لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

سه زندانی کرد اعدام شدند


لقمان و زانیار مرادی
لقمان و زانیار مرادی

خبرگزاری فارس خبر داد که زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی سه زندانی سیاسی کرد روز شنبه اعدام شده‌اند.

صالح نیک‌بخت وکیل مدافع لقمان و زانیار مرادی اعلام کرده بود که اجرای حکم اعدام در این مرحله غیرقانونی است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران و آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل، روز جمعه ۱۶ شهریور از مقام‌های ایران خواسته بودند تا فورا اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی کُرد؛ زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی را متوقف کنند.

زانیار مرادی و لقمان مرادی به اتهام «محاربه و قتل پسر امام جمعه مریوان» به اعدام محکوم شدند.

رامین حسین‌پناهی، تیرماه سال گذشته به اتهام عضویت در «حزب کومله» و «بَغی» یا شورش مسلحانه علیه حکومت اسلامی، بازداشت و در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم شد.

این در حالی است که برادر وی٬ امجد حسین‌پناهی، رامین را «یک فعال سیاسی و مدنی» معرفی کرده و خواستار برگزاری دادگاه علنی برای وی شده‌است.

خانوده رامین حسین‌پناهی در واکنش به اطلاعیه دادگستری کردستان که مدعی شده او هنگام دستگیری «مسلح به سلاح کلاش، اسلحه کمری و نارنجک بوده» و به «درگیری با مأموران اقرار کرده است»، اتهام‌های مطرح شده علیه او را «دروغین» توصیف کرده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:24 0:00
لینک مستقیم

در همین حال، جاوید رحمان و اگنس کالامارد تاکید کرده بودند: «براساس اطلاعاتی که ما دریافت کرده‌ایم، حقوق لقمان و زانیار مرادی قبل و بعد از محاکمه نقض شده است؛ از جمله مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند و از دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند.»

این گزارشگران سازمان ملل می‌گویند، حکم اعدام صادر شده برای‌ لقمان و زانیار مرادی در دادگاهی عادلانه صادر نشده و این دو از حق آئین دادرسی عادلانه برخوردار نبودند، در حالی که براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر می‌بایست از چنین حقوقی برخوردار می‌بودند.

XS
SM
MD
LG