لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

اندونزی پس از ۴ ماه نفت‌کش ایرانی را رفع توقیف کرد


یک نفتکش ایرانیِ مشکوک به «انتقال غیرقانونی نفت» که از پنجم بهمن پارسال در آب‌های اندونزی توقیف شده بود، روز جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ رفع توقیف شد.

یک مقام اندونزی، شرکت ملی نفت‌کش و تلویزیون حکومتی ایران نیز روز شنبه ۸ خرداد این خبر را تایید کردند.

گزارش‌ها حاکی است نفت‌کش «ام‌تی هورس» که متعلق به ناوگان شرکت ملی نفت‌کش ایران است، هم‌اکنون ادامه ماموریت خود را از سر گرفته است و پس از اتمام آن به آب‌های ایران باز خواهد گشت.

با وجود این، سخنگوی گارد ساحلی اندونزی گفته است که ناخدای این کشتی از سوی دادگاه، حکم آزادی مشروط به مدت دو سال دریافت کرده است.

در حالی‌که توقیف این کشتی به اتهام «انتقال غیرقانونی نفت در آب‌های اندونزی» صورت گرفته بود، وزارت خارجه ایران دلیل آن را «وقوع مشکل فنی در محدوده تردد دریایی» عنوان کرد.

تهران که در چند سال اخیر، به دنبال تحریم‌های سنگین واشینگتن به‌ویژه در زمینه صادرات نفت به شدت تحت فشار بوده، متهم است که به قصد دور زدن تحریم‌ها و پنهان کردن مقصد فروش نفت خود، سیستم ردیابی نفت‌کش‌هایش را از کار می‌اندازد.

علاوه‌بر این، جمهوری اسلامی از زمان آغاز تحریم‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در سال ۹۷، از راه‌های دیگری نیز سعی در صادرات مخفی نفت داشته، از جمله انتقال محموله‌های نفتی از یک نفتکش به نفتکشی دیگر در آب‌های شرق آسیا و فروش آن به چین در قالب نفت اندونزی یا مالزی.

بنابراین، بخش بزرگی از نفت ایران تحت نام نفت دیگر کشورها مانند عراق، امارات، عمان، مالزی و اندونزی راهی چین می‌شود. بنابر آمارهای گمرکی پارسال روزانه حدود ۸۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده، اما شرکت‌های ردیابی نفت‌کش‌ها می‌گویند رقم یاد شده تنها ۲۵ درصد صادرات واقعی نفت ایران به چین است.

آمارهای شرکت اطلاعات انرژی، کپلر، نشان می‌دهد طی ژانویه تا ماه مه، ایران روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت به مالزی صادر کرده است، در حالی که آمارهای گمرک مالزی نشان می‌دهد که این کشور نفتی از ایران نخریده است.

همچنین ژوئیه پارسال گمرک چین گزارش داد که این کشور ۱.۶ میلیون بشکه نفت از اندونزی خریداری کرده، اما هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است.

این در حالی است که یک هفته قبل از آن یک منبع که نخواست نامش فاش شود، به رادیو فردا گفته بود نفتکش «گیسیل» محموله یاد شده را از ایران تحویل گرفته و تحت نام «نفت اندونزی» تحویل چین داده است.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که نفت‌کش ام‌تی هورس در سال ۲۰۲۰ بیش از دو میلیون بشکه میعانات به ونزوئلا ارسال کرده است. آمریکا فروش نفت ونزوئلا را نیز تحریم کرده و از همین رو، بخش اعظم ظرفیت پالایشگاهی این کشور به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و مدیریت ناکارآمد از کار افتاده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و گزارش‌های پیشین سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG