لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

اهدای جایزه «وجدان و صداقت» در روزنامه‌نگاری به نیلوفر حامدی و الهه محمدی


نیلوفر حامدی (سمت چپ تصویر) و الهه محمدی، پس از انتشار گزارشی از وضعیت مهسا (ژینا) امینی در بیمارستان کسری و مصاحبه با پدر او، امجد امینی، بازداشت‌ شدند
نیلوفر حامدی (سمت چپ تصویر) و الهه محمدی، پس از انتشار گزارشی از وضعیت مهسا (ژینا) امینی در بیمارستان کسری و مصاحبه با پدر او، امجد امینی، بازداشت‌ شدند

بنیاد نیمن در دانشگاه هاروارد روز چهارشنبه نهم فروردین اعلام کرد، جایزه لوئیس لیون در سال ۲۰۲۳ برای «وجدان و صداقت» در روزنامه‌نگاری را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اهدا می‌کند.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» که حوادث و رخدادهای مربوط به پس از کشته شدن مهسا امینی را در قالب گزارش‌هایی پوشش دادند، در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.

در بیانیه این نهاد آمده است که اعضای بنیاد نیمن از نیلوفر حامدی و الهه محمدی به دلیل «تعهد استوارشان به کار روزنامه‌نگاری شجاعانه و (نوشتن) درباره موضوعاتی که در ایران زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، از جمله مرگ مهسا امینی» قدردانی کردند.

دی ماه گذشته نیز جایزه بین المللی آزادی مطبوعات «روزنامه‌نگاران کانادایی برای دفاع از آزادی بیان» به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعطا شد.

سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات پیشتر با انتشار بیانیه‌ای این دو روزنامه‌نگار را به دلیل انتشار نخستین عکس مهسا (ژینا) امینی روی تخت بیمارستان و «اخبار جهت‌دار» از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات اولیه متهم کردند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه ۱۷ آبان اتهام این دو روزنامه‌نگار را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان کرد و گفت: «در این فاصله و در روند تحقیقات اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود مورد اعمال نظر و رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در شرایطی بازداشت شده‌اند که مدیران مسئول روزنامه‌های آنها به صراحت اعلام کرده‌اند آنها با هماهنگی مسئولان رسانه متبوع خود و برای انجام کار خبری خود، به بیمارستان کسری تهران و سقز رفته بودند.

XS
SM
MD
LG