لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

ادامه فشار بر فعالان صنفی معلمان در ایران با احضار به دادگاه و تشکیل پرونده


تصویری آرشیوی از اعتراضات معلمان
تصویری آرشیوی از اعتراضات معلمان

اخبار و اسناد رسیده به کانون صنفی معلمان استان بوشهر حاکی از آن است که چهار تن از اعضای هیأت مدیره این کانون در آستانه روزهای کارگر و معلم به دادگاه انقلاب بوشهر احضار شده‌اند.

هم‌زمان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز اعلام کرد که برای دبیرکل سازمان معلمان ایران پرونده‌‌ قضایی تشکیل شده است.

بر اساس گزارش‌ها، محمود ملاکی، اصغر حاجب، عبدالرضا امانی‌فر و محسن عمرانی، چهار عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان استان بوشهر هستند که روز یکم خرداد باید در دادگاه انقلاب بوشهر حاضر شوند.

پیش‌تر نیز در زمستان ۱۴۰۱، هیأت رسیدگی به تخلفات اداری، محمود ملاکی را به‌طور دائم از کار اخراج و محسن عمرانی را محکوم به کسر یک سوم حقوقش کرده بود.

فشارهای امنیتی به کانون صنفی معلمان استان بوشهر به این میزان ختم نمی‌شود. اردیبهشت سال گذشته نیز تعدادی از اعضای این کانون توسط پلیس امنیت، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات بازداشت شده و بعد از چند هفته به قید وثیقه به‌طور موقت آزاد شده بودند.

کانون صنفی معلمان استان بوشهر می‌گوید که شاکی پرونده این چهار معلم، وزارت اطلاعات است و سرنوشت دیگر پرونده‌ها هنوز مشخص نیست.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که ماموران امنیتی خانه طاهره نقی‌ئی، دبیرکل سازمان معلمان ایران، را مورد تفتیش قرار داده و لپ‌تاپ، تلفن همراه و دیگر لوازم الکترونیکی او را ضبط کرده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، می‌گوید که در عین حال برای خانم نقی‌ئی به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ تهران پرونده‌ای قضایی تشکیل شده است.

فشارها بر فعالان صنفی معلمان طی هفته‌های اخیر و به ویژه پس از اعتراضات اسفند ماه که در محکومیت مسموم‌سازی دانش‌آموزان بود شدت پیدا کرده به طوری که از استان‌های مختلف گزارش‌های متعددی مبنی بر بازداشت و احضار معلمان منتشر شده است.

با استفاده از گزارش‌های کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG