لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

نهادهای امنیتی آمریکا: ایمیل‌های تهدیدآمیز کار هکرهای ایرانی است


دفتر پلیس فدرال، اف بی ای،
دفتر پلیس فدرال، اف بی ای،

مقامات پلیس فدرال، اف بی ای، و وزارت امنیت میهن آمریکا جمعه ۹ آبان در بیانیه مشترکی اعلام کردند، هکرهای ایرانی عامل موجی از ایمیل‌های تهدید آمیز برای هزاران آمریکایی هستند و آنها همچنین موفق شدند که به داده‌های اطلاعاتی رای دهندگان دسترسی پیدا کنند.

اف بی ای و سازمان امنیت سایبری و زیرساخت، سیسا، وابسته به وزارت امنیت میهن در این بیانیه مشترک صحت بخشی از یک ویدئو برای پراکندن اطلاعات غلط در میان رای دهندگان را تایید کردند.

هفته گذشته مقام‌های آمریکایی، ایران را متهم کردند که در راستای کارزار انتشار اطلاعات غلط، ویدئویی ساخته است که نشان می‌داد برگه‌های جعلی رای از جمله از خارج آمریکا پست می‌شوند.

مدیر امنیت ملی آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود که ایران عامل ارسال ایمیل‌های تهدید آمیز برای ایجاد ترس و وحشت در رای دهندگان ایالت‌های مختلف آمریکا است. وی تاکید کرده بود که ایران و روسیه با هدف دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اطلاعات رای دهندگان را به دست آورده‌اند.

در این ایمیل‌ها که به دروغ ادعا می‌شود مربوط به گروه راست افراطی «پراد بویز» است، به رای دهندگان دموکرات هشدار داده شده است در صورتی که به دونالد ترامپ رای ندهند، به «سراغشان خواهند» آمد.

اف بی ای و سیسا در بیانیه روز جمعه خود تاکید کرده‌اند، هکرها «اطلاعات و داده‌ها در مورد ثبت نام رای دهندگان آمریکایی در یک ایالت را به دست» آورده‌اند.

به گزارش رویترز، وب سایت «سایبر اسکوپ» به نقل از یک مقام وزارت میهن گزارش داده است که هکرهای ایرانی به وب سایت‌های مرتبط با انتخابات را در ۱۰ ایالت کاوش کردند و در یک مورد به داده‌های ثبت نام رای دهندگان دسترسی پیدا کرده‌اند.

سایبر اسکوپ می‌گوید، مقامات اف بی ای و وزارت امنیت میهن در یک جلسه توجیهی تلفنی گفتند که هکرها در اواخر ماه سپتامبر در حال اسکن گسترده وب سایت‌های ایالتی و محلی بودند.

جرمین ریبوک، یک مقام سازمان امنیت سایبری و زیرساخت، گفته است، آنها با موفقیت توانست به یک بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

رویترز می‌گوید، مقام‌های آمریکایی مشخص نکرده‌اند که هکرها به اطلاعات کدام ایالت دسترسی پیدا کرده‌اند. اما در بخشی از ویدئو منتشر شده تصاویر کوتاهی از اطلاعات رای دهندگان در ایالت آلاسکا نشان داده شده است.

به رغم این که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر برگزار می‌شود، اما تا روز جمعه ۸۶ میلیون نفر در بسیاری از ایالت‌های آمریکا زودتر از موعد رای خود را به صندوق‌ها انداخته یا پست کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی هفته گذشته گفتند که جمهوری اسلامی از طریق عملیات رسانه‌ای پنهانی، از جمله تلاش‌های تبلیغاتی هدفمند برای رای‌دهندگان آمریکا، هدف خود مبنی بر تضعیف انتخابات آمریکا را آشکار کرده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم به افرادی که به «سپاه پیوسته و فعالیت‌های مخرب سایبری انجام دهند» هشدار داد که اقدام‌های خرابکارانه آن‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند.

ایران هفته گذشته در واکنش به اظهارات مقام‌های امنیتی آمریکا مبنی بر «دخالت» جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، سفیر سوئیس را که حافظ منافع ایالات متحده در تهران است، احضار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ظهارات مقام‌های آمریکایی در زمینه «دخالت» ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده و آنها را «تکراری، ساختگی، ناشیانه و متقلبانه» خواند.

منابع: رویترز، سایبر اسکوپ و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG