لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

حمله هکری «بچه‌ گربه‎‌های ملوس» سپاه پاسداران از طریق یک دانشکده بریتانیایی


عملیات جاسوسی و دزدی اطلاعات شخصی افراد و دانشمندان عمدتا بریتانیایی و آمریکایی با هک کردن یکی از زیرمجموعه‌های دانشکده «مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن» انجام شده است.

شرکت امنیت سایبری «پروف پوینت» می‌گوید گروه هکری «بچه‌ گربه‎‌های ملوس» وابسته به سپاه پاسداران با جعل هویت خود به‌عنوان استاد دانشکده «مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن» و هک کردن یکی از سایت‌های این دانشکده، سعی در جاسوسی از افراد خارجی داشت.

بر اساس گزارش روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز»، گروه هکری «بچه‌ گربه‎‌های ملوس» که با نام‌های «فسفر» و «ای‌پی‌تی ۳۵» نیز شناخته می‌شود و گزارش‌های زیادی از عملیات جاسوسی این گروه وابسته به سپاه پاسداران منتشر شده است، با هک کردن یکی از زیرمجموعه‌های دانشکده «مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن» و دعوت از کارشناسان برای شرکت در کنفرانس، سعی در هک کردن اطلاعات شخصی آن‌ها داشت.

این گزارش می‌افزاید هکرهای ایرانی با ارسال پیام‌هایی از یک آدرس «جی‌میل» جعلی، با جا زدن خود به‌عنوان استاد دانشگاه در دانشکده «مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن»، از کارشناسان و افراد عمدتا مقیم بریتانیا و آمریکا برای شرکت در کنفرانس دعوت کرده بودند.

شرکت‌کننده‌ها با کلیک روی لینک ارسالی، فرمی در یکی از زیرمجموعه‌های دانشکده «مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن» پر می‌کردند که حاوی اطلاعات شخصی آن‌ها بود.

ایران، روسیه و کره شمالی جزو کشورهایی هستند که شرکت‌های امنیت سایبری بارها نسبت به حملات هکری آن‌ها به مراکز غربی هشدار داده‌اند.

لیندی کامرون، رئیس اجرایی مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا، ماه ژوئن هشدار داده بود که ایران با تکنولوژی دیجیتال سعی در جاسوسی و دزدیدن اطلاعات نهادهای بریتانیایی دارد.

عملیات جاسوسی و دزدی اطلاعات شخصی علیه افراد و دانشمندان عمدتا بریتانیایی و آمریکایی با هک کردن یکی از زیرمجموعه‌های دانشکده «مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن» ژانویه سال جاری میلادی انجام شده است.

سایت زیرمجموعه دانشکده «مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن» متعلق به رادیو آنلاین «سواز» و مستقر در داخل دانشکده بوده است. از جمله اطلاعات مورد نیاز برای ثبت‌نام شرکت‌کننده‌ها در کنفرانس جعلی، شماره تماس آن‌ها بوده است که شرکت امنیت سایبری «پروف پوینت» می‌گوید هکرهای ایرانی از این طریق می‌توانستند در تلفن‌های همراه آن‌ها بدافزار نصب کنند.

این گزارش می‌گوید حداقل ۱۰ نفر قربانی این عملیات هکری «بچه‌ گربه‎‌های ملوس» وابسته به سپاه پاسداران شده‌اند که عمدتا ساکن بریتانیا و آمریکا بوده‌اند.

بر اساس گزارش نهادهای بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران کارزارهای گسترده‌ای برای جاسوسی از روزنامه‌نگاران، مخالفان، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و دانشمندان خارجی به راه انداخته است.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG