لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

سخنگوی نیروهای مسلح ایران، مخالفت با حجاب اجباری را «محاربه» خواند


ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلای ایران
ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلای ایران

همزمان با اعلام روز حکومتی «عفاف و حجاب» در ایران، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، افراد موسوم به «بدحجاب» و به‌ویژه هنرمندان و فیلم‌سازانی که از حجاب اجباری مورد نظر جمهوری اسلامی پیروی نمی‌کنند را «لشکریان شیطان» لقب داد.

ابوالفضل شکارچی روز سه‌شنبه ۲۱ تیر که در یک «جشنواره» سخنرانی می‌کرد، گفت: این افراد «وقیحانه با موضوع محاربه می‌کنند که در واقع محاربه با حجاب، محاربه با قرآن و امر به معروف و نهی از منکر است».

استفاده این مقام نظامی از واژه «محاربه» برای موضوع حجاب در حالی است که این اصطلاح در فقه اسلامی به‌معنای «سلاح‌کشیدن به‌روی مردم به‌قصد ترساندن آنان» تعریف شده و به‌موجب مادهٔ ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی، مجازات محاربه عبارت از «اعدام، صلب (به صلیب کشیدن)، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد (تبعید)» است.

عفو بین‌الملل اتهام‌هایی مانند «بغی»، «محاربه»، «سب‌النبی» و «افساد فی‌الارض» را اتهام‌هایی مبهم و قابل تفسیر می‌داند و می‌گوید حکومت جمهوری اسلامی ایران از این قبیل اتهام‌ها معمولا به عنوان سلاحی برای برخورد با معترضان یا سرکوب فعالان سیاسی و اجتماعی استفاده می‌کند.

ابوالفضل شکارچی در بخش دیگری از سخنان خود، فیلم‌سازان و هنرمندان ایرانی را متهم کرد که «سال‌ها از سفره بیت‌المال ارتزاق کرده‌اند و امروز به لشکریان شیطان پیوسته‌اند».

او همچنین مدعی شد که پیروی نکردن کامل افراد از حجاب اجباری باعث «افزایش طلاق، افزایش تنش بین خانواده‌ها، افزایش بیماری‌های روحی و افسردگی و ناامنی در جامعه شده و همچنین ضربات سنگینی به حوزه تولید و اقتصاد کشور وارد کرده است».

آقای شکارچی برای این ادعای خود به آمار یا تحقیقی اشاره نکرد و شواهدی ارائه نداد.

روز ۲۱ تیرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز «حجاب و عفاف» نامگذاری شده و قرار است نهادها و دستگاه‌های دولتی، به مدت یک هفته، این موضوع را ترویج کنند.

همزمان با این برنامه، افراد وابسته به حکومت جمهوری اسلامی در این روز در مورد مسئله حجاب اظهارنظرهای مختلفی کردند و از جمله رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، روز سه‌شنبه گفت: «اگر خانمی در خیابان خودش را عرضه کند هیچ راننده و عابر پیاده‌ای نمی‌تواند چشمانش را کنترل کند و خود به خود تصادف می‌شود».

او گفت: «هر چیز گران‌بهایی را در پوشش قرار می‌دهند، طلافروشی‌ها مثل میوه‌فروشی‌هاست؟ جواهرات را در ویترین می‌فروشند نه این‌که مثل موز و انگور بدون هیچ پوششی عرضه کنند».

جواد حسینی کیا، نماینده کرمانشاه در مجلس، نیز این‌گونه اظهارنظر کرد که «ساختار مرد با ساختار زن فرق می‌کند. شما تا به حال دیدید که کسی کلاغ را در قفس کند و به خانه ببرد؟ نه! ولی بلبل و مرغ عشق را فراوان (در قفس) می‌بینید».

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، خبرآنلاین و سایت رادیو فردا/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG