لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

جواد لاریجانی خواهان «برخورد» با مولوی عبدالحمید شد؛ «مسجد مکی مصداق مسجد ضرار است»


محمدجواد لاریجانی
محمدجواد لاریجانی

محمدجواد لاریجانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، از مواضع مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، به تندی انتقاد کرد و خواهان برخورد با او شد.

آقای لاریجانی روز جمعه ۱۶ دی‌ماه در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، اظهار داشت به نظر او، «این نیاز امروز وجود دارد که جبهه انقلاب با عبدالحمید تعارف را کنار بگذارد؛ او نمی‌تواند در داخل ایران باشد و بگوید که من ایرانی هستم ولی در کشور سیاست دشمنان ایران را پیش ببرد».

مولوی عبدالحمید از آغاز اعتراضات اخیر در ایران مواضع انتقادی و بعضا تند و تیزی را در برابر سیاست‌های جمهوری اسلامی و سرکوب معترضان در پیش گرفته و هشدار داده است که حکومت با «زندان و کشتن مردم نمی‌تواند آن‌ها را ساکت کند».

پرنفوذترین روحانی سنی‌مذهب ایران همچنین گفته که «سیاست‌های جمهوری اسلامی به بن‌بست رسیده» و خواستار برگزاری رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی شده است.

محمدجواد لاریجانی اما آقای عبدالحمید را به دامن زدن به آن‌چه «مسائل فرقه‌ای» خوانده است متهم کرد و مسجد مکی را که مولوی عبدالحمید امام جمعه آن است به «مسجد ضرار» تشبیه کرده است؛ مسجد ضرار به عنوان «نماد نفاق» در دوره صدر اسلام شهرت دارد که بنابه برخی روایت‌های تاریخی، پیامبر مسلمانان دستور به ویرانی آن داد.

لاریجانی در این‌باره اظهار داشت که «مسجد مکی امروز به مسجد ضرار تبدیل شده است. از آن‌جا حرف‌های متعفن بیرون می‌آید و حرف‌های اسلامی بیرون نمی‌آید. حرف‌های کسانی از این مسجد بیرون می‌آید که در بیرون مرزها علیه اسلام توطئه می‌کنند. کار جبهه انقلاب در این باره کاملا روشن است و باید در این زمینه محکم ایستادگی کند».

بولتن‌هایی که با هک خبرگزاری فارس افشا شد، عنوان می‌کرد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار «بی‌آبرو کردن» مولوی عبدالحمید شده است.

در همین حال، وب‌سایت حال‌وش که اخبار استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، روز ۱۵ دی خبر داد مولوی عبدالحمید برای پایان دادن به اعتراضات و خطبه‌های انتقادی جمعه‌ها به شدت از سوی دستگاه‌های امنیتی تحت فشار است.

به گزارش این پایگاه خبری، «دستگاه‌های امنیتی و نظامی با تحت فشار گذاشتن مولوی عبدالحمید از وی خواسته‌اند تا اعتراضات جمعه‌های بلوچستان را خاتمه داده و از خطبه‌های انتقادی دست بکشد».

حال‌وش افزوده که امام جمعه اهل سنت زاهدان «این شروط دستگاه‌های امنیتی را نپذیرفته و رد کرده است».

به‌رغم «تشدید» فشارهای مزبور، آقای عبدالحمید روز جمعه در تازه‌ترین سخنرانی خود بار دیگر از عملکرد رهبران جمهوری اسلامی انتقاد کرد و بدون اشاره به نام فرد خاصی گفت که «حاکم باید دیدش خیلی وسیع باشد، خیلی بلند باشد، نظر حاکم اگر تنگ باشد، هم برای خودش رنج درست می‌شود و هم مردم به رنج می‌افتند».

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین این ادعای رهبران جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای مبنی‌بر این‌که آمریکا و دیگر کشورهای غربی در اعتراضات سراسری ایران «نقش داشته‌اند»، رد کرد.

آقای عبدالحمید با اشاره به حمایت‌های بین‌المللی از مردم ایران تصریح کرد که اگر جمهوری اسلامی پشتیبان مردم بود، دیگر نیازی به پشتیبانی کشورهای دیگر نبود.

بر اساس گزارش‌های خبری رسانه‌های ایران و وب‌سایت رادیو فردا؛ س.ن/آ.ت.
XS
SM
MD
LG