیوود ریپورتر و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG