لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

بانک مرکزی: رشد ۴۵ درصدی بدهی دولت؛ دژپسند: «یک ریال هم قرض نگرفتیم»


فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران
فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران

در حالی که وزیر اقتصاد کشور روز دوشنبه ۱۷ خرداد مدعی شد که سال گذشته دولت «حتی یک ریال» هم از بانک مرکزی قرض نگرفته، بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی از رشد چشمگیر استقراض دولت از این بانک و دیگر بانک‌های کشور خبر داده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرهاد دژپسند روز دوشنبه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مدعی شده‌است «یکی از دغدغه‌‌ها این بود که دولت ناچار شود برای تأمین مالی از بانک مرکزی استقراض کند یا فشار مالیاتی را افزایش دهد، اما با توجه به سابقه ۷ ساله دولت، استقراض از بانک مرکزی خط قرمز تلقی می‌شد؛ لذا دولت در سال گذشته حتی یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرد.»

اظهارات آقای دژپسند در حالی بیان می‌شود که همزمان بانک مرکزی ایران گزارش ۹ ماهه نماگرهای اقتصادی سال ۹۹ را منتشر کرده و جزئیات این گزارش نشان می‌دهد بدهی دولت به بانک مرکزی در ۹ ماهه سال گذشته خورشیدی نسبت به پایان سال ۹۸ نزدیک ۴۶ درصد افزایش یافته‌است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در آذرماه پارسال بدهی دولت به بانک مرکزی به بیش از ۱۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده‌است، در حالی که این رقم در پایان سال ۹۸ حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان بود.

جزئیات آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد بدهی دولتی به این بانک تنها در فصل تابستان پارسال تقریباً ثابت مانده، اما در فصول بهار و پاییز جهش چشمگیری داشته‌است. هنوز گزارشی از وضعیت بدهی‌های دولت در زمستان پارسال منتشر نشده‌است.

بدهی دولتی به بانک مرکزی در سال ۹۵ حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان بود، بدین ترتیب این رقم طی چهار سال تقریباً چهار برابر شده‌است.

بدهی دولت تنها به بانک مرکزی محدود نمی‌شود. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی دولت به بانک‌های کشور نیز در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۹ نسبت به اسفند سال ۹۸ حدود ۲۵ درصد رشد داشته و به رقم ۳۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.

این گزارش می‌افزاید بدهی خارجی دولت ایران نیز حدود ۹.۳ میلیارد دلار است که کمتر از ۲ میلیارد دلار آن بدهی کوتاه‌مدت و بقیه بدهی بلندمدت است. بدهی خارجی ایران در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون دلار نسبت به اسفند پارسال افزایش یافته‌است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود که دو ماه پیش منتشر کرد می‌گوید بدهی خالص دولت ایران (اعم از بدهی به بانک مرکزی، بانک‌ها، شرکت‌ها، بدهی خارجی و غیره) در سال گذشته معادل ۳۵.۷ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور بوده‌است؛ به عبارتی کل بدهی خالص دولت ایران به ۲۲۷ میلیارد دلار رسیده‌است که نسبت به سال ۹۸ حدود دو برابر شده‌است.

با استفاده از گزارش‌های فارس، بانک مرکزی، صندوق بین‌المللی پول، رادیو فردا / د.خ / پ.پ

XS
SM
MD
LG