لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

عباس عطار، عکاس سرشناس مگنوم، در پاریس درگذشت


عباس عطار در ۹ ژوئن سال ۱۹۸۸ در الجزایر.
عباس عطار در ۹ ژوئن سال ۱۹۸۸ در الجزایر.

آژانس عکس مگنوم اعلام کرد که عباس عطار هنرمند سرشناس ایرانی و از اعضای این موسسه صبح روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت درگذشت.

آقای عطار هنگام مرگ ۷۴ سال داشت و آژانس عکس مگنوم در اطلاعیه خود عنوان کرده که وی در پاریس درگذشته است، شهری که در آن زندگی می‌کرد.

این اطلاعیه اما توضیحی درباره علت مرگ وی نمی‌دهد. با این حال در برخی منابع علت این رخداد بیماری سرطان عنوان شده است.

آژانس عکس مگنوم در ادامه اطلاعیه خود به سابقه هنری عباس عطار می‌پردازد که حدود شش دهه به درازا انجامید و در این مدت جنگ‌ها و انقلاب‌ها در نقاط مختلف جهان از بیافرا گرفته تا بنگلادش، ایرلند شمالی، ویتنام، خاورمیانه، شیلی، کوبا و آفریقای جنوبی را پوشش داد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:03 0:00
لینک مستقیم

توماس دورژاک رئیس آژانس عکس مگنوم نسبت به این هنرمند ایرانی ادای احترام کرده و گفته که عباس عطار برای سال‌ها دوست و آموزگار وی بوده است.

آقای دورژاک اظهار داشت: «او یکی از ستون‌های مگنوم بود، پدرخوانده نسل جوان‌تر عکاسان خبری. یک ایرانی که به پاریس نقل مکان کرده بود. او شهروند جهان بود و به طور خستگی‌ناپذیری جنگ‌ها، مصائب، انقلاب‌ها، آشوب‌ها و اعتقادات خود را به تصویر می‌کشید و ثبت می‌کرد».

عباس عطار سال ۱۹۸۱ به آژانس عکس مگنوم پیوست. پیش از آن نیز در سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ عضو سیپا و از ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۰ عضو گاما بود. وی از راویان قدرتمند انقلاب بهمن سال ۱۳۵۷ ایران بود که تصاویر معروفی را به یادگار گذاشته است چنان که در مصاحبه‌ای خود را «مورخ زمان حال» نامید.

انقلاب ایران همچنین علاقه و توجه عباس عطار به مقوله مذهب را برانگیخت که باعث شد به تحقیق درباره ظهور اسلام‌گرایی در جهان دست بزند و نتایج کار خود را در کتابی با عنوان «الله اکبر: سفری به درون اسلام‌ ستیزه‌جو» منتشر کند.

بودیسم و هندوییسم نیز دیگر مذاهبی بودند که عباس عطار را به خود جذب کرد تا طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ به عکاسی درباره آن بپردازد.

آژانس مگنوم از آقای عطار به عنوان یک «هنرمند روشنگر» نام برده است. وی در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ رئیس دوره‌ای آژانس مگنوم بود.

بر اساس اطلاعیه آژانس عکس مگنوم/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG