لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

کمپین حقوق بشر ایران: توماج صالحی، خواننده بازداشت‌شده، نیاز به درمان فوری دارد


کمپین حقوق بشر ایران می‌گوید توماج صالحی اکنون در یک سلول انفرادی در زندان دستگرد نگهداری می‌شود
کمپین حقوق بشر ایران می‌گوید توماج صالحی اکنون در یک سلول انفرادی در زندان دستگرد نگهداری می‌شود

کمپین حقوق بشر ایران اعلام کرد توماج صالحی، خواننده رپ که در جریان سرکوب اعتراضات سراسری ایران بازداشت شده است، نیاز به درمان فوری دارد.

این سازمان حقوق بشری که مقر آن در نیویورک است، روز پنجشنبه ۱۷ فروردین با صدور بیانیه‌ای به نقل از منابع نزدیک به آقای صالحی در داخل ایران، اعلام کرد این خواننده رپ «نیاز به درمان فوری دارد که نمی‌توان در داخل زندان به او ارائه کرد».

به گزارش این سازمان، توماج صالحی اکنون در یک سلول انفرادی در زندان دستگرد، در مرکز ایران، نگهداری می‌شود.

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر ایران، گفت: «او مانند بسیاری دیگر از زندانیان و زندانیان سیاسی در ایران به فشارهای شدید و هماهنگ بین‌المللی برای آزادی خود نیاز فوری دارد».

توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌هایش درباره مسائل اجتماعی به شهرت رسید، در جریان اعتراضات سراسری، مخفی بود و تا پیش از بازداشت، با پیام‌هایش از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» حمایت می‌کرد.

کمپین حقوق بشر ایران می‌گوید آقای صالحی از حق دفاع منصفانه در دادگاه که هنوز تاریخی برای آن تعیین نشده، محروم شده است.

این خواننده ۳۳ ساله معترض با اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» روبرو است که بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی، می‌تواند حکم اعدام برای او به‌‌دنبال داشته باشد.

حساب کاربری «توماج صالحی» اوایل ماه آذر اعلام کرده بود که روند بررسی پرونده این خواننده در دادگاهی بدون حضور وکیل انتخابی صورت گرفته است.

توماج صالحی که اهل شاهین‌شهر اصفهان است روز هشتم آبان در روستای گِردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.

پس از بازداشت، رسانه‌های حکومتی ویدئویی از او منتشر کردند که ظاهرا با چشمان بسته بود، یک کبودی روی صورتش بود و بابت حمایت از اعتراضات عذرخواهی می‌کرد.

یک منبع به کمپین حقوق بشر ایران گفته است که توماج صالحی در روزهای اول بازداشت به‌شدت تحت شکنجه قرار گرفت و چشم چپش به‌دلیل ضربات وارده به سرش آسیب دید و مچ پای راستش شکست.

گفته می‌شود خانواده این زندانی سیاسی قادر نیستند او را برای معاینه به بیمارستان منتقل کنند. این منبع آگاه افزود: «ما در مورد شدت و میزان جراحات او بسیار نگران هستیم».

XS
SM
MD
LG