لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

فدراسیون فوتبال مسئولیت حادثه مشهد را به عهده نگرفت؛ مقامات وعده رسیدگی دادند


دختر خردسال وحشت زده پس از استفاده ماموران از اسپری فلفل علیه زنان فوتبال‌دوست در مشهد
دختر خردسال وحشت زده پس از استفاده ماموران از اسپری فلفل علیه زنان فوتبال‌دوست در مشهد

فدراسیون فوتبال ایران روز چهارشنبه ۱۰ فروردین با انتشار بیانیه‌ای بدون اشاره به استفاده از اسپری فلفل علیه زنان علاقه‌مند به تماشای بازی ایران و لبنان در مشهد، مدعی شد که بلیت‌های فروخته‌شده «جعلی» بوده و جاعلان بلیت «مسببان اصلی» حادثه بودند.

این فدراسیون در بیانیه خود به صراحت اعلام کرده است که ورود زنان به ورزشگاه می‌توانست «بحران‌زا» باشد و به همین دلیل قرار نبود برای زنان امکان خرید بلیت وجود داشته باشد و فقط ۹ بلیت برای زنان فروخته شده بود که پول آنها در دو روز آینده بازگردانده خواهد شد.

عصر روز سه‌شنبه، ۹ فروردین، تعداد زیادی از زنان که از طریق وب‌سایت فدراسیون فوتبال به طور قانونی اقدام به خرید بلیت برای تماشای بازی کرده بودند، اجازه ورود به ورزشگاه را نیافتند و ماموران برای پراکنده کردن زنان که در میان آنان تعدادی دختر خردسال نیز بودند به اسپری فلفل متوسل شدند.

در اظهارنظری مشابه با فدارسیون فوتبال، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور گفته است باید پول بلیط‌هایی که به زنان فروخته شده است، بازگردانده شود و «عذرخواهی جدی» شود.

در واکنشی دیگر، ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران، نیز در دستوری به وزیر کشور، خواستار پیگیری این موضوع شده است و محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس ایران، نیز وعده برخورد با خاطیان داد.

احمد وحیدی، وزیر کشور، در این زمینه گفته که «حواشی پیش آمده» در مسابقه فوتبال ایران و لبنان، «با جدیت بررسی و با کسانی که در این زمینه مرتکب تخلف شده‌اند و همچنین با کسانی که شیرینی این پیروزی و رفتن ایران به جام جهانی را به کام مردم ایران تلخ کردند، برخورد جدی صورت خواهد گرفت».

در هیچ‌ یک از موضع‌گیری‌های رسمی و غیررسمی تاکنون در مورد استفاده از اسپری فلفل برای پراکنده کردن زنان از استادیوم «امام رضا» در مشهد، هیچ اشاره‌ای نشده و مشخص نیست که مسئولیت این اقدام متوجه چه نهادی است.

در همین حال، علی‌اکبر هاشمی جواهری، مدیرکل اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی، گفته است: «ما و شورای تامین استان همه گوش‌به‌فرمان و مجری دستوراتی بودیم که از تهران آمد، در آخرین لحظه‌ها قرار شد [بازی] به این شکل برگزار شود».

محسن داوری، فرماندار مشهد، نیز گفته است عدم حضور زنان در ورزشگاه «یک تصمیم ملی بود، نه استانی».

رویدادهای شب گذشته بازتاب قابل توجهی در شبکه‌های اجتماعی داشته است و بسیاری از کاربران رفتارهای مقام‌های حکومت ایران را با گروه طالبان مقایسه کرده‌اند.

فدراسیون فوتبال ایران پیش از این به فیفا تعهد داده بود که زنان طبق قوانین فیفا از حق برابر با مردان برای تهیه بلیت و ورود به ورزشگاه برخوردار باشند، اما همواره تنها عده محدودی از زنان به صورت گزینشی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را یافته‌اند.

کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی پس از بازی دیشب، از فیفا خواسته‌اند مماشات با فدراسیون فوتبال ایران را کنار گذاشته و دست به محرومیت فوتبال ایران از بازی‌های بین‌المللی به دلیل «ساختار زن‌ستیز» جمهوری اسلامی بزند.

در میان ملی‌پوشان فوتبال نیز سردار آزمون که در بازی دیروز ایران و لبنان، یکی از گل‌ها را به ثمر رساند، در استوری اینستاگرام خود، از هشتگ «شرم» استفاده کرده و تصویری از یک پلاکارد خطاب به فیفا منتشر کرده است که در آن نوشته شده است: «جای زنان در استادیوم‌های ایران کماکان خالی‌ است».

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، ایسنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG