لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

تظاهرکنندگان در تجمع بروکسل خواستار قرار گرفتن نام سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شدند


نمایی از تجمع روز اول اسفند معترضان ایران در بروکسل
نمایی از تجمع روز اول اسفند معترضان ایران در بروکسل

هزاران ایرانی ساکن کشورهای اروپایی روز دوشنبه اول اسفند در برابر ساختمان شورای اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، گرد آمدند و از وزیران خارجه اتحادیه که در این روز تشکیل جلسه داده بودند، خواستند که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریستی این نهاد قرار دهد.

مسیح علی‌نژاد و حامد اسماعیلیون، دو تن از هشت کنشگر سرشناس، که دو هفته پیش در نشست دانشگاه جرج‌تاون آمریکا مرحله تازه‌ای از فعالیت اپوزیسیون را برای سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی اعلام کردند، در این تظاهرات سخنرانی کردند.

علیرضا آخوندی، نماینده پارلمان سوئد و دریا صفایی، عضو پارلمان بلژیک، که از ماه گذشته ایرانیان را به تظاهرات روز اول اسفند فراخوانده بودند، با حضور در این گردهمایی از ایرانیانی که امتداد صدای مردم داخل ایران شده‌اند، تقدیر کردند.

غیر از ایرانیان بلژیک، مخالفان حکومت جمهوری اسلامی از کشورهای دور و نزدیک اروپایی، خود را با قطار، اتوبوس و ‎در پروازهای گروهی به بروکسل رسانده بودند.

بسیاری از آنان کسانی بودند که در طول سه روز برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ نیز برای بیان حمایت از شاهزاده رضا پهلوی، تجمعات پرشمار برگزار کرده بودند.

پلیس پایتخت بلژیک هنوز شمار ایرانیان در تظاهرات روز دوشنبه را اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد که این رویداد نیز در ردیف یکی از تظاهرات پرشمار پنج ماه گذشته قرار گرفت.

پرچم‌های متعدد شیروخورشید نشان و تصاویری از شاهزاده رضا پهلوی، مانند تجمع‌های سه روز اخیر در مونیخ، از ویژگی‌های بارز تجمع ایرانیان بروکسل بود.

مسیح علی‌نژاد: خیابان‌ها را رها نخواهیم کرد

خانم علی‌نژاد در سخنرانی‌اش گفت همه ما سرما‌خورده یک زمستان و زخم‌خورده یک حکومت هستیم ولی همه مردم ایران در داخل و خارج غم را به قدرت و اندوه را به خشم تبدیل کرده و تا روز سرنگونی رژیم با قدرت بر تحقق خواسته‌های خود پافشاری خواهند کرد.

او افزود که خیابان‌ها را رها نخواهیم کرد زیرا رمز پیروزی ما اتحاد ماست.

خانم علی‌نژاد گفت ما «نفس حکومتی را می‌گیریم که نفس عزیزان‌مان را گرفت».

وی گفت مخالفان متحد هستند تا به سران اتحادیه اروپا بگویند که «باید (علی‎) خامنه‌ای را مانند (ولادیمیر) پوتین خوار و ذلیل و منزوی کنند».

حامد اسماعیلیون: نخستین قربانیان سپاه پاسداران، مردم ایران هستند

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن قربانیان هواپیمای سرنگون شده اوکراینی، در سخنرانی خود در بروکسل گفت: نخستین قربانیان سپاه پاسداران که حتی نام ایران نیز بر گروه آن دیده نمی‌شود، مردم خود ایران هستند.

آقای اسماعیلیون اظهار داشت که سپاه پاسداران یک هیولای امنیتی و کارتل اقتصادی و خشن‌ترین ابزار سرکوب ملت ایران است.

او به سران اتحادیه اروپا گفت تروریسم سپاه به خاورمیانه محدود نیست و دامن کشورهای اروپایی را در خاک اروپا گرفته و باز خواهد گرفت.

به گفته آقای اسماعیلیون، تروریست خواندن سپاه یک نیاز فوری است.

شیرین عبادی: پایه رژیم جمهوری اسلامی بر جوی خون مردم ایران زده شد

شیرین عبادی، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی و برنده جایزه صلح نوبل، در پیامی که برای حاضران تجمع اعتراضی بروکسل پخش شد، تاکید کرد که پایه رژیم جمهوری اسلامی بر جوی خون مردم ایران زده شد.

او گفت که اتحادیه اروپا از بوی نفت سرمست شده و ده‌ها رنج مردم ایران را نادیده گرفت، اما اکنون زمان جبران این خطا است.

تجمع بزرگ ایرانیان در بروکسل در شرایطی برگزار شد که رسیدگی به درخواست‌ها برای تروریستی نامیدن سپاه در دستور کار روز اول اسفند وزیران خارجه اتحادیه نبود.

اما شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در این روز ۳۲ مقام جمهوری اسلامی ایران را به‌دلیل برخورد خشونت‌بار با معترضین داخلی ایران، به سیاهه تروریستی خود اضافه کرد.

ماه گذشته در جریان نشست ماهانه وزیران خارجه اتحادیه اروپا، که زمان کوتاهی پس از تجمع بزرگ ایرانیان در استراسبورگ فرانسه برگزار شد، جوزپ بورل، رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «نمی‌توانیم تنها به این دلیل که از کسی خوش‌مان نمی‌آید، او را تروریست بنامیم».

آقای بورل افزوده بود که این امر الزاماتی دارد و با موانع حقوقی روبروست.

در حالی‌که مخالفان جمهوری اسلامی ایران بر لزوم قطع ارتباط جامعه جهانی و به‌ویژه اتحادیه اروپا با حکومت جمهوری اسلامی اصرار دارند، جوزپ بورل شامگاه ۳۰ بهمن در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، خواهان همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شفاف شدن فعالیت هسته‌ای ایران شد.

آقای بورل توییت کرد که به وزیر خارجه ایران گفته است، تهران باید «نقض حقوق بشر و حمایت از تجاوزگری روسیه را متوقف کند». اما سخنگوی وزارت خارجه ایران روز اول اسفند مدعی شد که حسین امیرعبداللهیان از بورل به‌دلیل «حمایت از تروریسم» انتقاد کرده است.

از ماه گذشته که تمرکز ایرانیان مخالف حکومت در اروپا بر تروریستی نامیدن سپاه قرار گرفت، جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اروپا نسبت به تحقق این خواسته هشدار داده و اروپا را به طور تلویحی نیز تهدید کرده است.

XS
SM
MD
LG