لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

حضور پر تعداد فیلم‌های ایرانی در جشنواره ونیز ۲۰۲۲


نام فیلم‌های پذیرفته شده در بخش‌های مختلف هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز روز سه‌شنبه اعلام و مشخص شد سینماگران ایرانی حضور پر تعدادی در این دوره قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا خواهند داشت.

در بخش مسابقه دو فیلم «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی و «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند و در بخش افق‌ها فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی و در بخش افق‌های گسترش‌یافته فیلم «بی‌رویا» ساخته آرین وزیر‌دفتری از ایران حضور دارند.

از میان این چهار فیلم تنها فیلم «بی‌رویا» در دوره پیشین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود. فیلم «خرس نیست» هم پیش از بازداشت اخیر سازنده‌اش به شیوه آثار سال‌های اخیر جعفر پناهی در سکوت و به صورت زیر زمینی ساخته شده بود.

این فیلم، درامی است که دو داستان عاشقانه موازی را در ایران و ترکیه دنبال می‌کند. جعفر پناهی، ناصر هاشمی، وحید مبصری، بختیار پنجه‌ای و مینا خسروانی (کاوانی) بازیگران اصلی فیلم «خرس نیست» هستند. جعفر پناهی یک بار با فیلم «دایره» برنده شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز شده است و حالا از مدعیان کسب دوباره آن محسوب می‌شود. او از سال ۱۳۸۸ اجازه خروج از ایران ندارد و باوجود دریافت جوایز متعددی از جشنواره‌های معتبر دنیا از جمله خرس طلایی جشنواره فیلم برلین، فرصت حضور در این رویدادها را نداشته است.

آلبرتو باربرا، مدیر هنری در جشنواره ونیز هنگام معرفی دو فیلم «جنگ جهانی سوم» و «شب، داخلی، دیوار» از آنها به عنوان آثاری استعاری در توصیف شرایط اجتماعی و سیاسی ایران امروز یاد کرد.

حضور این تعداد زیاد فیلم از ایران، نوید دوره‌ای خاص و پرخبر برای سینمای ایران در جشنواره ونیز را می‌دهد و باید دید نگاه مسئولان وزارت ارشاد حکومت جمهوری اسلامی به حضور این فیلم‌ها و سازندگانش در یک رویداد مهم بین‌المللی چگونه خواهد بود.

پیشتر مسئولان وزارت ارشاد گفته بودند هر فیلمی که در جشنواره‌های خارجی به نمایش در می‌آید باید پروانه نمایش از جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

از سوی دیگر انتظار می‌رود بازداشت جعفر پناهی باتوجه به حضور فیلمی از او در روزهای برگزاری جشنواره ونیز مورد توجه رسانه‌ها و چهره‌های مختلف قرار داشته باشد و اظهارنظرهایی در این باره مطرح شود.

در مجموع نام ۲۳ فیلم در بخش مسابقه جشنواره ونیز اعلام شد. مطابق انتظار ساخته‌های تازه تعداد زیادی از فیلمسازان شناخته شده دنیا در بخش مسابقه حضور دارند از جمله فیلم‌هایی از الخاندرو گونزالس ایناریتو، فلورین زلر، تاد فیلد، دارن آرنوفسکی، اندرو دامینیک، نوآ بامباک، کوجی فوکودا و امانوئل کریالسه.

فیلم‌های تازه لاو دیاز، والتر هیل، کیم کی‌دوک، پل شریدر و اولیویا وایلد همراه سریال‌هایی از لارس فون‌تریه و نیکلاس وندیک‌رفن در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شوند. مستندهایی هم از الیور استون، جیان‌فرانکو رزی و سرگئی لوژنیتسا هم نمایش‌های ویژه دارند.

جشنواره ونیز از روز ۹ شهریور به مدت ۱۱ روز در این شهر ساحلی ایتالیا برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG