لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

رئیس‌جمهور ایران برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه «به این کشور می‌رود»


ابراهیم رئیسی (راست) رئیس‌جمهور اسلامی ایران در کنار همتای سوری خود، بشار اسد، در زمان سفر سال ۱۴۰۱ او به تهران و دیدار با رهبر جمهوری اسلامی
ابراهیم رئیسی (راست) رئیس‌جمهور اسلامی ایران در کنار همتای سوری خود، بشار اسد، در زمان سفر سال ۱۴۰۱ او به تهران و دیدار با رهبر جمهوری اسلامی

حسین اکبری، سفیر ایران در سوریه، می‌گوید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی، قرار است روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت به دمشق سفر کند.

اگر این سفر انجام شود، نخستین دیدار یک رئیس‌جمهور اسلامی ایران از سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ خواهد بود.

آقای اکبری روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت گفت سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران دو روزه خواهد بود و به دعوت رسمی همتای سوری او صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، «یک هیئت اقتصادی-سیاسی» نیز ابراهیم رئیسی را در این سفر همراهی خواهد کرد.

ایران همراه با روسیه از ابتدای جنگ داخلی سوریه از متحدان اصلی بشار اسد بوده و از حکومت او به شیوه‌های مختلف حمایت کرده‌اند، اما از زمان آغاز بحران سوریه هیچ رئيس‌جمهوری ایران به این کشور سفر نکرده است.

آخرین سفر یک رئیس‌جمهوری ایران به سوریه به آخرین روزهای سال ۱۳۸۸ و سفر محمود احمدی‌نژاد به این کشور بازمی‌گردد.

سفر ابراهیم رئیسی چند هفته پس از توافق تاریخی تهران و ریاض انجام می‌شود. پس از این توافق مقامات عربستان بر عادی‌سازی روابط با دمشق تاکید کردند.

خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه از قول سفیر ایران در سوریه نوشت: «سفر چهارشنبه آقای رئیسی به دمشق به‌دلیل تغییر و تحولاتی که در منطقه در حال وقوع است، سفر بسیار با اهمیتی است که می‌تواند هم تاثیرات منطقه‌ای و هم فرامنطقه‌ای داشته باشد».

دولت بشار اسد هنوز در مورد این زمینه اظهارنظر نکرده است.

با وجود عدم سفر هیچ‌یک از روسای جمهور ایران در دوران جنگ داخلی به سوریه، بشار اسد دو مرتبه به ایران سفر کرده است. در آخرین مورد که أواسط اردیبهشت سال ۱۴۰۱ صورت گرفت، او با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد.

علی خامنه‌ای در دیدار با او گفت که ارتباط تهران و دمشق «حیاتی» است و دو کشور نباید اجازه دهند این ارتباط «ضعیف» شود.

پیش از اظهارات سفیر ایران در سوریه، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز هشتم اردیبهشت با اعلام این سفر، روابط تهران و دمشق را «ممتاز، عمیق و راهبردی» خواند و عنوان کرد روابط دو کشور «ابعاد بسیار متنوع‌تری» پیدا کرده است.

حسین امیرعبداللهیان مدعی شد که به درخواست سوریه «مستشاران ایرانی» در جنگ داخلی به کمک دولت بشار اسد رفته‌اند.

در همین زمینه اردن روز دوشنبه میزبان وزیران خارجه مصر، عراق، عربستان سعودی و سوریه برای گفتگو در مورد جنگ سوریه و پایان دادن به انزوای دیپلماتیک دمشق در منطقه خواهد بود.

بشار اسد امیدوار است که عادی‌سازی کامل روابط با پادشاهی‌های ثروتمند خلیج فارس و سایر کشورهای عرب به تامین مالی و بازسازی زیرساخت‌های ویران شده از جنگ در سوریه کمک کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، رادیو فردا، رویترز و خبرگزاری فرانسه/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG