لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

ساسان آقایی، روزنامه‌نگار، پس از چهار ماه تحمل زندان آزاد شد


ساسان آقایی روز ۲۱ مرداد بازداشت شد و به گفته خانواده‌ او بخش عمده‌ای از دوران بازداشتش را در انفرادی به سر برده است.
ساسان آقایی روز ۲۱ مرداد بازداشت شد و به گفته خانواده‌ او بخش عمده‌ای از دوران بازداشتش را در انفرادی به سر برده است.

ساسان آقایی روزنامه‌نگار و معاون سردبیر روزنامه «اعتماد»، پس از تحمل حدود چهار ماه حبس روز چهارشنبه ۲۹ آذر از زندان اوین آزاد شد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، خبر آزادی ساسان آقایی را کوتاه بازتاب داده و نوشته که وی «با تبدیل قرار از زندان اوین آزاد شد».

این گزارش اما توضیحی درباره چگونگی تبدیل قرار بازداشت ساسان آقایی به دست نمی‌دهد. در این حال سایت «کلمه» نوشته که وی با تودیع وثیقه آزاد شده است.

ساسان آقایی روز ۲۱ مرداد بازداشت شد و به گفته خانواده‌ او بخش عمده‌ای از دوران بازداشتش را در بند ۲۴۱ زندان اوین متعلق به حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در انفرادی به سر برده است.

عدم رسیدگی به اتهامات آقای آقایی و بازداشت او در سلول انفرادی اعتراض علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت که با اشاره به نام وی عنوان کرد که قوه قضاییه ایران روزنامه‌نگاران را «مدت طولانی برخلاف قانون در بازداشت انفرادی باقی می‌ماند به این امید که تحت فشار روحی و جسمی اعترافی در جهت اتهام خود انجام دهند».

پیش از این غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه گفته بود که اتهام ساسان آقایی امنیتی است و قرار بازداشت او بعد هر ماه مدام تمدید شده است. آقای اژه‌ای اما هیچ وقت توضیح بیشتری درباره این اتهامات نداد.

ساسان آقایی پیش از این نیز در جریان رخدادهای سال ۸۸ ایران بازداشت و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شده بود.

جمهوری اسلامی ایران در گزارش‌های نهادهای بین‌المللی فعال در زمینه آزادی بیان همواره هدف انتقادات شدید بوده است. از جمله این نهادها سازمان گزارشگران بدون مرز است که سال ۲۰۱۷ میلادی ایران را از بزرگ‌ترین زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان نامید و آن را در کنار کشورهای ترکیه، چین و سوریه قرار دارد.

آخرین گزارش این سازمان روز ۲۸ آذر منتشر شد که عنوان می‌کند هم‌اکنون ۲۳ روزنامه‌نگار در ایران زندانی هستند.

XS
SM
MD
LG