لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

کاهش تعداد پناهجویان ایرانی در اروپا


مرز یونان و مقدونیه
مرز یونان و مقدونیه

گزارشی تازه حاکی است که شمار ایرانیان متقاضی پناهندگی در ۳۰ کشور اروپایی از ۴۲ هزار نفر در سال ۲۰۱۶ به ۱۹ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ کاهش پیدا کرده است.

آمارها حاکی است که به طور کل، تعداد درخواست‌های پناهندگی شهروندان کلیه کشورها در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال پیش از آن به نصف رسیده است.

دفتر حمایت از پناهجویان اتحادیه اروپا این موضوع را در گزارش سالیانه خود که ۱۸ ژوئن منتشر شد، اعلام کرده‌است.

بر اساس این گزارش، سال گذشته میلادی، میزان درخواست‌های پناهندگی در ۲۸ کشور این اتحادیه، به اضافه نروژ و سوئیس، به حدود نیمی از تقاضا در این زمینه در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

به این ترتیب، میزان تقاضا برای پناهندگی در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۱٫۳ میلیون درخواست بود که با کاهشی ۴۴ درصدی، به ۷۳۰ هزار مورد در سال ۲۰۱۷ رسید.

گزارش سالانه دفتر حمایت از پناهندگی اتحادیه اروپا از چهار ماه نخست سال ۲۰۱۸ نیز نشان می‌دهد ماهیانه کمتر از ۵۰ هزار مورد تقاضا برای پناهندگی در کشورهای این اتحادیه، ثبت شده‌است.

بر طبق آمارهای امسال، متقاضیان سوری با ۱۵ درصد، افغان‌ها و عراقی‌ها با هفت درصد، پاکستانی‌ها با چهار درصد و شهروندان ایران با سه درصد، بیشترین متقاضیان دریافت پناهندگی در اتحادیه اروپا و نروژ و سوئیس هستند.

با این حال، شمار افغان‌های متقاضی پناهندگی از ۱۹۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۶ به ۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ و شمار پاکستانی‌ها نیز از ۵۰ هزار نفر به ۳۲ هزار نفر در مدت مشابه رسیده‌است. شمار پناهجویان سوری نیز در اروپا از ۳۴۲ هزار نفر به ۱۰۸ هزار نفر کاهش یافته‌است.

این گزارش همچنین حاکی است که در سال ۲۰۱۷ برای دومین سال متوالی، فشار مهاجرت بر مسیرهای شرقی و مرکزی مدیترانه کاهش، اما به‌طور بی‌سابقه‌ای در مسیرهای غربی مدیترانه افزایش یافته‌است.

این گزارش برخلاف رویه کلی معمول اضافه کرده شهروندان گرجستان و ونزوئلا که برای سفر به اروپا نیازی به دریافت روادید ندارند، به‌دنبال حمایت‌های بین‌المللی در زمینه پناهندگی هستند و شمار آنها از ۸ هزار نفر به ۱۲ هزار نفر افزایش یافته‌است.

این افزایش در مورد گرجستان، بیش از یک چهارم گزارش شده‌است.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که همزمان با فرار مردم خاورمیانه و شمال آفریقا از جنگ و بی‌ثباتی اقتصادی، دولت‌های اروپایی نیز با چالش‌های مهاجرت دست و پنجه نرم می‌کنند.

این موضوع موجب گسست در اتحادیه اروپا و قدرت یافتن احزابی در این قاره شده که اغلب آنها مهاجرستیز هستند.

از جمله در آلمان، اداره مهاجران و مهاجرت، دولت آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور را در آستانه سقوط قرار داده‌است.

XS
SM
MD
LG