لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

رئیس و نماینده ایرانی‌تبار پارلمان نروژ حمله مرگبار در آستانه رژه افتخار رنگین‌کمانی‌ها را محکوم کردند


مسعود قره‌خانی، رئیس ایرانی‌تبار پارلمان نروژ و محمود فرهمند، سیاستمدار و نماینده ایرانی‌تبار مجلس این کشور، حمله مرگبار در آستانه رژه افتخار رنگین‌کمانی‌ها در اسلو را در اظهاراتی جداگانه محکوم کردند. عامل این تیراندازی که دو کشته بر جا گذاشت، یک مرد ۴۲ ساله ایرانی‌تبار معرفی شده است.

محمود فرهمند، نماینده ایرانی‌تبار حزب محافظه‌کار در پارلمان نروژ، در گفت‌وگو با رادیو فردا تصریح کرد که او به عنوان سیاستمدار نقشی در روند تحقیقات پلیس در این پرونده نمی‌تواند ایفا کند اما در مقام نماینده مجلس وظیفه خود را دفاع تمام‌قد از آزادی‌های اساسی مردم و آزادی‌های فردی از جمله عشق‌ورزی به فرد دلخواه می‌داند.

او افزود که با وقوع چنین حوادثی باید محکم‌تر از قبل به دفاع از این آزادی‌ها برخاست و در مقابل «استفاده از خشونت» ایستادگی کرد.

این سیاستمدار ۴۲ ساله ایرانی‌تبار که از سال ۲۰۲۱ به عنوان نماینده حزب محافظه‌کار نروژ (هویره)، از منطقه تلمارک، در مجلس ملی نروژ حضور دارد، تاکید کرد که بدون آزادی‌های اساسی و فردی، «یک جامعه دموکراتیک نمی‌تواند پابرجا باشد».

بنابر اعلام پلیس اسلو، مظنون در سه نقطه از جمله یک باشگاه محل اجتماع اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو تیراندازی کرده، و هنوز انگیزه فرد بازداشت‌شده معلوم نیست.

به گزارش رسانه‌های مختلف نروژ، تیراندازی در باشگاه «لندن» آغاز شد و در محوطه بیرونی باشگاه موسیقی جاز ادامه یافت. ضارب سپس در خیابان همجوار و حدود پنج دقیقه پس از آغاز تیراندازی، دستگیر شد.

محمود فرهمند در بخش دیگری از مصاحبه با رادیو فردا با استناد به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های نروژ اشاره کرد که از فرد ضارب با نام «زانیار متی‌پور» یاد شده است. بر اساس این گزارش‌ها، ضارب دارای سوءپیشینه بوده و از سال‌ها پیش، از سوی پلیس امنیت نروژ تحت نظر قرار داشته است.

او با اشاره به نمونه‌ای دیگر از گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده‌، افزود از قول شماری از شاهدان عینی و افراد حاضر در محل وقوع تیراندازی گفته شده که «ضارب پیش از آغاز حمله فریاد الله‌اکبر سر داده بود». در برخی گزارش‌ها هم آمده که ضارب «به اختلال روانی دچار است».

به گفته یک شاهد عینی، اسلحه ضارب از نوع خودکار بوده اما پلیس هنوز گزارش رسمی این جزئیات را ارائه نکرده است.

در این میان مسعود قره‌خانی، رئیس ایرانی‌تبار پارلمان نروژ، هم در یادداشتی در صفحه فیس‌بوک خود این حمله را محکوم کرد.

آقای قره‌خانی که از نوامبر سال گذشته ریاست پارلمان نروژ را به عهده دارد، یادآوری کرد که شنبه گذشته ساختمان پارلمان نروژ برای نخستین پرچم رنگین‌کمانی را برای بزرگداشت «تنوع و عشق» به اهتزاز درآورده، و این موضوع را مایه افتخار خود دانست.

او در عین حال گفت که بارها دیده‌ام وقتی تنوع جنسیتی را جشن می‌گیریم، چطور نفرت در رسانه‌های اجتماعی رشد می‌کند و این موضوع غم‌انگیز و غیرقابل قبول است.

پیش از این قرار بود رژه سالانه جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو یا رنگین‌کمانی‌ها روز شنبه در اسلو برگزار شود. اما در پی وقوع تیراندازی، دست‌اندرکاران برگزاری رژه تصمیم به لغو این رویداد گرفتند.

یک مقام ارشد پلیس نروژ گفته است که تنها یک ضارب در این حمله شناسایی شده و مظنون دیگری در کار نیست.

گزارش‌ها در عین حال حاکی است که تحقیقات پلیس در مورد احتمال «تروریستی» بودن این حمله ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG