لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

سیر نزولی فوتبال ایران با کاهش لژیونرها


مهدی طارمی در چهار فصل اخیر و بدون نوسان، بهترین عملکرد را بین لژیونرها داشته و جزو آماده‌ترین مهاجمان فوتبال دنیاست
مهدی طارمی در چهار فصل اخیر و بدون نوسان، بهترین عملکرد را بین لژیونرها داشته و جزو آماده‌ترین مهاجمان فوتبال دنیاست

در حالی که هنوز سرمربی تیم ملی فوتبال ایران معرفی نشده، فدراسیون فوتبال ایران از برگزاری دو دیدار دوستانه با روسیه و عراق در تعطیلات نوروزی خبر داده است.

پنجره زمستانی نقل‌وانتقالات در فوتبال اروپا نشان می‌دهد که جام جهانی در قطر نه تنها موقعیت هیچ یک از بازیکنان ایران را ارتقا نداد، بلکه مانع ریزش بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های اروپایی هم نشد.

نشانه‌های افول فوتبال ایران و جا ماندن از حریفان آسیایی، علاوه بر جام جهانی ۲۰۲۲ در سطح لیگ‌های اروپایی هم مشهود است.

در پنجره زمستانی برای نخستین بار از سال ۱۹۹۳ تاکنون، از لیگ برتر ایران در حد شایعات روزنامه‌های ورزشی هم اسم کسی برای پیوستن به باشگاه‌های اروپایی مطرح نشد. در واقعیت نیز تا پایان نقل‌وانتقالات، حتی نسیمی از این پنجره، رو به فوتبال ایران نوزید.

در این بین، مهدی طارمی در چهار فصل اخیر و بدون نوسان، بهترین عملکرد را بین لژیونرها داشته و جزو آماده‌ترین مهاجمان فوتبال دنیاست.

مهاجم بوشهری در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا پس از کیلیان امباپه و محمد صلاح که هفت گله‌ هستند، همراه با روبرت لواندوفسکی و ارلینگ هالند با پنج گل زده در جایگاه سوم مشترک است.

لیونل مسی با چهار گل پایین‌تر از طارمی قرار دارد. طارمی می‌تواند در دو بازی رفت و برگشت مقابل اینترمیلان در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، آمار خیره کننده‌اش را بهبود ببخشد.

عملکرد خارق‌العاده طارمی در پرتغال، پای سایر بازیکنان ایرانی را هم در پست‌های مختلف به این کشور باز کرد. از شهریار مغانلو تا محمد محبی، جعفر سلمانی و پیام نیازمند که البته جز تجربه‌اندوزی، موفقیتی کسب نکردند و همگی به لیگ ایران برگشته‌اند.

اینک سوای طارمی، علی علیپور تنها ایرانی حاضر در لیگ برتر پرتغال است. او در ۶۵ بازی برای ماریتیمو ۱۰ گل به ثمر رساند. در ۲۴ بازی برای ژیل ویسنته هم که جزو چهار تیم پایین جدول است، چهار گل زده.

طارمی در فصل اولش طی ۳۷ بازی ۲۱ بار برای ریو آوه گل زد و در صدر جدول گلزنان لیگ ایستاد. با پیوستن به باشگاه بزرگ پورتو هم در ۱۳۰ بازی، ۶۹ گل برای این تیم وارد دروازه حریفان کرده است.

طارمی در همان نخستین فصل حضورش در پورتو، جایگاه سوم گلزنان لیگ را نصیب خود کرد. فصل قبل پس از داروین نونیز اروگوئه‌ای که به لیورپول پیوسته، در رده دوم ایستاد. امسال نیز برای چهارمین سال پیاپی از مدعیان عنوان آقای گلی در لیگ برتر پرتغال است.

علیرضا جهانبخش پس از طارمی، موثرترین لژیونر ایرانی در فصل جاری فوتبال اروپاست. فاینورد با حضور او که امسال ۳۰ ساله خواهد شد صدرنشین است. جهانبخش با حضور در روتردام، ۱۴ بار در ۶۶ بازی دروازه حریفان را باز کرده.

علی قلیزاده پس از پنج فصل نسبتاً موفق در بلژیک، از شارلروا کنار گذاشته شد و به قاسم پاشا در ترکیه پیوست. کاوه رضایی هم پیش‌تر به ایران بازگشت و پس از فسخ قراردادش با تراکتور، فعلاً تیم ندارد.

حضور همواره پرتعداد ایرانی‌ها در بلژیک به خاطر جایگاهی که برادران بیات در فوتبال این کشور دارند، اینک رو به پایان است و امیرحسین حسین‌زاده تنها ایرانی حاضر در بلژیک است. او در نخستین سال حضورش برای کسب جایگاهی ثابت در ترکیب شارلروا تلاش می‌کند.

سردار آزمون در ۲۵ بازی برای لورکوزن فقط یک گل به ثمر رسانده؛ ضعیف‌ترین آمار بین ایرانیانی که تاکنون در بوندس لیگا بازی کرده‌اند.

تک گل آزمون مقابل تیم سقوط کرده گروتر فورت، سوم اردیبهشت به ثمر رسید. یعنی او حتی اگر در بازی برگشت مقابل موناکو گل بزند، پس از ۳۰۷ روز توانسته است توپی را وارد دروازه کند.

در فصل جاری بوندس لیگا که آزمون هنوز گل نزده، دائیچی کامادا (ژاپن) هفت گل به ثمر رسانده‌ است.
واتارو اندو، ریستو دوآن، تاکوما آسانو، سوئیچیرو کازوکی از ژاپن، همراه با وو یونگ جونگ و جائه سونگ لی از کره جنوبی دیگر آسیایی‌های گلزن در بوندس لیگا هستند.

در لیگ برتر انگلیس، سامان قدوس مدتی است به عنوان یار تعویضی هم در ترکیب برنتفورد دیده نمی‌شود.

سون هیونگ مین سال‌هاست جزو برجسته‌ترین بازیکنان این لیگ محسوب می‌شود. علاوه بر کاپیتان تیم ملی کره جنوبی، کائورو میتوما (ژاپن) نیز با برایتون می‌درخشد.

نکته پرمعنا در پیوستن ایرانیان به تیم‌های انگلیسی این است که تاکنون هیچ‌کدام از جایگاه ثابت و کلیدی در طول یک فصل، برخوردار نبوده‌اند.

الله‌یار صیادمنش گرچه این فصل در ترکیب ثابت هال سیتی قرار گرفت اما دو مصدومیت در حد فاصل زمانی کوتاه، او را علاوه بر فهرست جام جهانی، از بازی‌های تیمش هم دور کرد.

سعید عزت‌اللهی با سقوط تیم وایله از سوپرلیگ، اینک در لیگ یک دانمارک بازی می‌کند. صادق محرمی هم پس از جام جهانی، جایگاه خود را در ترکیب اصلی دینامو زاگرب از دست داده است.

میلاد محمدی پس از مصدومیت در جام جهانی هنوز به میدان نرفته، اما احسان حاج‌صفی که این هفته ۳۳ ساله خواهد شد، حضوری ثابت در ترکیب آاک آتن دارد.

کریم انصاری‌فرد هم که در رقابت‌های لیگ اروپا با پیراهن اومونیا نیکوزیا دروازه منچستریونایتد را باز کرد، در ترکیب ثابت باشگاهش به میدان می‌رود.

از دروازه‌بانان لژیونر، علیرضا بیرانوند و پیام نیازمند که در تصاحب جایگاه ثابت تیم‌هایشان ناکام بودند، به ایران برگشته‌اند.

امیر عابدزاده تنها سنگربان ایرانی حاضر در اروپاست. اما پونفرادینا در منطقه قرمز جدول، یکی از چهار تیمی است که با خطر سقوط به سطح سوم فوتبال اسپانیا مواجه است.

شهاب زاهدی که امسال ۲۸ ساله می‌شود و بازی ملی در کارنامه‌اش نیست، در لیگ مجارستان برای تیم پوشکاش آکادمی به زمین می‌رود و پنج گل هم در فصل جاری این رقابت‌ها به ثمر رسانده زده.

کاهش آمار بازیکنان ایرانی شاغل در اروپا، و کمرنگ شدن همین تعدادی که باقی مانده‌اند، پیامی جز افول فوتبال ملی ندارد. فوتبالی که مهم‌ترین ورزشگاهش به‌دلیل فرسودگی، با خطر فروپاشی طبقه دوم روبروست.

بحث فساد هر هفته داغ است و به طور علنی در نشست‌های خبری مطرح می‌شود. طرح اتهامات از سوی مربیان، و گاهی مدیران یا بازیکنان در خصوص «تصمیمات پشت پرده»، برای هواداران عادی و تکراری شده است.

لیگ برتر ایران مدت‌هاست خاصیت باروری خود را از دست داده. در این لیگ، به ندرت بازیکن جوان و مستعدی که در حد تیم ملی باشد، چهره می‌شود.

با گذشت ۲۰ هفته از لیگ برتر، آقای گل‌های لیگ فقط هفت گل به ثمر رسانده‌اند! یورگن لوکادیا ۶۵ روز قبل در اعتراض به سرکوب‌های خیابانی ایران را ترک کرد اما هنوز با شش گل زده جزو بهترین گلزنان لیگ برتر ایران است.

در چنین وضعیتی، مسعود شجاعی کاپیتان پیشین تیم ملی ایران درباره احتمال موفقیت این تیم در جام ملت‌های آسیا، با کنایه‌ای طنزآمیز گفته است: «اگر ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، عربستان و ... نیایند قهرمان می‌شویم».

XS
SM
MD
LG